Mobilitat

Castelldefels es desmarca amb una ZBE que eximeix de multes els residents

La ciutat liderada pel popular Manu Reyes activa una moratòria que s’aparta del criteri metropolità. Està previst que duri fins al 2028.

Castelldefels es desmarca amb una ZBE que eximeix de multes els residents
4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +
Gisela Boada
Gisela Boada

Redactora

ver +
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

El compte enrere de les zones de baixes emissions (ZBEs) a Catalunya segueix en marxa. Els municipis de més de 50.000 habitants es van comprometre a implantar-les aquest any, amb sancions incloses, a condició de no perdre les milionàries ajudes estatals al transport públic. Són poques les ciutats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que tenen encara pendent fer el pas. Una d’elles era Castelldefels, juntament amb Badalona, l’alcaldia més significativa del PP a Catalunya. Després d’advertir-ho públicament, la ciutat liderada per l’alcalde Manu Reyes, com el seu homòleg Albiol reticent a aquestes regulacions mediambientals, ha aprovat recentment la seva ordenança per aplicar una ZBE en el centre de la ciutat. Amb una notable diferència en relació amb el que el mateix alcalde havia anunciat: la norma local preveu que l’Ajuntament no multarà els seus residents fins a l’any 2030.

Fins al moment, només Cerdanyola del Vallès havia aprovat una moratòria similar, en aquell cas fins al 2028. Però la casuística de Castelldefels és singular: la directriu de l’AMB –com a administració que coordina aquestes polítiques en l’àrea de Barcelona– fins ara ha sigut restringir aquestes moratòries als municipis de la segona corona metropolitana, que són els que estan en procés de traspassar la competència de les seves contractes de transport urbà a l’ens metropolità. Castelldefels no compleix aquest criteri, per la qual cosa amb la seva excepcional moratòria es desmarca del marc estipulat per l’AMB per a les regulacions mediambientals. Malgrat la coordinació metropolitana, la competència de les ZBEs depèn de cada consistori.

L’ordenança es va aprovar en el ple del juliol passat amb els vots a favor de l’equip de govern, PP i Som, del PSC i de Junts, mentre que Movem-En Comú i ERC es van abstenir. Malgrat que cap formació va votar-hi en contra, l’oposició sí que va expressar els seus dubtes sobre la legalitat de l’exempció per a residents. "Complim la llei punt per punt", va defensar el tinent d’alcalde de Castelldefels, David Solé (PP). L’ordenança arrencarà l’1 de gener del 2026 i serà activa els dies feiners entre les 7.00 i les 20.00 hores. Les sancions previstes tindran un cost de 200 euros i amb marge per incrementar-se en un 30% en cas de reincidència.

Canvi progressiu

El benefici de no ser multats fins al 2030 s’aplicarà als cotxes de propietaris que paguen l’impost de circulació a Castelldefels i està previst que l’excepció decaigui en moments d’alta contaminació, quan la Generalitat activi un nivell reforçat. "La moratòria és justa i raonable per a aquelles famílies i petits emprenedors que no tenen prou recursos per canviar de vehicle immediatament", justifica l’ordenança, que afegeix que l’objectiu és que els ciutadans "puguin adaptar-se de manera progressiva a aquesta nova realitat i evitar un impacte directe i immediat en l’economia de les famílies".

En una primera fase, la ZBE de Castelldefels afectarà un 9% de la zona urbana i un 28,22% de la població de la ciutat, limitant-se a la zona més cèntrica. Concretament, l’àrea queda emmarcada per l’avinguda de Manuel Girona a l’est, l’avinguda de Lluís Companys i l’avinguda 311 al nord, l’avinguda 302 i la 303 a l’oest i les vies del tren pel sud. La superfície mínima de les ZBEs va ser un dels focus conflictius entre Generalitat i ajuntaments en el context del decret català aplicable. Malgrat que el punt de partida del Govern havia sigut estipular un mínim del 25% de superfície en sòl urbà residencial, posteriorment es va flexibilitzar el criteri per permetre a les ciutats arribar a aquest llindar progressivament, com planteja Castelldefels.

L’ordenança, que en la seva redacció afirma comptar amb un informe favorable dels serveis jurídics del consistori i la secretaria municipal, justifica les exempcions en el fet que, a diferència d’altres municipis de l’AMB, Castelldefels no disposa de sistemes de transport com metro, tramvia o ferrocarril i "tampoc està previst que arribin en un futur". El text remarca que les zones del municipi més afectades per "la falta de transport públic" són els barris de muntanya i de la platja i que, ja sigui per raons comercials o per fer ús de serveis sanitaris o educatius, hi ha "un gran nombre de ciutadans que necessiten accedir en dies feiners a la zona centre" amb vehicle particular.

Per "obligació legal"

Notícies relacionades

"Farem tot el possible perquè els veïns de Castelldefels puguin fer la transició de manera tranquil·la fins al 2030, per la qual cosa fins aleshores no se’ls multarà a la nostra ciutat", declara a EL PERIÓDICO l’alcalde Reyes. El primer regidor popular remarca que l’aprovació de l’ordenança respon únicament a una "obligació legal", ja que està en contra que les ZBEs repercuteixin en les "persones amb menys recursos". Als quals, assegura Reyes, se’ls empeny a "canviar de cotxe", malgrat que tinguin al dia els impostos vinculats al vehicle o les revisions legals com la ITV.

Reyes reclama a l’Estat i a la Generalitat que "donin ajudes als que vulguin canviar de vehicle" per les ZBEs. Així mateix, l’alcalde denuncia el que considera com una contradicció: que es permeti que la ciutat suporti "la contaminació de més vols", amb referència a l’ampliació de l’aeroport del Prat, i paral·lelament s’"imposin restriccions" als cotxes de les "famílies humils".