Dues estacions del metro acullen una prova pilot per alleujar la calor a l’andana
El sistema en estudi pretén "abaixar la temperatura i millorar la sensació tèrmica del passatge", diu TMB.

Andén de la estación de metro Plaça de Sants, que prueba un nuevo sistema de refrigeración /
El metro de Barcelona estrena aquest estiu un nou sistema de refrigeració per fer front a una queixa crònica dels usuaris a l’estiu: la calor sufocant a les andanes de les línies més antigues. Combatre-la era tot un repte tècnic, perquè la circulació de trens genera un efecte pistó que desplaça l’aire pels túnels. Després d’anys a la recerca d’una solució, dos intercanviadors del metro assagen una fórmula per refrescar l’espera als viatgers.
Es tracta de l’estació Plaça de Sants de la línia 5, que ja disposa de la nova instal·lació, i en els pròxims dies les andanes de Catalunya de la línia 1. L’experiència s’acabarà a l’octubre i se n’avaluarà el resultat. "Aquesta iniciativa neix com a prova pilot per rebaixar la temperatura i millorar la sensació tèrmica del passatge a les estacions de la xarxa del metro", va indicar ahir Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en un comunicat.
La solució tecnològica és de l’empresa FabricAir, especialitzada a difondre aire mitjançant conductes tèxtils. La instal·lació consisteix en dues unitats de tractament d’aire situades als extrems de les andanes amb un filtratge d’aire i dos ventiladors cada una. Aquestes màquines, de 5.500 metres cúbics de capacitat, impulsen l’aire cap a un tub central que recorre l’andana de banda a banda i expulsa l’aire per uns forats situats uniformement. És a dir, no es refreda l’aire pròpiament, sinó que es fa circular perquè el passatge que espera a les andanes rebi aire en moviment, com una brisa que millora el confort tèrmic.
Intel·ligència artificial
TMB afirma que el sistema s’ha dissenyat tenint en compte uns criteris ambientals i d’eficiència energètica. "A partir d’ara, els tècnics analitzaran l’experiència en aquesta estació i s’elaboraran els estudis que facin falta per determinar en quines estacions de la xarxa es podria extrapolar aquest sistema", assenyala. Fa sis anys, TMB ja va implementar una plataforma d’intel·ligència artificial anomenada RESPIRA® per analitzar en temps real variables com la temperatura, la humitat i la qualitat de l’aire de les estacions de totes les línies convencionals del metro.
Notícies relacionadesAquest diari va comprovar fa dos anys, termòmetre en mà, que les temperatures a les andanes arribaven a valors d’entre 33,7 i 35 graus centígrads entre les 12.30 i les 14.00. Els passatgers criticaven amb duresa la calor que havien de passar i explicaven que la sensació d’asfíxia també és present a les andanes i passadissos del suburbà. Per contra, dins dels vagons, els viatgers s’enfronten a una ruleta russa de la calor i el fred per la notable diferència de temperatura que hi ha entre trens de la mateixa línia. Es va percebre d’una manera molt clara en la línia 1, la que es fa servir més de tota la ciutat. La incorporació d’un nou model de trens va millorar la filtració d’aire i, en conseqüència, va afinar la refrigeració.
L’any passat, TMB va provar un altre mètode: va instal·lar 12 ventiladors de sostre a l’estació Hospital Clínic de l’L5 per abaixar la temperatura a les andanes. Van suposar una inversió de 60.000 euros. Ja s’havien provat en tallers de trens amb bons resultats, però per ara no s’han estès a tota la xarxa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Desallotjats els últims inquilins de les Cases Barates
- Debut d’Elionor i Sofia a la recepció oficial de Marivent
- Xoc entre Díaz i Ayuso pel finançament singular i el dúmping fiscal
- Temps extra per al fiscal
- El gran complex físic de Pedro Pascal: "M’horroritza veure’m així"
- Camp de Tarragona El camp i la pagesia de Tarragona s'exhibeixen a Valls per la Firagost: "Volem tornar a ser una fira referent a Catalunya"
- Explicació científica ¿Per què l’incendi de França està sent tan ràpid i devastador? Cinc claus per entendre un foc colossal
- Entre Narbona i Carcassona Una dona morta i 11.000 hectàrees cremades en un incendi sense control al sud de França
- Conflicte en potència La ronda de Sant Antoni reneix com a ‘camp de futbol’ i molesta part del veïnat