La restitució del Tramvia Blau viu l’enèsim retard

TMB concedeix una nova pròrroga fins al maig al contractista del projecte constructiu per recuperar-lo. La històrica línia del Tibidabo va deixar de circular fa més de sis anys.

La restitució del Tramvia Blau viu l’enèsim retard

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Això d’enèsim potser els sembla impertinent, però era necessari canviar el titular respecte a l’última actualització que aquest diari els va oferir sobre el projecte constructiu de la reforma de l’avinguda del Tibidabo que inclou la restitució del Tramvia Blau. El desembre passat, EL PERIÓDICO els informava d’"un nou retard": la data per conèixer el disseny saltava al primer trimestre del 2024. Però resulta que l’empresa que va aconseguir el contracte ha aconseguit un nou ajornament, de manera que, si res ho evita, i això potser ja és molt esperar, el dibuix estarà en mans de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), com a molt tard, el pròxim 21 de maig. Per després, si la ciutat ho considera oportú, treure a concurs les obres.

L’última actualització de l’expedient 14.870.796 d’aquesta empresa pública va passar inadvertida. Porta data del 17 de gener del 2024 i la firma Marcos González Díaz, responsable de la unitat de projectes d’infraestructura de TMB. En el document, d’una sola pàgina, s’explica que durant la redacció del projecte "ha sigut necessària la gestió i desenvolupament de determinades tasques que han propiciat un retard en els terminis de redacció inicialment establerts".

Més de sis anys

Amb tot, TMB atorga una pròrroga de 10 mesos que compten a partir del 21 de juliol del 2023, quan vencia l’anterior compromís. És a dir, que si es compleix l’ara establert, el projecte estarà finalment redactat, sis anys i quatre mesos després que el Tramvia Blau realitzés el seu últim viatge a les set de la tarda del 28 de gener del 2018. Que sigui TMB i no el consistori qui lideri aquesta transformació és una cosa insòlita. Tant, que els vells de l’empresa no recorden haver viscut una cosa similar. Però així es va decidir en el mandat municipal anterior.

Les raons de la nova demora són tres. Primer, la negociació amb els responsables de patrimoni per "les modificacions que s’han de realitzar sobre el material mòbil (els tramvies)". Segon, el procés per ampliar els tallers del Tramvia Blau. I tercer, "la definició dels paràmetres i criteris de disseny quant a la urbanització de l’avinguda del Tibidabo i les places Kennedy i Doctor Andreu amb els diferents departaments de l’Ajuntament de Barcelona". En resum, més temps per a tot l’important que preveu el projecte, que es va licitar per primera vegada el juliol del 2020, fa gairebé quatre anys.

Un dia abans que entrés a la cotxera per no tornar a circular, l’Ajuntament de Barcelona va anunciar que el menut ferrocarril de l’avinguda del Tibidabo no tornaria abans de dos anys. El tancament s’havia anunciat tan sols amb 10 dies d’antelació. Ni tan sols els maquinistes més veterans havien sigut informats. TMB va dir que havia arribat "al final de la seva vida útil" i va posar per davant l’única explicació que en matèria de transport públic no admet discussió: la seguretat.

Notícies relacionades

El cert és que l’únic ensurt es va produir el 2012. Un dels combois, el número 7, va baixar en caiguda lliure uns 500 metres al patinar sobre unes aigües residuals que desfilaven per les vies des d’un pou desbordat situat a la plaça del Doctor Andreu. TMB va concloure que tot es va deure a una "mala maniobra" del conductor. Des d’aleshores, tot han sigut elucubracions, tot i que l’abril del 2019, l’àrea municipal d’Ecologia Urbana va realitzar un avantprojecte que ja deixava entreveure algunes novetats: parada mar al costat de l’entrada del parc de la Tamarita a la plaça de Kennedy, tramvia pel centre de la calçada i carril bici de pujada.

El contracte per redactar el projecte es va adjudicar el març del 2021, però l’empresa que va guanyar el concurs, TEC-4, va fer fallida el febrer del 2022, un any després d’adjudicar-se la licitació. Es va quedar el projecte la segona firma pretendent, Meta Engineering, amb la qual es va formalitzar un nou contracte l’octubre del 2022. Se li va ampliar el termini de presentació del resultat 10 mesos, amb la qual cosa hauria d’haver entregat el dibuix el juliol del 2023, cosa que, òbviament, no va passar. La nova puntada de peu a la pilota situa la cosa el 21 de maig del 2024.