A l’Eixample i Sant Martí

Viure a sobre d’una ITV a Barcelona: «Cada dia tenim cues de motos i cotxes vells»

Viure a sobre d’una ITV a Barcelona: «Cada dia tenim cues de motos i cotxes vells»

ÁNGEL GARCÍA MARTOS

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Mariona viu des de fa 15 anys a sobre de l’estació d’Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) del carrer Diputació, a l’Eixample de Barcelona. «Des de casa sento: ‘Giri el volant a la dreta. Giri el volant a l’esquerra’. ¿Quantes vegades ho diuen al cap del dia? Són centenars, des de les set del matí i fins a les 10 de la nit. Ho sento menys si tanco les finestres, que són dobles, però sempre sento els motors quan pugen de revolucions. Sé de memòria tots els passos de la ITV», confessa la veïna, més fastiguejada que irònica. 

Una queixa gairebé calcada s’expressa al passatge Puigmadrona, al barri de Camp de l’Arpa. Allà s’estableix un altre taller que efectua les mateixes proves a automòbils i motocicletes. «A dos quarts de set del matí comencen a donar la barrila. Ja llavors hi ha soroll de cotxes. M’aixeco aviat per anar a treballar i, de vegades, no puc sortir del pàrquing perquè els fan aparcar allà mentre esperen torn», protesta una habitant de la travessia, estreta i no molt llarga.

Els dos negocis pertanyen a l’empresa Applus. Les molèsties pel tràfec de vehicles, els fums que es disseminen, les aglomeracions i l’ocupació de la via pública han esperonat residents a Diputació i Puigmadrona a crear sengles plataformes d’afectats. Més enllà de reclamar controls d’aire i soroll i que es descongestioni la circulació, insten que els dos tallers es traslladin fora de nuclis habitats. «La seva activitat és incompatible amb una zona residencial d’alta densitat. Incumbeix a la salut dels ciutadans», esgrimeix la Mariona. 

Les dues estacions no són precisament noves: a Camp de l’Arpa, la llicència municipal d’activitat està datada el 1988, al marge de la concessió d’obertura, que la Generalitat atorga. No obstant, el malestar ha aflorat en els últims anys, alhora que la sensibilitat per la pol·lució atmosfèrica i la contaminació acústica ha augmentat en diferents punts de la ciutat. Tampoc resulta aliè a les crítiques que la particular caravana a l’entrada dels dos establiments contrasta amb els carrers pròxims que les superilles han despoblat de trànsit

La ITV de Diputació està just sota l’eix verd de Consell de Cent. «L’Ajuntament demostra hipocresia al posar una superilla al carrer paral·lel i, just a sota, tenir una activitat industrial que atrau milers de cotxes a l’any», recrimina la Mariona, que al·ludeix a nivells de soroll «molt alts», «vibracions», «perill d’atropellament» i embussos. «Cada dia tenim cues de motos i cotxes vells amb els motors encesos», critica. 

Pols des del 2020

«En el nostre entorn també s’han pacificat carrers», assenyalen els veïns de Puigmadrona. Allà sostenen un pols amb la ITV des del 2020, quan les llargues hores de tancada domiciliària van fer proliferar les denúncies per l’alteració al descans dins dels edificis, tant a Barcelona com en altres poblacions. 

La plataforma del passatge demana que l’Ajuntament revisi presumptes superacions dels nivells de contaminació atmosfèrica i acústica a les vivendes més damnificades, que es redueixi l’horari d’obertura del taller i que es tanqui l’accés a vehicles al negoci durant l’hora d’entrada i sortida d’alumnes a l’escola Dovella. El síndic de gregues de Barcelona, David Bondia, va advertir el 2022 de falta de seguiment per part del districte de Sant Martí davant el risc d’accident

La insistència ha obtingut alguns fruits, reconeixen els residents: s’han col·locat pilones perquè no s’aparqui a la vorera, s’ha reduït la fila de cotxes que col·lapsava la calçada i es van insonoritzar instal·lacions l’any passat. El Síndic de Greuges va recriminar a l’ajuntament que no obligués a cessar l’activitat al taller durant les obres d’adequació, malgrat que hi hagués una ordre que ho exigia. Per la seva banda, el consistori respon que ha verificat que el local compleix les normes mediambientals i aprova les anàlisis acústiques.  

«Tot i així, continuem tenint una activitat industrial al costat de casa», oposen membres del col·lectiu veïnal, que prefereixen guardar anonimat. «Hi ha veïns amb problemes de soroll i de fums –recalquen–. Continua sent una nau industrial sense canvi físic, que les parets que confinen amb la ITV no estan aïllades. I l’activitat està derivant a inspecció de motos. En tenim moltes d’aparcades a les voreres». 

A més, creuen que l’establiment no s’ajusta als requisits i a les dimensions requerides des que va obrir, cosa que també insten a revisar el consistori. La petició, per ara, no ha prosperat. Hi ha qui sospita que es fa la «vista grossa». «Demanes que actualitzin l’expedient, però triguen molt... Hi ha denúncies que s’acaben perdent», assegura una veïna. 

Notícies relacionades

A Diputació, els veïns van avisar que l’estació va instal·lar només part d’unes pantalles que l’Ajuntament li va requerir el 2020, després de comprovar-se que el soroll depassava els llindars permesos a l’interior de l’illa. No obstant, asseguren que la queixa ha caigut en sac foradat. «Ens hem sentit indefensos. Veiem desídia, opacitat i impunitat», manifesta la Mariona.

En el cas de Puigmadrona, el districte de Sant Martí destaca que manté «constant comunicació» amb el veïnat, «fins i tot a l’agost», remarca. En paral·lel, el Parlament té pendent aprovar una nova llei que reguli les ITV, després de tombar-se un decret del Govern el 2020. Per la seva banda, Applus ha rebutjat respondre a les preguntes d’EL PERIÓDICO.