Presses i 35 quadres elèctrics manuals: per què Barcelona va quedar a les fosques durant la Vuelta

AFP / Pau Barrena

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Barcelona havia de ser un escenari de postal per a la primera prova de La Vuelta a Espanya 2023, amb una contrarellotge ciclista que creuava tot el centre de la ciutat. Però una tempesta d’estiu va encapotar el cel ràpidament i la pluja i la foscor van deslluir la publicitat internacional que prometia l’esdeveniment esportiu. Les queixes de participants d’elit, com Remco Evenepoel, han posat sota el focus mediàtic la gestió de l’enllumenat públic. ¿Què va passar realment?

Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, minuts abans d’iniciar-se la prova l’organització de La Vuelta va demanar a l’Ajuntament de Barcelona avançar l’encesa dels fanals de Barcelona. El consistori hi va accedir i va traslladar la petició a l’empresa concessionària, que no va poder portar a terme la petició perquè el 46% dels punts de control de l’enllumenat municipal encara són manuals. És a dir, la meitat no poden activar-se de manera remota.

I amb la major part de la ciutat paralitzada pels talls de trànsit que implicava La Vuelta, el problema era desplaçar a temps prou operaris fins als 35 punts d’accionat in situ necessaris. La ciutat no tenia un dispositiu tècnic preparat per anticipar-se als efectes que la tempesta pogués tenir en la visibilitat, malgrat que el canvi meteorològic estava anunciat des de dies abans.

18.46 h, trucada de La Vuelta

«Els punts de llum de Barcelona es governen a partir de 2.600 quadres de comandament, dels quals 1.512 són telegestionats», ha indicat el departament municipal d’enllumenat a CICAT, el clúster d’il·luminació de Catalunya, en un comunicat per escrit a què ha tingut accés aquest diari. Al conèixer la incidència d’aquest cap de setmana, Cicat ha demanat informació a l’ajuntament, que és membre d’aquesta associació privada sense ànim de lucre.

Sempre segons aquest relat, a les 18.46 hores l’equip de manteniment del consistori «va rebre una trucada d’una persona que es va identificar com un dels responsables de l’organització de La Vuelta» i va demanar «avançar l’horari d’encesa de l’enllumenat públic ateses les condicions climàtiques del dia». L’activació de la xarxa estava programada aquest dissabte per a les 20.45 hores, l’hora estàndard que s’havia previst per al vespre en aquest moment de l’any mitjançant un rellotge astronòmic. Un càlcul que va quedar desfasat per un cel tan tapat durant la tarda de la contrarellotge.

18.52 hores, encàrrec impossible per a la concessionària

El consistori va apadrinar la petició i va demanar a la concessionària que l’executés d’urgència. El manteniment dels fanals per al període 2022-24 va ser licitat fa dos anys en tres lots, i està repartit entre tres concessionàries (Edison Next, IMES i l’UTE Enllumenat) i dotat d’uns 160 treballadors. La primera empresa és la que s’ocupa dels districtes de Ciutat Vella, Eixample i Sants-Montjuïc, els més afectats pel recorregut ciclista. Només en aquest territori hi ha escampats 750 ‘armaris’ a la via pública amb quadres elèctrics de l’enllumenat, exemplifica CICAT.

«A les 18.52 hores responsables de l’ajuntament van sol·licitar a l’empresa de manteniment, parlant directament amb el responsable del contracte, les instruccions per avançar l’horari d’encesa dels quadres» elèctrics necessaris, detallen les explicacions municipals donades al clúster. «El poc marge de temps i les condicions de restricció de la circulació per La Vuelta van dificultar considerablement els desplaçaments i l’accés als aproximadament 35 quadres d’enllumenat que afectaven el recorregut», reblen.

Diumenge sí que es va poder a Montjuïc

Allà va raure el problema. Aquesta trentena d’‘armaris’ no tenen control remot, així que cal desplaçar un tècnic a aquesta ubicació per modificar a mà l’horari programat per a l’encesa. Desplaçar tants operaris en tan poc temps amb tantes traves de trànsit era inviable en les menys de dues hores que quedaven per a l’encesa automàtica.

En canvi, diumenge sí que va ser possible activar de manera manual l’enllumenat de Montjuïc per a la segona etapa de la Vuelta, perquè hi va haver més temps per desplaçar tècnics als ‘armaris’, que a més eren menys nombrosos atesa la menor extensió del recorregut. Diumenge es van encendre ja a les 15 h, un gest conciliador cap als ciclistes tot i que innecessari perquè Barcelona no estava encapotada com la vigília. A més, un sector de fanals ha continuat encès aquest dilluns al matí perquè un rellotge «desprogramat» se’ls ha deixat encesos.

Més telegestió aquest mandat

Notícies relacionades

El consistori reconeix a CICAT, no obstant, que té plans per remeiar aquesta rigidesa de la xarxa els pròxims anys: «Aquest mandat està previst plantejar un sistema de telecontrol més dinàmic per a situacions especials que permetin una intervenció molt més immediata. Per a això ens fa falta una millora substancial dels sistemes actuals de comunicació [amb els quadres elèctrics], farà falta reduir de manera substancial les comunicacions via ràdio i treballar una app interna entre la sala [ajuntament] i mantenidors [empreses]».

Així, per tenir capacitat de reacció ràpida davant imprevistos, Barcelona necessita acabar de modernitzar tots els punts de control de l’enllumenat. Un altre avenç tècnic que ja hi ha al mercat són els sensors, explica CICAT: «Són lectors lluminosos que es col·loquen en fanals i es poden programar perquè l’encenguin fora de l’horari normal si obtenen una lectura lluminosa inferior a cert valor».