La fira de drons més important d’Espanya s’estableix a la Fira
La trobada Unvex ha canviat de mans i deixa enrere el seu format itinerant per assentar-se a Barcelona i créixer en expositors, visitants i, sobretot, en projecció internacional.

Barcelona capta una altra convenció destacada aquesta primavera, als antípodes de la que acaba de celebrar McDonald’s. La fira professional més important a Espanya dedicada als drons i avions no tripulats, Unvex, s’estableix a la capital catalana després de més d’una dècada de trajectòria. Nascuda a Madrid, els últims anys havia passat per Lleó, Santiago de Compostel·la i Sevilla. L’empresa organitzadora va canviar de mans fa dos mesos i la nova propietat, el madrileny Grup Metalia, aposta per fixar-ne la seu a la Fira de Barcelona per créixer en expositors, visitants i, sobretot, tenir més projecció internacional. Aterrarà al juny al recinte de Montjuïc.
Actualment, les cites més importants d’aquesta indústria emergent se celebren a Alemanya, assumeix l’organització, que veu en Barcelona un bon trampolí per fer un salt d’escala. "El meu objectiu és que aquest esdeveniment, que se celebra des del 2010, es converteixi en el més gran d’Europa en uns anys. Per això Catalunya és el millor espai per a la seva internacionalització", defensa Pedro J. Carrillo, CEO del Grup Metalia.
Aquest empresari especialitzat en fires, congressos i màrqueting per a l’anomenada indústria 4.0 gestiona des de fa temps convencions a Madrid i altres ciutats espanyoles. Barcelona era la seva assignatura pendent: "Fa temps que em feia il·lusió organitzar un esdeveniment a la Fira... Si l’edició 2024 va bé, Unvex es queda aquí".
Gegants com Airbus i Indra
Aquesta nova etapa arrenca els dies 4 i 5 de juny, que és quan se celebrarà la 9a edició d’Unvex. Ha contractat més de 3.000 metres quadrats al pavelló 1 de la Fira –l’històric Palau de Comunicacions– per exhibir les novetats i prototips de més de 60 empreses del sector. Entre els expositors consten gegants com Airbus i Indra –que, a més, són patrocinadors de l’esdeveniment– i cossos de seguretat, com els Agents Rurals i la Guàrdia Civil.
En paral·lel, un programa de conferències "reunirà 160 ponents destacats, entre els quals hi ha representants de més de 20 institucions europees". Carrillo reivindica que la fira "aspira a ser més internacional que mai" i, per a això, "el comitè tècnic" de les ponències "s’ha centrat en què estiguin conduïdes per experts d’organismes europeus". Hi destaquen Eurocontrol, responsable de la seguretat de la navegació aèria europea; l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA); l’Agència Europea de Defensa (EDA), encarregada de la cooperació i investigació de les capacitats militars dels estats membre de la Unió Europea; l’Organització Conjunta de Cooperació en Matèria d’Armament (OCCAR), responsable de facilitar i gestionar programes d’armes entre els governs de diferents països europeus; Alliance for New Mobility Europe (AME) i la consultora alemanya Drone Industry Insights (Droneii).
Les xerrades es divideixen en quatre àmbits: mobilitat, defensa i seguretat, comercial i casos d’èxit. Reflecteixen la creixent diversitat d’aplicacions de la navegació no tripulada per terra, mar o aire: extinció d’incendis, patrullatge de costes, agricultura, gestió portuària, investigacions científiques... I multitud d’usos militars, un camp en auge que la guerra d’Ucraïna ha posat en primeríssim pla. La guinda la posaran les exhibicions de vol, que tindran lloc a l’aeroport de Sabadell el vespre del 5 de juny.
Les xifres d’assistència són les pròpies d’un esdeveniment sectorial, un segment clau per al turisme de congressos a Barcelona però poc visible, perquè no omple de cop els hotels i restaurants de la ciutat com sí que aconsegueixen fer-ho l’MWC i l’ISE. Unvex aspira a reunir més de 5.000 professionals i que un miler participi en les conferències.
La invitació de Mossos
Notícies relacionadesL’organització destaca que la trobada compta amb el suport explícit d’institucions com la Generalitat de Catalunya i els ministeris espanyols de Defensa i de Transports. També de la Xunta de Galícia, que va acompanyar-ne l’edició del 2020, ajornada al 2021 per la pandèmia. En la tirallonga de logotips de la qual presumeix el cartell, també consten EnAire, Aeroports de Catalunya i la UPC.
Els Mossos d’Esquadra, a més, han tingut un paper clau com a facilitadors de l’arribada d’aquesta fira. L’última edició, celebrada a Sevilla, va comptar amb la presència de Pere Ferrer, director general dels Mossos d’Esquadra. "Al finalitzar l’esdeveniment va proposar a l’organització que la següent edició d’Unvex se celebrés a Barcelona", indica el Grup Metalia, que, al comprar l’esdeveniment a l’anterior organitzadora, no només ha mantingut l’aposta per Catalunya, sinó que l’ha redoblat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- FUTBOL I INVERSIÓ Compro un club mentre jugo en un altre: Messi i Luis Suárez s’afegeixen a l’última moda dels futbolistes
- Visita inesperada Plaga d’arnes gegants: invasió a diverses zones de Catalunya i Espanya
- Musk deixa el Govern després d’aplicar polèmiques retallades
- Obres El Barça planeja estrenar el nou Camp Nou al Gamper, però només per a 25.000 espectadors
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Frau La Policia Nacional, preocupada en detectar una nova estafa que utilitza les etiquetes de les escombraries: així pots evitar-la
- Una jutgessa investiga si la CCMA ha pagat retribucions superiors al límit legal a directius