A Montbau
Barcelona tindrà la seva primera rampa mecànica l’estiu del 2027 després d’una obra de set milions
Les obres començaran el gener vinent i la seva implementació farà unidireccional el carrer de la Poesia
Barcelona instal·larà a Montbau la primera rampa mecànica per a vianants
Aparcar a Montbau: l’odissea que desespera veïns i sanitaris de la Vall d’Hebron

Recreación de la rampa mecánica para peatones en Montbau. /
Als veïns del barri de Montbau cada vegada els falta menys per provar la primera rampa mecànica per a vianants que tindrà Barcelona, que està previst que comenci a construir-se el gener vinent. S’estendrà pel carrer de la Poesia, per on podran pujar més fàcilment un pendent pronunciat que, mai millor dit, se’ls fa costa amunt. Des del passeig de la Vall d’Hebron fins al carrer de Vayreda, cobrint un tram de més de 200 metres, pel qual els cotxes no podran pujar com fan fins ara. La implementació costarà set milions d’euros a l’Ajuntament i durarà 18 mesos, fet que situa la seva estrena l’estiu del 2027.
La construcció d’aquesta infraestructura solucionarà un problema d’accessibilitat i mobilitat en aquest carrer, que té un pendent sostingut del 10% pel qual pateixen molts dels seus veïns. També ajudarà a millorar l’entorn –que està una mica deteriorat–, amb l’ampliació de les voreres, i la renovació de la il·luminació i de l’estacionament de vehicles. Serà al costat nord, tocant als Jardins de Montbau. Tot això obligarà a reordenar els carrils de circulació per a vehicles privats, segons es precisa en el projecte executiu consultat per EL PERIÓDICO.

El carril de pujada quedarà eliminat entre el carrer de l’Harmonia i el carrer de Vayreda, de manera que l’artèria passarà a ser unidireccional majoritàriament. Així doncs, els veïns veuran com el carrer –que ara té dos carrils centrals, un per cada sentit– passarà a tenir-ne només un de baixada, ja que s’adequarà l’amplada d’aquest carril al pas del transport públic.
No obstant, en alguns trams es mantindrà el doble sentit per millorar la circulació. Concretament, serà a la part superior del carrer, a l’encreuament amb el carrer de Vayreda. També es preveu deixar els dos sentits al tram final, a la incorporació amb el passeig de la Vall d’Hebron, i, al seu torn, mantenir un carril d’accés al carrer de la Poesia des del passeig de la Vall d’Hebron fins a l’altura del carrer de l’Harmonia.

El carrer de la Poesia, on s’instal·larà la primera rampa mecànica de Barcelona. /
La implementació de la rampa, que es mourà a una velocitat de mig metre per segon, es farà en una única fase, malgrat que l’avantprojecte fixava fer-ho en dues. Es necessitaran dues grues per instal·lar-la i la infraestructura no tindrà continuïtat en el transcurs de tot el carrer, sinó que tindrà trams diferenciats per poder creuar i respectar els usos actuals de l’entorn de les rampes, com l’accés als blocs d’habitatges i equipaments existents, i també als Jardins de Montbau.
Quaranta-una places d’aparcament menys
Tot i que la intenció de l’Ajuntament és minimitzar les afectacions en la vegetació i preservar el màxim de places d’aparcament possible, és una cosa que serà difícil, ja que la vorera és molt estreta i està ocupada en alguns casos per vegetació i vehicles estacionats en bateria. Com que l’objectiu és fer el carrer més accessible en tots els seus itineraris i ampliar els espais per a les persones afavorint la mobilitat a peu, inevitablement es reduirà l’espai dedicat als vehicles.
A part de la supressió del carril de pujada, també es retiraran aparcaments en semibateria i es reorganitzaran les places d’estacionament. En total, se sacrificaran 41 places d’aparcament per a cotxe, se’n guanyaran 11 per a motos i es crearà una zona de càrrega i descàrrega.

El carrer de la Poesia, on s’instal·larà la rampa mecànica. /
També tindrà afectació al transport públic. En concret, al servei de bus per demanda de la línia 135, que circula en sentit ascendent pel carrer de la Poesia. Està previst suprimir fins a tres parades ubicades en aquesta via o en carrers adjacents amb accés directe. Com a mesura compensatòria, es crearà una nova parada per mantenir la cobertura del servei a la zona durant i després de les obres.
Unes troballes arqueològiques
Atès que la zona on es realitzaran les obres compta amb antecedents de troballes arqueològiques, tant per intervencions anteriors com per la cartografia històrica, el projecte preveu la presència d’un arqueòleg des de l’inici dels treballs. Així, tots els moviments de terres es faran sota supervisió especialitzada per garantir la protecció del patrimoni en cas que apareguin restes durant l’execució de les obres.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Al Centre "De premi": el bar de Sabadell aclamat per les seves patates braves
- Comunitat Valenciana Mazón, a 24 hores d’amarrar un sou públic de 150.000 euros
- Augmenten les agressions Una agressió cada quatre dies contra el personal de seguretat de Rodalies: «M’han intentat apunyalar tres vegades»
- El truc infal·lible per treure les taques de suor del coixí
- Reactivada la recerca de dues persones que haurien caigut al riu Foix a Cubelles