Urbanisme
El pas de vianants més gran de BCN
L’eliminació d’un ramal del tramvia permetrà crear un enorme passadís per a vianants, de manera que la Diagonal i la plaça de les Glòries quedaran unides i es resoldrà l’embolic viari de Badajoz.

En temps de joia blaugrana va bé la metàfora futbolera per entendre aquest assumpte urbanístic. Perquè el Barça funcioni al camp és imperatiu que tot flueixi a escala tècnica, física, mental i alimentària. És a dir, el que passa en aquells 90 minuts de joc no és casualitat; és el resultat d’una acció global i coordinada. Ara anem a Glòries. La plaça aconseguirà el seu objectiu de gran àgora barcelonina si el nucli exerceix el seu paper de recés de pau allunyat del trànsit, però es quedarà a mig camí si l’entorn immediat no aporta continuïtat a aquesta filosofia de ciutat per a les persones. A l’encreuament entre Badajoz i la Diagonal, per exemple. Allí està pendent una immensa llengua per als vianants que unirà l’avinguda amb el parc de la Canòpia. Però abans serà menester trencar un statu quo que avui no beneficia ningú: bus, Tram, cotxes, motos, bicis i vianants malviuen en un dels encreuaments més delicats de l’Eixample. Un eixam viari amb solució que passarà per crear el pas de vianants més gran de la ciutat.
Per no deixar res important fora de l’equació, aquest diari va mantenir una llarga conversa amb el director dels serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila. "Ara, si vens caminant per la Diagonal, arribar al centre de la plaça és molt complicat, de fet, no es pot fer de manera directa, has de donar la volta. Aquest projecte soluciona aquest problema, habilitant una entrada natural i prioritària per als que vinguin caminant des de l’avinguda". Però aconseguir-ho requereix canvis profunds en la configuració actual.
Talls ferroviaris
La construcció del túnel viari va generar un nou pas a la Gran Via entre Badajoz i la rambla del Poblenou. El gener del 2024 van començar les obres de reurbanització del costat muntanya i el consistori acaba de licitar les obres del costat mar, que inclouen el desdoblament de les vies del tramvia i la modificació del traçat ferroviari a la seva entrada a Glòries. Està previst que aquestes obres comencin abans de final d’any. Hi haurà talls del tramvia i modificacions urbanístiques importants.
La clau, explica Gomila, està en la configuració del tramvia, que ara té dos ramals independents que, des de Glòries, van cap al Besòs travessant el carrer de Badajoz. Per sota va la línia de la Diagonal, la T4. Per dalt, cap a la Gran Via, sempre partint des de la plaça, el passadís de les línies T5 i T6. El projecte preveu que les tres línies del Trambesòs vagin per la Diagonal fins a Ciutat de Granada, punt on es produiria la divisió. Així, i amb tramvies i vianants per separat i sense creuar-se, el passeig central de la Diagonal pot entrar directament a la Canòpia amb un pas de vianants de 180 metres quadrats, el de més superfície de la ciutat.
Notícies relacionades"Aquest disseny –explica Gomila– permetrà que el temps semafòric del nou pas de vianants i dels dos sentits del tramvia coincideixin, de manera que tots dos tindran un verd llarg i prioritari". És un dels problemes de l’esquema actual, ja que amb el reforç de la T4 (dos tramvies més) s’ha creat un cert embut a l’accés a Glòries que genera llargues esperes per al Tram a l’hora de travessar la plaça. Tots els elements deixaran de competir, ja que bicis, vianants i tramvies passaran alhora, fet que redueix la negociació al temps que requereixin el bus (línies V25, V23 i H12, en els dos sentits) i els cotxes que pugen per Badajoz.
L’obra també portarà canvis a la Diagonal amb Ciutat de Granada, un encreuament que ara es pot fer amb cotxe en sentit mar, però que quedarà anul·lat amb la reurbanització: els cotxes que surtin de l’aparcament del centre comercial hauran de girar sí o sí cap a la dreta, això és, cap a Glòries. Una altra modificació important, a la Gran Via, serà el desdoblament de les vies del tramvia. Això generarà una situació insòlita: el primer carril bus-tramvia de la ciutat. Hi ha una primera vegada per a tot.
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Educació Niubó: "Les proves de competències no han anat bé"
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- La nova Casa Blanca Trump eleva més la tensió amb una desfilada militar
- FUTBOL El Reial Madrid paga 63,2 milions d’euros per Franco Mastantuono, la nova joia adolescent de Sud-amèrica
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Educació El psicòleg Álvaro Bilbao recorda les cinc preguntes que has de fer al teu fill abans que sigui tard
- UN INFORME DE L’UCO Els malnoms i paraules clau de la trama de Santos Cerdán i Ábalos: «petit», «pitbull», «barriguitas» o «tinc cafè per a tu»
- Ja hi ha 400 treballadors al Campus Hipra, que s’inaugurarà al setembre