Parades efímeres de Bicing, una solució per a actes de ciutat

El sistema, avui en repòs, es va utilitzar amb molt bona acollida en dues curses populars del 2020 i només requereixen que un treballador registri en una tauleta el final de cada viatge.

Parades efímeres de Bicing, una solució per a actes de ciutat
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Imaginin que van a un concert a la sala Razzmatazz. O que participen en una carrera solidària a Nou Barris. Pot ser que visquin a prop, però pot ser que no. Si volen anar en Bicing, és probable que les estacions pròximes estiguin plenes per l’elevada demanda en aquell moment concret. A més, segur que els agradaria deixar de pedalar al més a prop possible del lloc. Hi ha una alternativa: que la muntanya vagi a Mahoma i que, de manera efímera, s’instal·li al costat del destí una estació provisional del sistema de bici pública de Barcelona.

En un racó del taller de Pedalem Barcelona –l’empresa privada que des del gener del 2019 gestiona el Bicing– hi ha un parell de tanques publicitàries. "Són les que vam utilitzar per a la parada d’una Cursa de la Mercè, la cosa va anar molt bé", explica Roger Junqueras, gerent de la companyia participada per Serveo i PBSC. Es va fer, de fet, en dues ocasions durant el segon semestre del 2020, amb dues estacions virtuals a la Mercè i també en la Cursa dels Nassos. Es van associar a la covid i la necessitat de mantenir les distàncies per reduir la possibilitat de contagi, però es va obrir un meló que ha quedat en repòs i que amaga una interessant oportunitat.

Tancament del viatge

La primera prova pilot es va realitzar els dies 19 i 20 de setembre. Al carrer de Josep Pla, a prop de la línia de sortida de la Cursa de la Mercè, es va habilitar un espai senyalitzat en el qual els abonats podien entregar les bicis (tenia capacitat per a unes 150), sense necessitat d’ancorar-les perquè, de fet, no hi havia estació, sinó un lloc perimetrat en el qual un treballador del Bicing marcava l’arribada de l’abonat en una tauleta i tancava el viatge.

En les dues curses, l’estació només permetia entregar una bici, no iniciar un servei. Però podria haver sigut bidireccional, que aquella bici quedés a disposició de qualsevol persona que volgués utilitzar-la, de manera que es fes la gestió contrària: l’operari obriria el compte de l’abonat i iniciaria un ús, que quedaria tancat a l’ancorar la bici en alguna de les més de 400 estacions repartides per tot Barcelona. L’operació es va repetir el 31 de desembre en una ubicació molt pròxima, també al costat del parc del Fòrum. Amb idèntica instal·lació i idèntica operativa (només entrega de bicicletes). Segons Junqueras, les dues experiències van ser "un èxit i molt celebrades pels usuaris".

BSM, l’empresa que exerceix de paraigua públic del Bicing, no sembla estar gaire per la tasca d’estendre l’invent. Consultat per aquest diari, un portaveu assegura que en el dia d’avui l’ajuntament no té una opinió formada sobre això, i que, en qualsevol cas, la valoració ja es va fer en el seu moment després de les iniciatives del 2020.

"Molt bona acollida"

A través d’una nota de premsa després de la Cursa de la Mercè, BSM assegurava llavors que un 3% dels participants es van desplaçar en Bicing fins a la línia de sortida. "Ha tingut molt bona acollida", es va dir. "Aquesta prova pilot ha consistit a donar les màximes facilitats als inscrits perquè poguessin desplaçar-se en Bicing", afegia el comunicat.

Notícies relacionades

A Pedalem sí que sembla que la idea agrada, però la concessionària té un contracte concret i no pot anar més enllà sense permís municipal. Seria, a més, una manera de contrarestar els envits del sharing privat. N’hi ha prou amb fer un volt per determinats campus universitaris o zones d’oci per adonar-se que les empreses de motos i bicis compartides que tenen llicències municipals col·loquen els seus vehicles en llocs estratègics perquè saben que tindran més demanda.

La ciutat, de fet, també té plans complementaris de mobilitat en grans esdeveniments, com els autobusos en els dies de partit del Barça o els reforços de metro i bus durant les festes de la Mercè. El Bicing seria un complement més en aquest llarg riu tranquil cap a l’abandonament del vehicle particular.

Temes:

Barcelona Bicing