448 al dia

MAPA | Els 10 radars de Barcelona que més multes han posat aquest 2024

Set estan ubicats en grans accessos a la capital i els altres tres, al costat d'escoles de barri

.

.

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

La ciutat de Barcelona té una trentena llarga de radars de trànsit fixos, que controlen la velocitat dels vehicles que circulen al seu pas. Els 10 que més infractors detecten han acumulat prop de 150.000 multes en els 11 primers mesos de 2024. L'ajuntament aposta per aquesta eina per mantenir la disciplina dels conductors pel que fa a velocitat, un dels factors més decisius per reduir el nombre i la lesivitat dels accidents urbans.

Els radars de Barcelona vigilen diversos tipus de punts sensibles. Principalment, accessos a la capital en els quals s'ha constatat un incompliment recurrent del límit de velocitat en vies urbanes: 50 quilòmetres/hora com a màxim. Altres dispositius controlen entorns sensibles com entrades d'escoles, on el límit baixa a 30 quilòmetres/hora.

Segons dades facilitades pel consistori a EL PERIÓDICO, set dels deu radars més sancionadors estan en vies de gran capacitat utilitzades per entrar i sortir de Barcelona. Els altres tres estan en àrees escolars. Junts han registrat 149.604 multes en els 334 dies que van de l'1 de gener al 29 de novembre d'aquest any. La mitjana és contundent: 13.600 sancions cada mes, que suposen 448 al dia i 18,66 cada hora.

El plusmarquista

El més actiu està a l'avinguda Meridiana a l'alçada del número 563, entre el creuament amb el passeig Santa Coloma i l'accés a les rondes. Fiscalitza els vehicles que accedeixen a la ciutat procedents de carreteres com la C-58 i la C-33/AP-7, on la velocitat màxima és molt superior. Només aquest radar ha detectat 30.567 conductors fins al 29 de novembre, la qual cosa de mitjana suposa 91,5 multes al dia i 3,81 cada hora.

Resulta evident, segons les dades, que molts vehicles no redueixen a temps la velocitat en passar de les autovies a l'avinguda. En aquest tram la Meridiana té avui un aspecte més semblant a una carretera que un carrer. La reforma de l'artèria preveu revertir aquesta sensació, si bé el tram en qüestió (Fabra i Puig - Pont de Sarajevo) encara no té calendari.

Grans accessos

La segona posició del rànquing és per a un radar situat a la ronda de Dalt en sentit Llobregat, a l'alçada de Nou Barris. És el responsable de 26.872 multes, que suposen una mitjana diària de 80,5. Aquest va ser el plusmarquista de 2023, any en què va imposar 19.447 sancions, gairebé el 8% del total a la ciutat. També va ser el que més va recaptar: 741.175 euros.

La medalla de bronze se l'emporta el punt de control de la Via Augusta número 331, al costat del creuament del passeig de la Bonanova. Aquí desemboca el trànsit procedent dels túnels de Vallvidrera, via ràpida amb peatge que enllaça Barcelona i el Vallès per sota de la muntanya de Collserola. Les seves xifres no disten molt: 20.016 multes en onze mesos, gairebé 60 al dia. L'any passat també va quedar en tercer lloc.

El quart punt més sancionador està a la Diagonal 671, davant del parc Cervantes, porta d'entrada des del Baix Llobregat. Ja porta 18.336 multes (54,9 al dia). Curiosament està ubicat a molt poca distància d'un altre radar molt actiu: el vuitè més multador (7.703 multes, una vintena al dia) està a la ronda de Dalt, a l'alçada del quilòmetre 4,8 en sentit Besòs, al districte de Les Corts.

La ronda de Dalt alberga, de fet, tres radars del Top10. A més del de Nou Barris i el de Les Corts, hi ha un altre control a Horta-Guinardó que suma més de set mil denúncies també. La ronda Litoral només ha entrat al Top10 amb un radar, el que està situat al túnel del Port Vell en sentit Besòs. Amb 38,3 multes al dia de mitjana, a finals de novembre ja havia retratat 12.778 infraccions.

Escoles

Notícies relacionades

Finalment, els tres radars restants de la classificació estan en entorns escolars diferents: al carrer Indústria amb Sant Quintí per protegir l'escola Miralletes i l'IES Moisès Broggi de Sant Martí; al carrer Numància amb Anglesola per a les escoles Ítaca i Anglesola de Les Corts; i al carrer Entença amb Provença, per als centres Xirinacs i Entença de l'Eixample. Acumulen 10.351, 7.802 i 7.672 multes respectivament, és a dir, entre 20 i 30 al dia. Precisament el del carrer Indústria va ser el segon que més denúncies va motivar el 2023, unes 16.000.

Els tres radars escolars, igual que altres 14 nascuts com a panells pedagògics, van passar a imposar sancions el març de 2023. Dotze d'ells estan al costat d'escoles. La seva ubicació en plena trama urbana desconcerta alguns conductors, que no esperen rebre una denúncia en aquests carrers. Les queixes rebudes van portar al consistori a flexibilitzar aquest límit l'estiu de l'any passat i ara es permet anar a 50 km/h entre les 22h i les 7h, els diumenges i festius durant tot el dia i el mes d'agost sencer.