El pou ferroviari de la Sagrera es cobrirà per recuperar un camp de futbol 20 anys després

Elisenda Pons

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Vagin fent-se a la idea que en els pròxims anys, en matèria ferroviària, la metàfora més gastada a Catalunya serà la de la llum al final del túnel. En el cas d’aquest dijous, aquest foc se situa a la Sagrera, concretament al pou que es va fer el 2004 perquè les tuneladores de la línia 9/10 de metro poguessin sortir. Allà hi havia un camp de futbol, el del Camp del Ferro, que en els últims 20 anys s’ha convertit en un pou d’obres, i també en una metàfora, una altra, del que ha sigut aquesta infraestructura des de principis de segle: un vull i no puc (fins ara, pel que sembla). El Govern ha presentat el seu pla per recuperar aquest espai. Inclou la connexió de les vies del nou soterrani i la galeria de la prolongació de l’L4 des de la Pau fins a la Sagrera. Si res ho evita, d’aquí quatre anys tornarà a rodar la pilota; amb un afegit: un nou equipament públic entre el suburbà i la gespa.

El túnel de la línia 9, a la Sagrera, que en el futur permetrà connectar els dos trams ja acabats i en funcionament /

Elisenda Pons

El Departament de Territori té previst licitar les obres de tot aquest projecte de cobertura (una mica més de 20 milions d’euros), que inclou l’obra ferroviària i la urbanística. El forat, d’uns 100 x 50 metres, servirà com a prolongació de l’L9/10, que ara transcorre per una via provisional enganxada al clot per donar la volta de tornada a Santa Coloma des de la Sagrera. Aquest tram s’eliminarà i una mica més cap al mar s’obrirà la galeria que permetrà allargar l’L4 del metro, i crear les estacions de Santander i Estació de la Sagrera.

Dues fases

Durant els primers 30 mesos d’obres està previst fer l’obra ferroviària i col·locar la cobertura amb pilars per crear aquest nou equipament d’ús encara per definir. Vist l’espai, parlem d’un lloc de grans dimensions i sostres d’uns 13 metres d’altura. Els últims 16 mesos, ha detallat David Prat, director general d’Infraestructures, es procedirà a depurar-ne els interiors i a emprendre el camp de futbol.

Tuneladora de la línia 9 de metro, al març /

FERRAN NADEU
Notícies relacionades

El responsable de Territori ha recordat que la tuneladora, que va tornar a perforar el juny del 2022 després de més de 10 anys d’aturada, ja ha superat la futura estació de Sarrià i es dirigeix fins a Putxet, on tocarà fer tasques de manteniment perquè es passarà del granit a la pissarra, més complex de superar. Si res ho evita, el 2024 hauria d’arribar a Lesseps, amb la qual cosa ja estarà acabada tota la galeria de 50 quilòmetres. En el dia d’avui, ha concretat la consellera Ester Capella, ja s’han realitzat 1,8 quilòmetres dels quatre que estaven pendents.

Una vegada l’L9 estigui acabada, cosa que s’espera que passi abans que acabi la dècada (totes les estacions en funcionament), s’espera que aquesta línia passi de 23 a 113 milions de viatges a l’any. És a dir, que acabant 10 dels 50 quilòmetres, el traçat multiplicarà per cinc la demanda.