Black Week 2023

El comerç de Barcelona, arrossegat a anticipar el Black Friday: «Això ja és un escàndol»

El comerç de Barcelona, arrossegat a anticipar el Black Friday: «Això ja és un escàndol»

Jordi Otix

5
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Les botigues de Barcelona han començat ja a lluir cartells amb descomptes del Black Friday, dies abans d’aquesta data consolidada a nivell internacional. I és que la Black Weekimpulsada aquest any per Amazon i ràpidament adoptada per altres grans portals de comerç ‘online’ ha acabat arrossegant els negocis a peu de carrer. El calendari de la campanya nadalenca es desdibuixa definitivament aquest 2023, com ja va passar amb les rebaixes del gener, i empetiteix el tret de sortida local amb l’encesa de llums de Nadal aquest dijous.

Gran part del teixit comercial ha assumit l’avanç del Black Friday, tant entre les grans cadenes com en botigues de barri. «Entorn d’un 40% de comerços s’hi acabarà sumant», estima Pròsper Puig, president de Barcelona Comerç, que matisa que molts empresaris ho fan de mala gana, «per pressió dels seus competidors». «Cada un segueix la seva estratègia, hi ha marques que han començat la Black Week aquest dilluns 10, d’altres ja el cap de setmana anterior... És random total. ¡Fins i tot s’anuncia en vols d’avió o préstecs!», exemplifica Joaquim de Toca, portaveu de Barcelona Oberta, l’entitat que agrupa el ‘retail’ del centre de la capital.

Els dos portaveus del sector a Barcelona desconfien d’una estratègia importada dels Estats Units i avisen que aquí les promocions amb prou feines incrementen les vendes, sinó que les avancen a costa de reduir el marge de benefici que sosté les petites empreses. Les botigues de roba, coincideixen, són les que més han aprofitat l’avanç per compensar l’acumulació d’estoc d’hivern a causa d’un inici de tardor sec i calorós.

El Black Friday avançat o Black Week s’estén en botigues grans i petites de Barcelona /

Jordi Otix

Divendres 24 i dissabte 25, els dies forts

Divendres 24 i dissabte 25, els dies fortsMalgrat la disparitat imperant, De Toca vaticina que «la majoria de comerços començarà la campanya de Nadal aquest dijous o divendres» i que els dies més forts de vendes a peu de carrer seran divendres i dissabte. «La majoria de gent ja tenia al cap que aquest cap de setmana hi hauria descomptes i se l’havia guardat per anar de compres, per molt que ara avancis el Black Friday no canviaran de plans», adverteix.

D’altra banda, recorda que col·locar el cartell a l’aparador no obliga a rebaixar el preu de tots els articles, sinó que cada negoci elegeix què necessita liquidar ara i què pot esperar: «L’estoc és un factor important, per exemple hi haurà moltes ofertes en roba perquè s’ha acumulat molt gènere d’hivern sense vendre i té lògica donar-li sortida al més aviat possible per no haver de rematar-lo molt barat al gener», analitza. «¡I si per fi fa fred a finals de setmana, s’animarà la venda d’abrics!» postil·la.

El Black Friday avançat o Black Week 2023 porta descomptes de vertigen en moda a Barcelona /

Jordi Otix

Sense Dia d’Acció de Gràcies «és ridícul»

Sense Dia d’Acció de Gràcies «és ridícul»«Això ja és un escàndol, el Black Friday era un dia, ara és una setmana... i acabarà sent tot el mes de novembre», protesta el president de Barcelona Comerç, fundació que agrupa tots els eixos de la ciutat i dona especial veu al comerç de proximitat. Puig és taxatiu: «És ridícul fer tantes ofertes just abans de l’època de més esplendor comercial, als Estats Units sí que té sentit perquè el ‘divendres negre’ és el dia després d’Acció de Gràcies [que se celebra aquest dijous]». En definitiva, allà va néixer amb la mateixa funció que tenen aquí les rebaixes de després de Reis.

Barcelona Comerç adverteix que els descomptes agressius del Black Friday no sempre són el que semblen. «Jo veig rebaixes del 60% i del 70% que no entenc, o abans havien inflat preus o aquests números no els aguanta cap empresa», afirma Puig. Aplaudeix que la Generalitat de Catalunya incrementi els controls de la campanya nadalenca, tot i que l’evolució del mercat deixa anacrònica l’estricta reglamentació de les rebaixes: «Els grans de la moda pràcticament poden fabricar la setmana abans el que vulguin vendre el Black Friday, ¿com pot verificar-se el càlcul d’un descompte si no hi ha preu original?».

El Black Friday avançat o Black Week s’aplica de manera molt dispar en comerços de Barcelona /

Jordi Otix

Els petits negocis, en canvi, continuen comprant el gènere per temporades senceres. «El Black Friday s’aplica a dues lligues que juguen molt diferent», critica. «Abans posaves un cartell a l’aparador i s’activaven les vendes, ara això ho hem perdut. I és culpa nostra, del mateix sector, que hauríem de fer una reflexió i posar-nos d’acord en comptes de disparar-nos al peu», lamenta.

¿Avançar els llums?

¿Avançar els llums?L’encesa dels llums a Barcelona arribarà, doncs, amb la campanya de Nadal ja en marxa. I amb altres ciutats ja il·luminades, com Badalona, que va estrenar el seu mediàtic arbre de Nadal aquest dissabte. Londres i París encenen el seu enllumenat per carrers, en diferents dates: la City va començar ja la primera setmana de novembre i la Ciutat de la Llum a mitjans de mes. Per contra, Madrid també ho farà aquest dijous. Que la capital catalana segueixi agafada a la vigília d’un Black Friday desdibuixat no genera oposició entre els comerciants, per ara, tot i que sí opinions diverses.

El Black Friday avançat o Black Week prolifera als aparadors de Barcelona aquest 2023 /

Jordi Otix
Notícies relacionades

Barcelona Comerç no veu necessitat d’activar abans la decoració lluminosa a Barcelona: «Acabaríem incloent-hi tot el novembre, no fa falta». Per contra, Barcelona Oberta es mostra més receptiva i per exemple assenyala que el passeig de Gràcia fa setmanes que tenen instal·lats els seus llums. «Podria haver-se aprofitat, en aquest cas», raona De Toca.

En aquesta línia, l’entitat defensa recuperar l’horari del 2021 fins a mitjanit els caps de setmana i una hora abans en laborable: «Ajudaria molt la restauració». Sense entrar en el vessant ecològic de la retallada aplicada el 2022 i 2023, relativitza l’impacte econòmic d’un ajust de dates o horaris: «Instal·lar-les és una enorme inversió, al final allò de menys és el consum extra que suposarien unes hores o uns dies més».