Infraestructures
El pou ferroviari de la Sagrera es cobrirà per recuperar un camp de futbol 20 anys després

Vagin fent-se a la idea que en els pròxims anys, en matèria ferroviària, la metàfora més gastada a Catalunya serà la de la llum al final del túnel. En el cas d’aquest dijous, aquest foc se situa a la Sagrera, concretament al pou que es va fer el 2004 perquè les tuneladores de la línia 9/10 de metro poguessin sortir. Allà hi havia un camp de futbol, el del Camp del Ferro, que en els últims 20 anys s’ha convertit en un pou d’obres, i també en una metàfora, una altra, del que ha sigut aquesta infraestructura des de principis de segle: un vull i no puc (fins ara, pel que sembla). El Govern ha presentat el seu pla per recuperar aquest espai. Inclou la connexió de les vies del nou soterrani i la galeria de la prolongació de l’L4 des de la Pau fins a la Sagrera. Si res ho evita, d’aquí quatre anys tornarà a rodar la pilota; amb un afegit: un nou equipament públic entre el suburbà i la gespa.

El túnel de la línia 9, a la Sagrera, que en el futur permetrà connectar els dos trams ja acabats i en funcionament /
El Departament de Territori té previst licitar les obres de tot aquest projecte de cobertura (una mica més de 20 milions d’euros), que inclou l’obra ferroviària i la urbanística. El forat, d’uns 100 x 50 metres, servirà com a prolongació de l’L9/10, que ara transcorre per una via provisional enganxada al clot per donar la volta de tornada a Santa Coloma des de la Sagrera. Aquest tram s’eliminarà i una mica més cap al mar s’obrirà la galeria que permetrà allargar l’L4 del metro, i crear les estacions de Santander i Estació de la Sagrera.
Dues fases
Durant els primers 30 mesos d’obres està previst fer l’obra ferroviària i col·locar la cobertura amb pilars per crear aquest nou equipament d’ús encara per definir. Vist l’espai, parlem d’un lloc de grans dimensions i sostres d’uns 13 metres d’altura. Els últims 16 mesos, ha detallat David Prat, director general d’Infraestructures, es procedirà a depurar-ne els interiors i a emprendre el camp de futbol.

Tuneladora de la línia 9 de metro, al març /
El responsable de Territori ha recordat que la tuneladora, que va tornar a perforar el juny del 2022 després de més de 10 anys d’aturada, ja ha superat la futura estació de Sarrià i es dirigeix fins a Putxet, on tocarà fer tasques de manteniment perquè es passarà del granit a la pissarra, més complex de superar. Si res ho evita, el 2024 hauria d’arribar a Lesseps, amb la qual cosa ja estarà acabada tota la galeria de 50 quilòmetres. En el dia d’avui, ha concretat la consellera Ester Capella, ja s’han realitzat 1,8 quilòmetres dels quatre que estaven pendents.
Una vegada l’L9 estigui acabada, cosa que s’espera que passi abans que acabi la dècada (totes les estacions en funcionament), s’espera que aquesta línia passi de 23 a 113 milions de viatges a l’any. És a dir, que acabant 10 dels 50 quilòmetres, el traçat multiplicarà per cinc la demanda.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos