El PSC, Junts, els Comuns, ERC i la CUP s’alien per regular taxis i VTCs

En una imatge no gaire freqüent, els cinc grups parlamentaris presenten conjuntament una iniciativa legislativa per aprovar la nova norma el 2026.

El PSC, Junts, els Comuns, ERC i la CUP s’alien per regular taxis i VTCs
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

En una imatge política inèdita, el PSC, Junts, ERC, els Comuns i la CUP van registrar conjuntament ahir al Parlament una iniciativa legislativa per regular el transport de persones en vehicles de fins a nou places. La proposta presentada preveu que les noves llicències urbanes s’atorguin al taxi, al qual considera un servei públic d’interès econòmic general, en una iniciativa que pretén posar fi a molts anys de conflictivitat i dotar d’un marc estable taxis i VTCs.

En una compareixença conjunta, els socialistes van defensar el paper del taxi per respondre a un servei regulat que complementa el transport públic. Junts, que havia mantingut fins al final la incògnita sobre si secundaria la iniciativa, va defensar el deure que té de ser-hi present "per responsabilitat de país" i per "reduir la conflictivitat" entre el taxi i els VTCs. El grup va recalcar, però, la necessitat de garantir la seguretat jurídica i respectar el principi de lliure competència, i per això va manifestar que durant la tramitació parlamentària defensarà el sector dels VTCs perquè quedi en una millor posició del que actualment marca el text.

Geolocalització

Així mateix, tant Junts com la CUP van anunciar que presentaran esmenes perquè el nivell mínim de català exigit als conductors tant de taxi com de VTCs passi del B1, tal com recull el text, al B2. Per la seva part, els republicans, que es van reivindicar com els pares de la norma –que es va gestar durant el seu mandat, com també els va concedir el PSC–, van posar èmfasi en el fet que la instal·lació de dispositius de geolocalització a les flotes, tant de taxis com de VTCs, garantirà el control i la detecció d’infraccions. En aquest sentit, la llei és contundent amb les males praxis: estableix multes fins als 6.000 euros i suspensió o retirada de llicència per circular sense autorització o falsificar documents, i de fins a 4.000 per captar clients sense precontractació, no comunicar serveis o incomplir els requisits tècnics.

Tant els Comuns com la CUP van defensar que el servei regulat del taxi és el que garanteix les condicions laborals per als conductors, davant el negoci de les plataformes, que deriva en una protecció inferior del treballador. Per a la CUP, "millorar les condicions laborals repercutirà alhora en una millor prestació del servei". Si bé la Generalitat serà la responsable de treure a concurs noves llicències, en les quals prioritzarà el taxi, les dues formacions van destacar que la norma garantirà la cobertura territorial, ja que en cas de necessitat els municipis tindran la possibilitat d’oferir permisos per dos anys o autoritzacions estacionals.

Notícies relacionades

La llei iniciarà els tràmits en el que queda d’any i podria estar aprovada el 2026. Junts no va acceptar la via d’urgència perquè es puguin incorporar esmenes durant el procés parlamentari, especialment sobre requisits lingüístics i condicions de concessió. Malgrat això, tots els grups implicats van assegurar que la seva intenció és que la tramitació de la llei no es dilati "més del compte".

El portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, va assenyalar que es tracta d’una "llei pionera" perquè fixa un límit als VTCs en favor d’una activitat regulada, davant llocs com la Comunitat de Madrid on, va dir, impera el caos en el servei i la desprotecció dels treballadors. Álvarez va obrir la porta als conductors de VTCs perquè es facin taxistes: "Es treballa un 40% menys i s’obtenen uns ingressos un 30% superiors que no pas treballant per a les plataformes", els va animar.