BCN descarta esborrar més busos de Google Maps pel turisme

L’ajuntament defensa que la massificació s’ha alleujat a la línia 116 des de la seva sortida de l’app, però afirma que la mesura és «excepcional».

BCN descarta esborrar més busos de Google Maps pel turisme

jordi ribalaygue

2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Ajuntament de Barcelona descarta esborrar més línies de bus de Google Maps de cara a mirar de rebaixar el nombre de turistes que les utilitzen fins a col·lapsar-les de camí al Park Güell i als búnquers del Carmel. El govern de l’alcalde Jaume Collboni explica que va fer gestions amb la companyia del cercador més popular d’internet perquè la ruta de la 116 desaparegués de la seva aplicació, guia habitual per als visitants, però també per als veïns i treballadors de pas per la ciutat. ERC ha plantejat repetir l’operació amb una altra línia de barri, la 119, però la tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha rebutjat que la solució es pugui generalitzar.

"Va ser una mesura excepcional", esgrimeix la regidora. Bonet justifica que es va reclamar que el 116 no figurés en els plànols de Google Maps per "reduir la pressió turística sobre la línia" i a tall de remei, a l’espera que s’implantin canvis "més estructurals per millorar l’accés al barri de la Salut i l’entorn del Park Güell". Entre altres opcions, l’ajuntament té sobre la taula ressituar la parada de taxis limítrofa al parc, encara sense concretar-se.

Així mateix, ha assegurat que suprimir el recorregut de la línia del radar de Google ha tingut impacte des que va deixar d’aparèixer en l’aplicació el 15 de març. "S’ha notat en poques setmanes, fins i tot per Setmana Santa. Hem passat de més de 3.000 validacions diàries al 116 a un rang de 2.000 o menys de 1.000 per dia, i les alertes per excés de passatge han baixat d’unes 10 o 20 a cinc i, alguns dies, a cap", destaca la tinenta d’alcaldia.

Diferents casos

En qualsevol cas, Bonet és ben clara al respondre a ERC, que demana que la sol·licitud a Google Maps s’ampliï també al 119. "No ens plantegem aplicar-ho a altres línies", conclou la socialista. "El 119 no té els mateixos problemes que el 116. Són unes 800 validacions al dia i només té una mitjana d’una alerta diària per excés de passatge".

Tot i que desmenteix que fos una ocurrència i que s’ha demostrat que és "eficient", Bonet també afegeix que es desconeix si l’efecte d’ocultar la línia a Google Maps "serà permanent o temporal". "A més, es requereix discreció en la seva implantació. Pot acabar tenint un efecte contrari al desitjat", alerta la regidora.

Notícies relacionades

Precisament s’ha detectat que el col·lapse provocat pel turisme s’ha transvasat a altres línies, com la 24 i la V19, després d’esfumar-se la 116 de Google Maps, segons Betevé. Fonts municipals neguen que aquest sigui el motiu perquè es desestimi imitar la mesura amb el 119 i assenyalen que les aglomeracions ja es produïen abans en altres línies. A més, han diferenciat els perjudicis que la massificació causa a busos de barri –amb models de menys capacitat i pensats per al transport de veïns per a trajectes curts, en especial gent gran i persones amb mobilitat reduïda– de la saturació en altres línies, en les quals es contracten vehicles de més capacitat.

D’altra banda, Bonet esgrimeix que "eliminar línies de les aplicacions fa que els veïns tampoc les puguin veure". "Han de tenir informació sobre el transport públic", reclama. Per la seva banda, la regidora d’ERC, Rosa Suriñach, considera que esborrar certes rutes de Google Maps és "fàcil, ràpid, efectiu i a cost zero". "Quan ens anuncien que hi haurà altres mesures estructurals i permanents, no sabem quines es plantegen", diu la republicana.