La línia X1, revitalitzada després de prolongar-se fins al 22@
Des de mitjans del 2023, el nou recorregut va permetre incrementar el passatge un 22% i superar l’objectiu de 4.000 validacions diàries.
La línia de bus X1, estrenada el 20 de setembre del 2021, tenia com a principal objectiu i virtut la velocitat comercial, trencar amb l’estigma (real) que el bus de Barcelona és lent. Les dades de validacions demostren la bona acollida d’aquest bus, que va de Francesc Macià fins a Glòries: va tancar 2023 amb un 22,7% més de validacions respecte al 2023, tot i que també és cert que a partir de juliol va incorporar quatre noves parades per endinsar-se al 22@ i a diferents campus universitaris, un bon calador de viatgers en uns barris en els quals el transport públic té molt marge de millora (i en què no hi ha Rodalies).
No és la X1 una de les línies punteres de Transports Metropolitans de Barcelona, ni de bon tros. Perquè es facin una idea, durant el 2023 va registrar un total de 920.563 validacions, que és el que concentra en un bon mes el H6, que va de Zona Universitària a Onze de Setembre. Però el creixement del primer traçat exprés de la capital catalana és innegable i ja s’ha aconseguit l’objectiu inicial –i superat àmpliament– d’assolir les 4.000 entrades en dia feiner, en bona part, gràcies a aquesta ampliació de la xarxa. Les noves parades, a més, van permetre una millor connectivitat amb les parades de metro de Glòries (L1) i Encants (L2), més enllà d’augmentar la cobertura i les connexions amb altres busos de TMB, com el H12, el 7 o el V23. Les noves parades es van situar a Gran Via amb Diagonal, Badajoz amb Glòries, Roc Boronat i Aragó amb Enamorats.
Treballar en línies existents
Precisament ahir mateix es va presentar la segona línia exprés de Barcelona, que unirà la plaça d’Espanya amb el centre del Prat de Llobregat. S’espera que arribi a les 20.000 validacions setmanals. Xavier Flores, conseller delegat de TMB, no va voler deixar anar peça sobre futures línies exprés en l’àmbit metropolità, però sí que va deixar clar que l’empresa "està estudiant altres possibles línies" que, en qualsevol cas, encara no s’han negociat amb els ajuntaments implicats.
Pel que fa a si aquesta expansió pot crear una certa competència amb les línies interurbanes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i gestionades de manera indirecta (empreses privades via concurs públic, però amb vehicles propietat de l’Administració), Flores va arronsar les espatlles i va evitar polemitzar. Un silenci, no obstant, que deixa clar que la companyia mantindrà els seus plans de creixement, de grat o per força. El que sí que va avançar Flores és que la idea és treballar sobre línies ja existents.
Si es dona una ullada a les 103 línies d’autobús que opera TMB, n’hi ha algunes que aspiren a ser candidates. Per exemple, el 78, que va de Sant Joan Despí a l’estació de Sants; el 79, que uneix l’Hospitalet de Llobregat amb plaça d’Espanya; el 96, amb circulació entre Montcada i Reixac i la Sagrera, i el 157, entre Collblanc i Sant Joan Despí. No sembla, tot i així, que vagi a ser un pla a molt curt termini. Entre la X1 i la X2, de fet, han passat gairebé tres anys.
- Infraestructura estratègica Espanya i França busquen una "ruta marítima alternativa" per al BarMar
- El tramvia arriba a Verdaguer i ja posa la vista a Francesc Macià
- Europa adverteix que "netejar" cursos agreuja la força destructiva de les riuades
- Un xàfec desborda la riera de Cadaqués i arrossega cotxes
- Noves proves de l’ADN fan un gir al cas Helena Jubany
- Cançons marineres Cinc ‘sea shanties’ per iniciar-se en el gènere
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un conductor perd el control i atropella set persones al districte de Nou Barris de Barcelona
- Ciència i mirada social Per una investigació amb ànima
- Impostos Missatge de l’Agència Tributària als espanyols amb vivenda en propietat