Infraestructures
El comitè d’experts de Collboni defensa ampliar la tercera pista de l’aeroport «sense tocar la Ricarda i el Remolar»
L’informe no aposta de manera categòrica per una solució concreta, més enllà de predicar la necessitat d’incrementar la capacitat del Prat per arribar a les 90 operacions per hora
La proposta d’allargar el passadís més pròxim al mar sense tocar les llacunes recorda molt el projecte que Foment va presentar el 2023, amb pilars sobre els espais naturals

Un avión de la compañía Vueling aterrizando en el aeropuerto Josep Tarradellas - El Prat /
No és el mateix adaptar que ampliar. Com que no és el mateix allargar la pista d’un aeroport que optimitzar l’operativitat actual de la infraestructura per treure-li el màxim rendiment possible. En aquests paràmetres sembla moure’s l’informe presentat aquest dimecres a l’Ajuntament de Barcelona pel consell assessor d’infraestructures presidit per Santi Vila, que va rebre l’encàrrec, el juliol del 2023, de redactar un full de ruta sobre el futur del Prat. Els 25 experts que han format aquest peculiar senat estan d’acord que l’aeroport ha de donar més de si, sobretot en el que té a veure amb els vols de més llarga distància que ara fan escala en altres grans capitals europees. Però no hi ha tanta contundència a l’hora d’assenyalar solucions concretes, ja que les limitacions en matèria de medi ambient –amb la Unió Europea observant– són difícils d’esquivar. Tot i que hi ha una certa picada d’ullet cap a la proposta que al seu dia va fer Foment: allargar la pista sense trepitjar la natura.

Un avió s’enlaira sobrevolant la zona de la Ricarda a la desembocadura del Llobregat /
La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Laia Bonet, ha obert l’exposició sense recórrer ni una sola vegada, quan citava la infraestructura en si, a la paraula ‘ampliació’. En canvi, en un parell d’ocasions, sí que s’ha sentit còmoda amb la idea d’«adaptar» l’aeroport. Sí que ha parlat d’«augmentar el nombre de vols de llarg radi» i d’«augmentar la capacitat» del Prat per arribar a les 90 operacions per hora (ara està en un sostre de 78). ¿Però com? Això ho ha deixat en mans de Vila i de l’enginyer en cap del consistori, Oriol Altisench.
Coincidència sense cita
El punt tres de l’informe és potser el que més pistes aporta. Insta a crear un «marc de diàleg social i institucional, plural i obert, que treballi en solucions a mitjà i llarg termini que permetin allargar la pistacurta, preferentment sense tocar els espais protegits de la Ricarda i el Remolar, les dues reserves naturals que custodien els dos extrems del llarg passadís d’asfalt que és més a prop del mar.
La proposta que més s’acosta al que defensa el comitè d’experts és la que va presentar Foment del Treball a finals d’octubre del 2023: allargar la pista sobre la Ricarda amb pilons que evitin trepitjar la natura. Preguntat sobre la coincidència, Vila ha evitat simpatitzar amb cap dels projectes que en els últims quatre anys han anat veient la llum. «No desautoritzem les propostes presentades fins ara», ha insinuat.
Tampoc s’ha volgut mullar sobre el fet que el Prat ja disposi d’una pista llarga, la número 1, que no s’utilitza per als enlairaments dels grans avions perquè el soroll molesta els veïns de Gavà Mar i Castelldefels. L’informe admet que l’actual configuració de pistes ja permetria arribar a les 90 operacions per hora. Però de tirar-se endavant, prossegueix, «podria desencadenar un conflicte veïnal per l’impacte acústic».
Amb subtilesa
Malgrat donar suport de manera subtil a l’ampliació de la tercera pista, el comitè d’experts recorda que qualsevol intervenció haurà abans de fer front a totes les limitacions que Europaimposa en matèria mediambiental. Aquest projecte, de fet, tal com recorda el document, passa «en un context en què els augments de capacitat del sistema aeroportuari europeu han deixat de ser una prioritat».
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE