Filó turístic
Excursions ‘low cost’ des de Barcelona: el fenomen en auge que inunda els portals de veïns
Per entre uns 20 i 50 euros ofereixen «excursions d’un dia» de cap a cap de Catalunya i fins i tot més enllà. La venda d’aquests serveis es dona des de fa molts anys, però, en els últims, ha anat augmentant en la mesura que les normatives europees i locals ho permeten sense necessitat que els organitzi una agència de viatges. El fenomen es tradueix, col·lateralment, en nombrosos cartells penjats en edificis i mobiliari urbà, on només s’especifica un destí (d’Andorra a Cadaqués, entre una infinitat), un preu i el nom de pila d’un organitzador amb qui contactar, juntament amb un número de mòbil. La majoria d’autocars, llogats, s’omplen malgrat la creixent oferta.
Hi va haver un temps en què aquesta activitat va ocasionar moltes denúncies d’intrusisme per part dels agents de viatges. Fins que la directiva europea Bolkestein sobre la llibertat de serveis va obrir la porta a liberalitzar aquesta activitat i moltes més. A Catalunya, la desregulació de l’activitat es dona quan es tracta d’excursions de menys de 24 hores i sense pernoctació, emfatitzen des d’ACAVE, l’associació corporativa d’agències de viatges. Des d’aleshores han anat proliferant, tot i que teòricament els organitzadors han de complir els requisits de tenir registrada una activitat econòmica associada i complir les obligacions fiscals.
D’hivern i d’estiu
Els cartells són freqüents a molts barris, des de l’Eixample als més perifèrics. Peratallada, Empuriabrava, Palamós, Calella de Palafrugell, Tamariu, Water World, Marineland (Malgrat), Llafranc, Roses, Cadaqués, Banyoles, Montserrat, Perelada, Camarasa, Oceanogràfic de València, Alquézar (Osca), Argelès (sud de França) i molts d’altres nodreixen l’oferta estival. Mentre que la hivernal apunta sobretot destinacions de neu o muntanya, o fires nadalenques de compres. El denominador comú és que es tracta de localitzacions on no hi sol haver transport directe amb tren o amb una oferta escassa (o còmoda) de transport alternatiu per als que no tenen cotxe.
Podria semblar que es tracta de viatges pensats sobretot per a la tercera edat, però no. «Ens ve gent de totes les edats, moltes famílies amb nens, depèn del destí», explica una de les persones que s’anuncia, i que diu que col·labora amb una agència de viatges amb tot reglat. A la pràctica, segons mitja dotzena d’operadors consultats, ofereixen la imprescindible assegurança de viatge per al trajecte (inclòs ja en el lloguer dels autocars) però cap altra cobertura ja que només faciliten el transport i l’usuari es busca la vida a l’arribar al destí. D’aquesta manera, si hi ha alguna incidència durant la jornada, la responsabilitat seria de l’excursionista.
Abans, moltes d’aquestes convocatòries incloïen àpats en restaurants, però això generava potencials responsabilitats legals durant els trasllats i les estades, de manera que ara resulta molt més senzill facilitar només la logística del transport.
Des de la Generalitat, a l’Agència Catalana de Consum, detalla que la normativa catalana estableix que la intermediació en serveis turístics és de lliure prestació, sense necessitat de titulació, l’oferta que es realitzi no està exempta de les «obligacions previstes en el codi de Consum cap a les persones consumidores (informació precontractual clara i suficient sobre les condicions del servei, el preu complet, les vies de reclamació i altres) o les obligacions previstes en la llei 12/1987 de regulació del transport de viatgers per carretera». Aquesta llei preveu com a infracció greu el fet de no disposar de les assegurances obligatòries establertes per llei. No obstant, en l’agència no consten denúncies a operadors d’aquesta activitat d’excursions d’un dia low cost.
El sector demana control
La gerent d’ACAVE, Catiana Tur, remarca que des de la liberalització de serveis, les excursions són una activitat que pot organitzar «qualsevol, sense necessitat de garanties, responsabilitat civil ni avals davant casos d’insolvència [en casos d’accidents o incidències]». Tot i que sí que han de constar com a activitat empresarial i assumir la fiscalitat vinculada a aquests ingressos, pel que recorda les pertinents administracions han de vetllar pels esmentats punts.
Entre els organitzadors sondejats per aquest mitjà, figuren fins i tot alguns «veïns» que van començar omplint un autocar per fer sortides amb gent del barri, i davant l’èxit han ampliat mires. Les realitzen també alguna petita agència de barri. I tot i que algun operador ho articula directament, existeixen «col·laboradors» de tipus amateur que treballen en altres àmbits però es dediquen a promocionar i reservar les sortides a canvi d’una comissió o espècies. «Jo treballo en neteja, però si els penjo cartells i els ajudo em donen algun viatge gratis», assenyala la María, una les persones que figuren com a contactes en moltes convocatòries.
La nota comuna és que moltes sortides, gairebé sempre en dissabte o diumenge, s’omplen. «Ha de trucar amb més antelació, la Costa Brava està completa aquesta setmana», adverteix una senyora el telèfon, que demana reserves per Whatsapp i assegura que el transport amb autocar compta amb assegurances, però que després el client va per lliure on vulgui. «Li diem llocs que pot visitar», afegeix.
Notícies relacionadesLes xarxes socials s’han convertit en una altra catapulta. Així, residents del Besòs han arribat a impulsar Excursions Besòs, que desplega tota la seva extensa oferta de sortides sobretot des de TikTok, amb bones crítiques afegides, vídeos i informació fàcil de compartir.
També resulta molt senzilla la seva promoció mitjançant cartells, ja que l’ordenança de Convivència prohibeix cartells en edificis públics i mobiliari urbà amb multes de fins a 750 euros (i més si són immobles protegits), així com en els frontals de les façanes particulars. Tot i això, sí que ho autoritza en els llindars (laterals) dels portals de blocs de vivendes i de comerços, assenyalen fonts municipals, que és on es concentren la majoria d’aquests pòsters desplegats per la ciutat.
Segons expliquen fonts de Consum, la normativa de viatges combinats no s’aplica als serveis de viatge de durada inferior a 24 hores, tret que s’inclogui allotjament, com és el cas de les excursions en voga. «D’acord amb la normativa actual, només els empresaris que organitzen o comercialitzen viatges combinats estan obligats a mantenir una garantia que, en cas d’insolvència, respongui de l’execució correcta del viatge fins que aquest finalitzi i que permeti reemborsar tots els pagaments efectuats pels viatgers».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Accident a l’Alta Cerdanya El xòfer del bus sinistrat a França sumava deutes i avaries
- Junta de Seguretat de Catalunya La Guàrdia Civil i la Policia Nacional s’incorporen al 112 de Catalunya
- La ciclista Ares Masip denuncia un intent de violació
- Un dret constitucional Els lloguers pugen en 23 dels 36 municipis de l’àrea metropolitana
- Nou èxit per a ‘La fugida’
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Dia de la Constitució Quins centres comercials obren el 6 de desembre a Catalunya i Barcelona?
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Lengua catalana El "Diccionari de la llengua catalana" incorpora una nova paraula de només 3 lletres
- Aclariment en directe Gemma Nierga reconeix la mentida d'una convidada de '59 segons' que té un passat pertorbador a Telecinco: "No era veritat"