Exposició
De tornada a Pedralbes
Sor Isaura, una de les tres últimes clarisses que van deixar el monestir al febrer, va tornar ahir al cenobi per presentar una mostra que recull les fotografies que fa.
Les tres clarisses que quedaven al monestir de Pedralbes el van abandonar el 15 de febrer, trasllades per la comunitat al recinte religiós que l’orde de Santa Clara té a Vilobí d’Onyar (Selva). Fa, doncs, més d’un mes i mig que el cenobi de Pedralbes es va quedar sense monges. Les seves últimes residents el van deixar 699 anys després que es col·loqués la primera pedra de l’edifici i 698 després de la seva fundació per part de la reina Elisenda de Montcada, dona del rei Jaume II el Just.
De les tres últimes clarisses, sor Isaura, sor Immaculada i sor Pilar, una va tornar ahir durant una estona a la que va ser casa seva. Es tracta d’Isaura Marcos, de 66 anys, coneguda també per la seva condició de fotògrafa. Va tornar al lloc on va viure des del 1976, quan va ingressar a Pedralbes amb només 17 anys.
Sor Isaura tenia un motiu rellevant per tornar al monestir: la inauguració de l’exposició Llums dins la Llum. El Càntic de les Criatures en fotografies de sor Isaura Marcos. La mostra, que es podrà visitar fins al 31 d’agost, està composta per fotografies captades per la religiosa, que té un estil molt personal, basat en els reflexos, la superposició d’imatges i el tractament del color. És el seu "llegat" al monestir, va dir, orgullosa.
Les fotos de l’exposició reinterpreten en forma d’imatge Càntic de les criatures, obra de sant Francesc d’Assís, escrita a finals del 1224 o principis del 1225. La religiosa no fa fotografies convencionals. La seva obra es basa en el reflex per a la creació d’imatges que, remarca, es fan de manera artesanal, sense cap edició. Ha publicat diversos llibres i el monestir ha sigut l’escenari principal de les seves obres, tot i que també ha fet fotos de l’entorn, del barri de Sarrià.
Manca de vocacions
Nascuda a Los Santos (Salamanca), sor Isaura va deixar clar les últimes setmanes que preferia seguir a Pedralbes, però la comunitat va prendre la decisió de traslladar-la juntament amb les seves dues companyes al·legant manca de vocacions, al constatar que sense més monges no era possible que les que quedaven assumissin la tasca que els era pròpia.
Sor Isaura es va emocionar al prendre la paraula en l’inici de l’acte de presentació de la mostra i no va poder evitar les llàgrimes. I fins aquí va arribar el seu petit retorn. Les clarisses de Pedralbes van haver de marxar perquè no arribaven al número mínim necessari perquè una comunitat de religioses funcioni: cinc monges.
Notícies relacionadesQuan ella va arribar al monestir, hi havia 40 monges. Es considera que una comunitat només pot funcionar amb com a mínim cinc integrants. Per això l’orde prendrà la decisió de deixar finalment el monestir. Alguns defensors de la continuïtat van advocar perquè clarisses d’altres monestirs fossin traslladades al de Barcelona perquè aquest es mantingués en funcionament, i es va arribar a parlar que arribarien dues clarisses de Badalona, però mai va arribar a passar.
Malgrat que la seva voluntat, com va deixar clar, era seguir allà, sor Isaura va evitar protestar, i aquest divendres no va canviar aquesta actitud. Sor Isaura tornarà ara a la seva nova vida a Vilobí d’Onyar. Les seves fotos podran veure’s a Pedralbes durant cinc mesos des d’ara.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- La germandat de Montserrat de Sevilla viu amb gran emoció la trobada amb la Moreneta
- La Farga i Gran Via 2 L’Hospitalet encadena dues vendes de centres comercials en un any
- Envelliment saludable La indústria de la longevitat creix al nivell de la IA: «D’aquí cinc anys es podrà allargar la vida i d’aquí 50 hi haurà una revolució»
- Noves obres La Font Màgica de Montjuïc inicia la segona fase de modernització sense interrompre els seus espectacles
