El singular metro irrealitzat de BCN
La donació documental de la neta de l’enginyer Adolf Weber redescobreix el Metropolità Circular, una innovadora xarxa en bucle amb 75 quilòmetres de túnels i 143 estacions que mai es va construir.
El 1924, el mateix any en què Barcelona estrenava la seva primera línia de metro, un enginyer suís, Adolf Weber, presentava un innovador projecte alternatiu de suburbà. Una immensa xarxa de línies circulars entrellaçades que donaven cobertura a pràcticament tota la ciutat. Aquest metro irrealitzat ha sigut redescobert gràcies a la neta de Weber, que ha donat a l’Arxiu Històric de Barcelona documentació del projecte. Un material que ara s’està estudiant i que en un futur serà digitalitzat, segons avança Santi Barjau, responsable de gràfics de l’Arxiu.
A la seva Suïssa natal, Weber s’havia especialitzat en la construcció de túnels ferroviaris, com per exemple el pas de Hauenstein, que uneix les ciutats de Basilea i Olten pel massís del Jura. Posteriorment, es va traslladar a Espanya i va treballar per a la companyia impulsora del primer metro de Madrid. El 1919 va constituir amb el seu germà l’empresa Enginyeria i Construccions, que es va adjudicar les obres del Metro Transversal de Barcelona, embrió de l’actual L1. No obstant, el 1923, amb els treballs ja en marxa, la constructora de Weber va quedar apartada del projecte.
Va ser llavors quan l’enginyer suís va idear la seva pròpia xarxa: el Ferrocarril Metropolità Circular. Un conjunt de línies en bucle, sense principi ni final (sis en el projecte original de 1924 i set en el definitiu), els plans del qual ara es conserven a l’Arxiu Històric. Weber havia estudiat a fons les xarxes metropolitanes d’altres ciutats, inclòs el suburbà de Londres, pioner en la creació d’una línia de circumval·lació, la Circle Line.
A la iniciativa es van sumar diversos socis catalans i estrangers, entre els quals destacava el també enginyer José Enrique de Olano, comte de Fígols i impulsor del ferrocarril miner del Berguedà. El juny de 1925, segons consta en la premsa, els promotors van presentar el projecte a l’Ajuntament . Era una obra faraònica que pretenia construir 75 quilòmetres de túnels i 143 estacions. Algunes propostes criden poderosament l’atenció, com la idea de perforar un túnel que creuava el barri Gòtic per sota de l’Ajuntament i la catedral, amb dues estacions a la plaça de Sant Jaume. No menys sorprenent resulta la idea de fer passar el metro per l’escullera i per la construcció d’un túnel a Montjuïc per arribar a Can Tunis.
Escales mecàniques
El projecte també era innovador en el disseny de les estacions, proveïdes d’una sola andana central, a diferència del model de plataformes laterals del Gran Metro i del Transversal. Una altra gran novetat era la instal·lació d’escales mecàniques, un dispositiu inèdit a Barcelona que no va arribar a la ciutat fins a l’Exposició Internacional de 1929. Les set línies previstes, sis d’elles circulars, eren les següents: Barceloneta-la Salut (I), Catedral-Horta (II), Catedral-Sarrià (III), Barceloneta-Bonanova (IV), Catedral-les Corts (V), Can Tunis-Sant Martí (VI, l’única lineal) i Catedral - Sant Andreu - la Bordeta (VII). El conjunt d’anells cobria pràcticament tota la ciutat i connectava les zones més perifèriques amb el centre.
Notícies relacionadesWeber pensava a captar com a usuaris els obrers que residien en barriades en aquell temps remotes on ni tan sols arribava el tramvia. Amb aquest propòsit, es van fixar unes tarifes molt populars: 30 cèntims de pesseta el trajecte més car, en tercera classe. El 1927, els promotors van viatjar a Nova York a la recerca d’inversors i van tancar un acord amb una constructora nord-americana per executar les obres. Però el projecte no es va realitzar, per motius desconeguts. Durant algun temps, Weber va continuar treballant sobre la idea en una llibreta personal amb anotacions de la seva pròpia mà i que ara forma part del fons de l’Arxiu Històric.
Les últimes notes daten de 1931. Després va tornar a Suïssa, on va morir el 1958. Es va emportar amb ell els plans i tota la documentació del Metropolità Circular, que va caure en l’oblit durant un segle. Ara han tornat a Barcelona.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Equipament De sala infantil a laboratori
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- INCIDÈNCIA PER LA SOBREPOBLACIÓ DE FAUNA SILVESTRE Catalunya és la segona comunitat amb més trams de carretera amb més perill per accidents amb senglars i cérvols
- Primer impacte econòmic El primer mes de pesta porcina ha costat més de 62 milions d’euros a les empreses exportadores catalanes
- Arancha González Laya: «S’ha de buscar una líder de l’ONU capaç de guiar la institució enmig de la tempesta»
- ¿La política es pot deixar? (XI) Xavier Trias: «Puigdemont és el líder natural de Junts, però és impossible manar estant fora»
