Infraestructures

La tuneladora de l’L9 tornarà a perforar després de l’estiu

Plaça de Maragall ja té l’obra civil gairebé acabada, de manera que el 2027 el metro podrà arribar a Guinardó-Hospital de Sant Pau.

La tuneladora de l’L9 tornarà  a perforar després de l’estiu

FERRAN NADEU / EPC

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La tuneladora del tram central de l’L9 del metro de Barcelona continua dormint al carrer Mandri a l’espera de canviar la gran peça davantera que s’encarrega d’esquinçar el subsol de la ciutat. Si res ho evita, abans de la tardor hauria de tornar a perforar de cara a culminar els 1,6 quilòmetres pendents fins a Lesseps. Però no per això l’L9 no avança per altres llocs. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, es va fer carn ahir a la futura estació de Plaça de Maragall, on l’obra civil ja està pràcticament acabada. Només quedarà la part d’arquitectura i instal·lacions, que no és poca cosa. La voluntat del Govern és que des de la parada de la Sagrera els trens avancin fins a Guinardó-Hospital de Sant Pau el 2027.

Si el talp mecànic torna a la tardor, Territori haurà complert el termini anunciat l’agost del 2024, quan per sorpresa es va anunciar aquesta aturada de 14 mesos per actualitzar la tuneladora.

Dos anys més

A això cal sumar un retard que ja venia de sèrie: la màquina va arribar a Mandri a l’estiu del 2024, però la previsió, un any abans, era que es plantés al cor de Sant Gervasi-Bonanova l’estiu del 2023. En definitiva, entre una cosa i l’altra, dos anys més que d’entrada no estaven previstos. Tot i que per a una infraestructura planificada a principis de segle, tampoc ve ara d’un parell d’almanacs.

Notícies relacionades

En el dia d’avui, el combinat que formen l’L9 i l’L10 suma 35 estacions, 38 quilòmetres de recorregut i 27 milions de validacions anuals. Falten 15 estacions per culminar tot el projecte, i la previsió és que, amb el tram central en marxa, que és el que dona sentit a aquesta Ronda de Dalt ferroviària, s’arribi als 113 milions de viatges, quatre vegades més que ara. Quan passarà és ara un misteri, però si han d’apostar, passat l’any 2030.

El pròxim en servei serà de 3,6 quilòmetres, entre les noves parades de La Sagrera TAV i Guinardó-Hospital de Sant Pau. Inclou les parades de la Sagrera (ja operativa) i Plaça Maragall. Els trens haurien de circular en algun moment del 2027.