Un altre retard en el Tramvia Blau causa dubtes sobre l’obertura

La redacció del projecte constructiu que ha de permetre renovar la infraestructura havia d’estar a punt després de l’estiu. Si no hi ha nous contratemps, es presentarà a principis del 2024.

Un altre retard en el Tramvia Blau causa dubtes sobre l’obertura

carlos márquez daniel

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La pàgina web de TMB sobre el Tramvia Blau informa que el menut ferrocarril de l’avinguda del Tibidabo es manté "temporalment fora de servei". Segons el diccionari, i perdonin la repelència, l’antònim de temporal és durador o indefinit. Després de gairebé sis anys sense circular, provisional, eventual, transitori o temporal comença a fer olor de tancat, de sine die.

La redacció del projecte constructiu que ha de permetre renovar la infraestructura havia d’estar llesta després de l’estiu perquè pogués saltar de l’empresa de transports al departament d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona. El retard ja és una obvietat, però si no hi ha nou contratemps es presentarà les primeres setmanes del 2024.

No és gens habitual que TMB assumeixi una transformació urbanística tan rellevant, en un carrer tan simbòlic, tan representatiu d’una època, per molt que incorpori un tramvia que va començar a circular el 1901 i la gestió del qual va assumir aquest operador públic a principis dels anys 80. El cert és que els veterans de la companyia que gestiona el bus i el metro no recorden que hagi passat una cosa així mai. Així ho va decidir el govern dels Comuns, en qualsevol cas. "No tenien interès en el tema", remarca un altre vell coneixedor dels secrets municipals.

Configuració del carrer

L’avinguda del Tibidabo, que va de la plaça de Kennedy a la del Doctor Andreu, té pendent una reforma que bàsicament afectarà la calçada. Si no hi ha canvis significatius en l’avantprojecte d’abril del 2019, s’eliminaran els carrils d’aparcament, es pintarà un carril bici de pujada, es deixarà un vial per sentit per a trànsit privat i el Tramvia Blau pujarà i baixarà pel centre del carrer, per on podran circular cotxes quan no passi el ferrocarril.

Els tramvies ja no s’aturaran al costat de l’edifici de la Rotonda, propietat de Núñez i Navarro –la seva recuperació, després de dècades d’abandonament, gairebé va coincidir amb el final del Tramvia Blau, ja és mala sort…–. Pararan davant el parc de la Tamarita, que també va ser propietat de l’expresident del Barça, que el va cedir a canvi que li deixessin construir vivendes en un lateral del jardí, el del carrer del Císter.

A la part alta, la plaça del Doctor Andreu es convertirà, segons l’avantprojecte, en una plataforma única "pavimentada amb peces de formigó prefabricat". En aquesta plaça ja no es podrà aparcar. S’ha de veure si el carril bici mor aquí o si puja fins al Pla dels Maduixers pel carrer de Manuel Arnús, un dels socis de Salvador Andreu en aquest somni que va ser la ciutat jardí de l’avinguda del Tibidabo.

S’ampliaran les voreres

Notícies relacionades

Per sobre de la Ronda de Dalt, les voreres sí que s’ampliaran (són molt estretes fins a Doctor Andreu) i també s’eliminarà l’aparcament. En un càlcul aproximat, tota l’artèria perdrà unes 70 places d’estacionament. Tot, no obstant, s’haurà de confirmar amb el projecte constructiu.

L’empresa que va guanyar el concurs públic per redactar el projecte, TEC-4, va fer fallida el febrer del 2022, un any després d’adjudicar-se la licitació. Havia presentat una oferta de 561.190 euros, un preu un 30% per sota del pressupost base. Al donar-se de baixa, es va quedar el projecte la segona firma pretendent, Meta Engineering, amb la qual es va firmar un nou contracte el setembre del 2022. Se li va ampliar el termini de presentació del resultat 10 mesos, o sigui que hauria d’haver entregat el document després d’estiu. No va passar, però fonts coneixedores de l’assumpte asseguren que ja només "falten unes quantes setmanes". Finals de gener del 2024 com a molt tard, gairebé dos anys després que es licités el concurs i just sis anys després de l’últim viatge del Tramvia Blau.

Temes:

Barcelona