BCN encarrega per fi la reforma del parc de la Font del Racó

El jardí de l’avinguda del Tibidabo, tancat des del gener del 2021 i en una situació de greu deteriorament, necessitarà dos milions d’euros i un any d’intens treball per poder renéixer.

BCN encarrega per fi la reforma del parc de la Font del Racó
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Costa entendre que una ciutat que defensa les zones verdes i la necessitat de descarbonitzar la mobilitat tingui un parc a l’avinguda del Tibidabo, la Font del Racó, tancat des del 29 de gener del 2021. Des d’aleshores, tots els accessos tenen un cartell en el qual es pot llegir Tancament temporal, el mateix que s’anuncia a la parada del Tramvia Blau de la plaça de Kennedy. Un parc, per a més desgràcia, que forma part del patrimoni de la ciutat, ja que porta la firma de Nicolau Maria Rubió i Tudurí, el paisatgista que va pinzellar bona part del verd de la ciutat en les primeres dècades del segle XX. La degradació del lloc cada vegada és més inquietant, i potser per això l’Ajuntament ha decidit fer un pas endavant amb la licitació de les obres que han de permetre reobrir-lo en un termini de 12 mesos. Cost: 2 milions d’euros.

Un any és el temps estimat per poder arreglar-lo, però això no significa que estigui llest el maig del 2026. Ara s’ha convocat el concurs públic (es tanca el 30 de maig) i després el consistori haurà de valorar les ofertes i decidir qui es queda el projecte. Més tard vindrà la formalització del contracte i, llavors sí, les màquines i els operaris podran entrar en aquest escarpat jardí mediterrani.

Sis anys de clausura

Si res ho evita, hauria d’estar acabat en el tercer trimestre del 2026, amb la qual cosa haurà passat gairebé sis anys tancat, tot i que s’ha mantingut obert l’accés a un reduït espai on hi ha la font i el monument dedicat a Apel·les Mestres, inaugurat el 1938. Resulta que el polifacètic artista barceloní (1854-1936) solia pujar a aquest racó de Sant Gervasi a la recerca d’inspiració.

Els dos elements també exhibeixen un aspecte molt degradat i seran igualment restaurats. L’Ajuntament podrà reobrir el parc de la Font del Racó precisament l’any del seu centenari (es va inaugurar el 1926), i a pocs mesos de les eleccions municipals del maig del 2027.

Arbres perduts

La memòria del projecte, un totxo que té gairebé 1.300 pàgines, radiografia fins a l’últim centímetre quadrat de la Font del Racó, un espai d’una mica més de 12.000m² que el consistori va adquirir el 26 de juliol de 1910, en un moment de màxima esplendor de la Societat Anònima del Tibidabo, que va impulsar tant el Tramvia Blau com el funicular i el parc d’atraccions, a banda de liderar també la urbanització d’una avinguda que és una de les joies arquitectòniques i urbanístiques de la capital catalana.

S’han inventariat un total de 462 arbres, però no tots s’acabaran salvant. Aquests anys d’abandonament, en els quals no han faltat les tempestes, han passat una seriosa factura a molts exemplars, que o ja han caigut o estan a punt, tal com ha pogut comprovar aquest diari, que el febrer del 2024 ja va advertir sobre la delicada situació del jardí. El consistori va respondre amb una actuació d’urgència, just per desembarassar camins i evitar la caiguda imminent d’un arbre.

"Mal estat general"

La previsió, de fet, és talar una trentena d’arbres, però tenint en compte que l’estudi es va fer fa més d’un any, és probable que aquesta xifra augmenti. El document, per cert, arrenca amb una sincera i inquietant declaració: "El parc està en mal estat general; necessita una actuació urgent d’estabilització de talussos, control de les aigües de vessament i sanejament de la vegetació per revertir la situació de deteriorament". També està previst condicionar els camins i les escales, arreglar la font ornamental, ampliar la xarxa de reg, canviar el mobiliari i millorar la il·luminació. Tal com està ara, sembla més una extensió de Collserola, una natura lliure i sense ordre, que un jardí que és un exponent del noucentisme aplicat als espais verds.

Més enllà de ser un parc que porta la firma de Rubió i Tudurí, el Picasso dels jardins, la Font del Racó és una drecera ideal per als que pugen caminant des de la plaça de Kennedy fins a la del Doctor Andreu (o viceversa). Des d’allà, els passejants poden arribar al passeig de les Aigües o recórrer al funicular fins al parc d’atraccions. Amb aquesta operació, el vianant no només escurçarà les distàncies, també evitarà una vorera de tot just un metre d’ample en aquest llarg revolt de l’avinguda del Tibidabo que coincideix, al costat Llobregat, amb la construcció d’un centre d’investigació que va a càrrec de La Caixa.

Notícies relacionades

Tasques pendents

Més enllà de la recuperació del parc de la Font del Racó, l’avinguda del Tibidabo té encara un parell de tasques pendents. D’una banda, el renaixement del Tramvia Blau. El consistori ja té el projecte executiu i la cosa només depèn de la voluntat política. De l’altra, la creació d’una vorera al carrer de Manuel Arnús, de manera que els vianants no s’hagin de jugar la vida caminant per l’asfalt per arribar a les Aigües.