COMERÇ DE PROXIMITAT

Rebaixes de proximitat

Rebaixes de proximitat

toni sust

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Les rebaixes dels comerços de proximitat dels barris de Barcelona es van iniciar a la pràctica ahir en la majoria dels casos després que diumenge, en la seva primera jornada, es notessin poc atesa l’escassa obertura de les botigues en la majoria dels eixos de la ciutat. Segons apunta Barcelona Comerç, que agrupa els 23 eixos de proximitat, diumenge només van obrir entre un 7% i un 10% de les botigues, amb l’excepció d’algunes zones en les quals hi ha cadenes, com ara Gràcia i Creu Coberta, on aquests percentatges van poder arribar a entre un 15% i un 20%.

Per tant la d’ahir va ser la primera jornada forta d’una campanya de la qual el sector espera resultats positius en funció de diversos elements: el precedent de Nadal i la convicció que la renda familiar està ara menys castigada que en èpoques recents.

Així ho manifesta el president de Barcelona Comerç, Pròsper Puig: "Creiem que hi haurà unes bones rebaixes com hi ha hagut un bon Nadal". Segons Puig, s’ha de notar que el cost de la vida no estigui pujant, que la inflació estigui "controlada" i que hi hagi revisions de les hipoteques a la baixa: "Els nostres clients són els veïns dels barris, nosaltres vivim de la renda disponible de les famílies, i si a algú li rebaixen 100 euros de la hipoteca van directes al consum".

Barcelona Comerç remarca que ahir es va veure més activitat als barris i que els descomptes a les botigues són més significatius en general perquè els comerços tenen més peces en estoc, peces que els clients no han comprat fins ara al no haver fet fred.

Liberalització i Black Friday

Barcelona Comerç considera que la liberalització de les rebaixes i el Black Friday perjudiquen la campanya i reclama un acord del sector que concentri l’inici a partir del 7 de gener. "Reivindiquem les rebaixes de proximitat perquè són les que permeten menys trampes", afirma Puig, que remarca que les del Black Friday emmascaren pujades de preu sota suposats descomptes: "El Black Friday és gairebé un frau. Les rebaixes, en canvi, poden patir una inspecció de manera senzilla".

"Per a nosaltres diumenge no va ser un dia fort. La majoria de les botigues no van obrir perquè venim de sis diumenges i dies festius seguits obrint, i de vegades la compensació no és només salari, és poder descansar un diumenge, tot i que no discuteixo el cas dels que obren", argumenta.

Puig explica que es necessiten "com a mínim 15 dies" per afirmar si les rebaixes han anat bé tot i que precisa que al ser un sector "atomitzat" no és fàcil saber si el període ha sigut positiu per a tots els tipus de comerç: "Als que venen roba, sabates, no els ha anat gaire bé pel temps que ha fet; crec que les rebaixes els aniran bé", augura.

Botigues petites

En el cas dels eixos comercials del centre de la ciutat i els més turístics, agrupats a Barcelona Oberta, l’experiència del primer dia de rebaixes, diumenge, va ser radicalment diferent. Segons l’agrupació comercial, en aquests eixos centrals pràcticament totes les botigues van estar obertes atenent el ganxo que suposa el tradicional inici de les rebaixes de gener, que difícilment pot comptar amb una resposta similar per part de botigues petites unipersonals o amb molt pocs empleats.

Notícies relacionades

Barcelona Oberta remarca que l’ambient de Nadal va atraure molts compradors al centre de la ciutat i fa una valoració positiva i similar a la de Barcelona Comerç en el sentit que espera una incidència similar a la de Nadal i considera que influirà a favor de les compres quan arribi el fred.

Fonts de la unió d’eixos comercials adverteixen, com ho fa Barcelona Comerç, que les botigues de moda, calçat i parament de la llar es rescabalaran amb el fred i tindran l’impuls que els va treure la calor de les últimes setmanes de l’any així com la convicció que la inflació no està afectant el consum.