El territori aposta per una via de mercaderies al costat de l’AVE

El sector empresarial del Vallès proposa una "autopista ferroviària" paral·lela a l’alta velocitat per accelerar el corredor mediterrani.

Un tren d’alta velocitat circula al costat d’un de mercaderies.

Un tren d’alta velocitat circula al costat d’un de mercaderies. / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
M. A. / C. M.

Catalunya podria patir un col·lapse ferroviari en menys de dos anys si no s’executen actuacions estratègiques al corredor mediterrani. Així ho asseguren veus del territori, com la plataforma Fem Vallès, que ha presentat una proposta per alleujar un dels principals colls d’ampolla del sistema: el tram que connecta Castellbisbal amb Figueres i la frontera francesa. La idea s’emmarca en l’estratègia de l’entitat de posicionar el protagonisme del Vallès en el debat català sobre governança i infraestructures a la regió metropolitana de Barcelona.

La plataforma alerta que el model actual està al límit de la seva capacitat i planteja una alternativa a mitjà termini: construir una via segregada per a mercaderies, paral·lela a l’actual línia d’alta velocitat (AVE), amb ample internacional i sense pas per nuclis urbans. Una proposta que se suma a d’altres ja conegudes, però que reobre el debat sobre l’eficàcia de la planificació ferroviària a Catalunya i sobre la prioritat que s’atorga a les mercaderies a la xarxa estatal.

Segons els càlculs elaborats per tècnics de Fem Vallès, la infraestructura entre Castellbisbal i Mollet –un dels trams més transitats del corredor– arribarà a la seva saturació aquest any. Actualment, disposa de només dues vies per absorbir el creixent trànsit mixt de passatgers i mercaderies. L’enginyer ferroviari Josep Maria Sisó recorda que hi ha punts de la xarxa estatal amb tres vies per a menys trànsit del que s’espera al Vallès: "No ampliar aquest tram ara significarà renunciar a nous serveis en pocs anys".

Caravanes de trens

El tram més delicat, no obstant, se situa més al nord. Entre Figueres i Portbou només hi ha una via operativa per cada sentit, compartida per trens de passatgers i de mercaderies. El risc, segons adverteixen experts com el director del centre Terminus CET, Joan Carles Salmerón, és que es produeixi una acumulació de trens detinguts esperant travessar la frontera. "No parlem d’un futur llunyà, sinó d’una situació tècnicament previsible en dos o tres anys si no es desbloquegen solucions", afirma.

Salmerón remarca que la clau es troba a treballar a dues velocitats: d’una banda, executar ja les obres urgents –com els accessos ferroviaris al port de Barcelona o les connexions cap a Martorell i Tarragona– i, d’una altra, iniciar els projectes estructurals que trigaran dècades a completar-se. "Si no es comença ara, el que avui són 20 anys n’acabaran sent 30", adverteix l’expert.

Notícies relacionades

Davant aquest escenari, la proposta de Fem Vallès busca aprofitar el traçat existent de l’AVE per construir una via paral·lela exclusiva per a mercaderies, sense interferències amb els serveis d’alta velocitat i connectada amb el sistema logístic mitjançant ramals específics. La idea –defensada per l’arquitecte Manel Larrosa, membre de l’entitat– s’inspira en la lògica d’una "autopista ferroviària": una infraestructura lineal, de llarg recorregut, amb accessos en punts estratègics.

A diferència de la línia convencional construïda al segle XIX, que travessa nuclis urbans i obliga a intervenir en estacions existents, aquesta via no requeriria grans afectacions urbanístiques. El plantejament permetria, a més, utilitzar directament l’ample de via internacional, el mateix que es fa servir a la xarxa europea, cosa que eliminaria el problema dels canvis d’eix i transbords a la frontera.