Suspens als pàrquings de bicisen estacions de tren

Diversos experts coincideixen que el sistema d’aparcament per a bicicletes al costat de les estacions de tren ideat per Adif està mal enfocat perquè és insuficient quant a places i massa car.

Suspens als pàrquings de bicisen estacions de tren

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La comparació amb Amsterdam en matèria ciclista és sagnant. I una mica injusta si es té en compte que ens porten mig segle d’avantatge, des que en els primers anys 70 es va produir una revolta social que va començar a canviar la morfologia de la capital holandesa, un clamor que a la vora del Mediterrani no va arribar fins ben entrat el segle XXI. Però sí que hi ha una cosa que es pot equiparar amb certa objectivitat: el preu d’un aparcament per a bicis al costat d’una estació de tren.

A la ciutat de les tulipes és gratis les primeres 24 hores, i a partir d’aquell moment, 1,35 euros al dia. Els 42 pàrquings ciclistes que Adif està instal·lant en terminals ferroviàries espanyoles, Barcelona inclosa (Sants), ofereixen mitja hora gratis, i a partir del minut 31 la cosa surt per 0,36 euros l’hora, 8,64 euros diaris. Segons els experts consultats, tot i que valoren l’esforç, es tracta d’un projecte molt mal enfocat.

El gestor públic ferroviari ho anunciava a mitjans de gener: "Adif impulsa la multimodalitat amb la instal·lació d’aparcaments segurs per a bicicleta". Són petits contenidors amb sis places cada un que durant aquest mes s’han anat col·locant en ciutats d’Andalusia, Aragó, Castella–la Manxa, Castella i Lleó, Comunitat de Madrid, el País Valencià, la Rioja, Extremadura, Navarra, el País Basc i Catalunya. Durant els pròxims 10 anys, el manteniment i explotació d’aquests cubs anirà a càrrec de FCC Medi Ambient, el Senyor Cicleta i Benito Urban, per un valor, per a tota la dècada, de 850.000 euros.

La pregunta incòmoda

La primera reflexió aborda el tema de les places. En el concurs públic, convocat el 2022, es pot consultar el detall de les preguntes que les empreses aspirants van enviar a Adif per afinar en la seva proposta. Una de les qüestions volia saber quants viatgers passen per les estacions afavorides. Tenint en compte que són un total de 252 places per a tot Espanya, la pregunta pot tenir fins i tot un punt de mala llet. Adif va respondre amb un llarg llistat de números.

Si se sumen tots els viatgers, estem parlant de 148,6 milions d’entrades i sortides. O cosa que és el mateix, un aparcament de bici per cada 600.000 viatgers. Tot i que és just aclarir que el càlcul, cal suposar, inclou les anades i vingudes d’una mateixa persona. Pot ser que siguin, llavors, 400.000 individus diferents. En qualsevol cas, es tracta d’una oferta de places tremendament baixa respecte al total de clients potencials. "¿De veritat amb aquesta disponibilitat creuen que estan impulsant la multimodalitat? És irrisori i ridícul", afirma Jota Montserrat, vocal de la junta del Bicicleta Club de Catalunya (Bacc).

Segons l’opinió d’aquest expert, el projecte "està mal plantejat, el miris per on el miris". Considera que el model de contenidor no és segur, per molt que inclogui una assegurança per valor de 1.000 euros. Al seu interior, l’ancoratge només permet lligar la roda de davant i quadre, tot i que està àmpliament demostrat, segons assenyala Montserrat, que l’aparcament en U invertida és el millor, ja que permet amarrar les dues rodes amb el quadre. El contenidor, a més, queda obert per sota i només està agafat a terra amb unes potes cargolades, cosa que facilita que el seu interior s’ompli de brutícia.

Moises Pombo va crear fa un any un canal de Youtube (YoEnBici) en què parla sobre mobilitat i ciclisme urbà. Trepitja el terreny i comparteix les seves impressions. També ho ha fet amb l’aparcament de bicis d’Adif. En conversa amb aquest diari, coincideix en el fet que aquest projecte "no hi ha per on agafar-lo".

"Amb moltes més places i amb un preu molt inferior, podria funcionar, però tal com ho han plantejat, i a 10 anys vista, no té cap sentit. Els acabarem veient abandonats, amb grafitis i amb l’interior ple de merda, i no crec que l’utilitzi gairebé ningú", pronostica.

Respecte al cost del servei, n’hi ha prou amb fer quatre números. Deixant de banda que la primera mitja hora és gratis, el cost d’un dia sencer puja fins als 8,64 euros.

Intermodalitat significa passar d’un mitjà de transport a un altre. Posem per cas que algú deixa la bici per agafar el tren perquè treballa a Gavà i ha de pujar a l’R2 a Sants.

Similar a la plaça de cotxe

L’esperen vuit hores més dues de desplaçament i pauses per al menjar. Total: 72 euros al mes, un preu molt similar al del lloguer d’una plaça d’aparcament en aquesta localitat del Garraf. I molt més car que una plaça de moto, això per descomptat.

"Ningú pagarà aquest preu per aparcar una bicicleta –assenyala Montserrat–. Ho venen com una gran cosa, però el cert és que és molt cutre, una simple maniobra de green washing que els ha sortit malament".

No fa falta comparar amb Amsterdam, l’estació de trens central de la qual disposa d’un aparcament subterrani amb 7.000 places per a bicis.

Notícies relacionades

N’hi ha prou amb fixar-se en el servei públic Bicibox, amb més de 200 pàrkings de bici a 27 ciutats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb un total de 1.800 places.

Ara no es paga res, i només si una bicicleta supera les 72 hores d’estada, pot ser retirada, cosa que genera un cost de gestió de 20 euros per a l’usuari.