A Barcelona

Una nova avaria a Montcada marca l’inici del gran tall de l’R3 de Rodalies

La incidència, que ha obligat a recórrer als autobusos fins a Fabra i Puig, ha sigut resolta a les 11.40 hores del matí

Així és el gran tall que afecta l’R3 de Rodalies des d’avui

Una nova avaria a Montcada marca l’inici del gran tall de l’R3 de Rodalies

Manu Mitru

4
Es llegeix en minuts

Una avaria ha interromput la circulació de trens de l’R3 de Rodalies de Catalunya aquest dijous entre els trams Montcada-Ripollet i Montcada Bifurcació (Barcelona). La incidència, registrada un dia festiu, ha tingut lloc cap a les 8 del matí i tècnics d’Adif han aconseguit reparar-la cap a les 11.40 hores, segons confirmen fonts de la companyia a EL PERIÓDICO. Les freqüències i horaris s’aniran recuperant progressivament.

A causa del tall per falta d’alimentació elèctrica a Montcada, ha sigut necessari desallotjar un tren amb l’ajuda dels Bombers i s’ha encaminat els viatgers cap a l’estació de l’R4 del municipi. L’avaria d’aquest matí entre Montcada-Ripollet i Montcada Bifurcació ha obligat a prolongar el servei per carretera des de Mollet fins a l’estació de Fabra i Puig (i viceversa), a Barcelona. «Al ser un dia festiu i al ja tenir previst el servei per carretera, hem sigut molt ràpids i àgils perquè els passatgers poguessin acabar el trajecte fins a Fabra i Puig», certifiquen fonts de Renfe.

Dilluns, la prova de foc

Aquesta avaria, que ha mantingut el servei paralitzat entre aquests trams durant prop de quatre hores, s’ha produït el primer dia del gran tall de l’R3, en la jornada que havia d’actuar com una mena d’assaig general de l’afectació de les obres, ja que la gran prova de foc (tenint en compte el pont del Pilar) serà dilluns vinent. Des d’aquest 12 d’octubre i durant una mica més de tres mesos (fins a la segona quinzena del gener), el servei de l’R3 estarà interromput entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i Figaró per l’avanç de les obres en la duplicació de vies.

Renfe ha distribuït una cinquantena d’informadors per totes les estacions de l’R3 afectades pel tall provocat per les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga. L’operadora del servei va planificar un dispositiu que contempla un tren per sentit cada mitja hora, la mateixa freqüència que hi havia abans del tall. A més, també s’ha previst un servei alternatiu per carretera amb autobusos directes des de Centelles i la Garriga fins a Mollet o la Sagrera i altres que paren a les diferents estacions de la línia.

«No podem parlar d’un increment mitjà en el temps de trajecte perquè dependrà de l’hora que es faci el desplaçament per carretera», ha dit el portaveu de Renfe, Antonio Carmona. «Evidentment la millor alternativa per anar a Barcelona és el tren, però les obres han obligat a establir un servei alternatiu per carretera», ha afegit. Aquest temps també serà variable depenent de les incidències que puguin produir-se a la línia.

Dues incidències en un dia

Justament aquest dijous en què començava el tall se n’han produït dues. La primera, que no va afectar només l’R3, va passar a primera hora pel robatori de cable a la subestació elèctrica de la Torrassa i va provocar que la circulació de trens a l’àrea de Barcelona quedés restringida durant 1 hora i 40 minuts. Aquesta avaria, que s’ha produït per un «acte vandàlic», s’ha allargat de les 5.10 a les 7.50 hores. Aquest fet ha provocat retards en les línies R1, R2, R2 Sud, R2 Nord i R4, a banda d’afectacions en els trens de mitjana i llarga distància que circulen per Barcelona.

La segona ha sigut la incidència per falta d’alimentació elèctrica entre les estacions de Montcada Bifurcació i Montcada-Ripollet. Mentre Adif arreglava l’avaria, Carmona ha explicat que Renfe ha reprogramat el servei per garantir que els viatgers poguessin arribar a Barcelona allargant els autobusos que acabaven el servei a Mollet fins a Fabra i Puig.

Retards en les previsions d’arribada

La Jana, l’Abril i la Laia són tres amigues que volien aprofitar el pont del Pilar per anar a passar uns dies a Ribes de Freser. El seu periple des de Barcelona s’ha vist afectat per les incidències i tot i que la seva previsió era arribar a Ribes a les 11 del matí, probablement no ho faran fins a les 16 de la tarda. «Crèiem que seria molt més fàcil, que hi hauria moltes més indicacions, però hi havia poca informació», ha lamentat la Jana. Per la seva banda, l’Abril ha explicat que dels dos dies i mig d’estada, «realment només en tindrem un perquè avui l’hem perdut gairebé tot». No obstant, les tres amigues s’han resignat: «Paciència, estem juntes i això és el més important».

Notícies relacionades

La Sílvia és una usuària puntual de l’R3 que ha sortit de Vic amb destí final a Badalona. A l’estació de Centelles havia d’agafar un tren cap a Barcelona. «No tenia ni idea que avui començaven les obres, però agafar el tren sempre és una aventura», ha dit. «T’ho has de prendre amb calma perquè si no estaríem tots enfadats i això no serveix de res», ha dit amb to amable. Un altre dels usuaris puntuals de la línia és el Josep, veí de Centelles. «Amb aquests horaris si tens una visita al metge a Barcelona o una cita que has de ser puntual no arribaràs», ha assenyalat. En el seu cas, ha explicat que es planteja l’alternativa del vehicle privat en els casos que hagi d’anar al metge i de deixar d’agafar el tren mentre durin les obres.

El Paco és un usuari que ha sortit aquest matí des de l’Hospitalet de Llobregat a primera hora i ha agafat la incidència derivada del sabotatge a la Torrassa i la incidència de Montcada. «Entenc que les obres siguin per millorar la línia, però si hi ha incidències d’aquest tipus han de preveure que hi hagi un tren extra per quan arribi l’autobús», ha reclamat. «Ara hem d’esperar aquí més d’una hora fins que passi el pròxim tren programat fins a Ribes», ha afegit. «A mi m’encanta viatjar amb tren, però això d’avui és horrorós, mai m’havia passat».