Un pou al parc de Joan Miró portarà una minituneladora fins a la Gran Via

El parque Joan Miró, en Barcelona, tras la tala de árboles por las obras de amplación de FGC.

El parque Joan Miró, en Barcelona, tras la tala de árboles por las obras de amplación de FGC. / ZOWY VOETEN

1
Es llegeix en minuts
Carles Cols
Carles Cols

Periodista

ver +

A partir del primer trimestre del 2026, com un cuc de dimensions gegants, començarà a devorar 3,7 quilòmetres del subsol de l’Eixample, Sarrià-Sant Gervasi i Gràcia la tuneladora de la futura línia L8 de Ferrocarrils. Només la porta d’entrada d’aquesta maquinària gegant ja serà colossal, un envelat de 120 metres de llarg i 15 d’alt al lateral de la Gran Via. Però primer convé prestar atenció a la minituneladora que, abans que la seva germana gran comenci a treballar, està previst que excavi una galeria per sota del carrer de Llança, amb el punt de partida del parc de Joan Miró. L’L8 ni s’aproximarà en la seva ruta entre la plaça d’Espanya i Gràcia al parc. Aquest enorme pulmó verd és només el punt triat per evacuar les terres que devori la gran tuneladora quan comenci a treballar. No s’extrauran aquestes terres per l’envelat de la Gran Via. A través d’una galeria d’uns tres metres de diàmetre es conduiran fins al cor del parc. El que està a punt de començar és, primer, la perforació d’un pou d’uns 15 metres de profunditat, al fons del qual, tan aviat com sigui possible, es durà la minituneladora.

¿Causarà molèsties? Sí. La maquinària feta servir serà una pilotadora i, a més, estarà més lluny dels habitatges que, per exemple, en el cas del carrer d’Urgell, però els responsables de les obres admeten que no és un sistema silenciós. Després, quan la minituneladora comenci a avançar cap a la Gran Via per sota de Llança, per allí sortiran tones de terra. Amb tot, no tindrà res a veure amb el volum d’extracció que comportarà el funcionament de la tuneladora més gran.