El metro obre al públic les parades fantasma de Correus i Gaudí

Dimarts vinent, TMB oferirà 5.000 places a través de la web obrimelmetro.cat per conèixer vuit espais emblemàtics habitualment tancats.

El metro obre al públic les parades fantasma de Correus i Gaudí
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Tots preparats: el dimarts vinent 9 de setembre a les deu del matí TMB torna a obrir la possibilitat d’apuntar-se a una de les 5.000 places destinades a visitar algun dels vuit espais emblemàtics del metro habitualment tancats al públic. Al juliol va oferir 800 places que es van esgotar en menys d’una hora, i és que tot el que té relació amb el metro desperta moltes passions. Passa com amb "les entrades de Bruce Springsteen", ha repetit en més d’una ocasió el conseller delegat de TMB, Xavier Flores.

En aquesta ocasió hi ha més places disponibles, s’hi podrà accedir a través d’obrimelmetro.cat. Però també hi ha més expectació: per primera vegada es podran visitar les dues estacions fantasma que amaga el metropolità: una és l’estació de Gaudí, a prop de la Sagrada Família, construïda el 1968 però que mai va entrar en funcionament. L’altra és la de Correus, que sí que va funcionar entre 1934 i 1972, però va quedar fora de servei amb l’ampliació de l’L4. La visita és especial: s’haurà de fer de matinada i entre setmana, quan no funcioni el metro. La primera començarà a les 01.30 hores i el públic haurà de portar calçat còmode, perquè baixarà a les vies des de l’estació de Jaume I i caminarà per l’interior del túnel.

"Hi ha llegendes urbanes que expliquen que hi ha més estacions fantasmes, però aquestes dues són les úniques que existeixen", revela Flores. Però el metro i el subsol amaguen en realitat moltes més joies i sorpreses. Com el llarg túnel que connecta des de plaça Catalunya l’L1 i l’L3, tancat en la dècada de 1980, i que permet veure a les seves parets la publicitat de l’època: Disfruta la vida. Evita la sida, enuncia un dels vells cartells mig tapats per d’altres d’un concert de Víctor Manuel.

Escala de cargol

A banda de les estacions fantasma, el públic podrà visitar l’escala de cargol que baixava des de la plaça d’Urquinaona cap a l’estació; tot i que es manté amagada, en aquests moments se li està traient la pols per reviure els seus temps d’aquí uns quants dies.

Una de les visites amb més èxit abans de l’estiu va ser la sala de simuladors de conducció, que permet agafar els comandaments d’un metro. Altres espais que s’obriran seran el centre de control del metro a La Sagrera, el modern taller de manteniment de l’L9 i l’L10 que es troba a la ZAL, a prop de la desembocadura de l’antic curs del Llobregat. També es podrà visitar l’antic taller de Santa Eulàlia, de 1922, situat en un edifici considerat monument protegit d’interès local a l’Hospitalet i que encara dona servei als combois de l’L1.

Notícies relacionades

També amb interès arquitectònic, es podrà entrar a la subcentral elèctrica de Mercat Nou, obra de l’arquitecte Joan Bergós, que donava servei a l’antic metro Transversal, avui l’L1.

El centenari del metro de Barcelona serveix per donar a conèixer aquesta part de la història de la ciutat durant aquest any, si bé TMB contempla la possibilitat de mantenir alguna d’aquestes visites més enllà del 2025. Les places es reparteixen entre diversos caps de setmana des d’aquest setembre fins al novembre.