Dues parades més

El Govern licita a la fi la redacció del projecte per prolongar l’L1 de metro fins a Badalona abans del 2030

La llarga espera de l’ampliació de l’L1 del metro cap a Badalona

Què costarà l’ampliació de l’L1 entre Santa Coloma i Badalona

El Govern licita a la fi la redacció del projecte per prolongar l’L1 de metro fins a Badalona abans del 2030

El Periódico

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan un projecte ferroviari fa un pas endavant, sobrevola en l’ambient una certa sensació de ‘déjà vu’. Per això val la pena, a més d’explicar, analitzar, calibrar i celebrar la notícia, fer un volt per l’hemeroteca. El Govern acaba de licitar la redacció del projecte constructiu de la prolongació de la línia 1 de metro, des de Fondo, a Santa Coloma, fins a Lloreda-Sant Crist, a Badalona, amb una estació intermèdia a Montigalà i unes cotxeres amb tallers perquè TMB pugui tenir una altra central de posada a punt dels trens. Aquest juliol del 2023. Es compleixen, no obstant, 16 anys des que la mateixa Generalitat licités l’estudi informatiu d’aquest mateix projecte. Era el 26 d’abril del 2007, amb pel·lícules com ‘Apocalypto’ o ‘Noche en el museo’ en els millors cines i amb Miguel Bosé estrenant el tema ‘Morena mía’.

Es compleix al peu de la lletra allò de la dècada perduda per la crisi en matèria d’infraestructures. Podria dir-se el mateix del tram central de la línia 9, de les millores a la xarxa de Rodalies, dels accessos ferroviaris al port de Barcelona, de la Sagrera, de la nova estació de Sants o del tramvia per la Diagonal. Tot es va parar, i és just admetre que ara tot va recuperant la forma. En el cas de la prolongació de l’L1 més enllà de Santa Coloma, el valor estimat del contracte per redactar el projecte constructiu és de 2,8 milions d’euros, IVA inclòs. No es confonguin amb l’estudi informatiu, ja que allà es dona una pinzellada més o menys gruixuda, mentre que aquí s’entra al detall de cada centímetre quadrat de l’obra, tant de les galeries com de les estacions i els seus accessos.

Cal afegir, a més, un estudi bàsic, que va ser licitat el 2020 per un milió d’euros i que també servirà de base per al redactat definitiu de l’obra. Segons detalla un portaveu de Territori, aquest informe ja acabat tornarà a posar-se a exposició pública en les pròximes setmanes, ja que TMB ha sol·licitat ampliar les cotxeres. D’aquesta manera, el document ja estarà 100% tancat en el moment en què el nou concurs públic de redacció del projecte constructiu tingui adjudicatari.

Promeses pretèrites

Aquesta última licitació dona un període de 12 mesos per executar el contracte, i després vindrà una nova convocatòria pública perquè un altre de privat aconsegueixi les obres físiques de la prolongació del metro. L’optimista seria pensar que les màquines començaran a aixecar pols a Santa Coloma en algun moment de l’últim trimestre del 2025, però per curar-se en salut, el més prudent és parlar, com a mínim, del 2026. Afegeixin un parell o tres d’anys d’obres, com a mínim. Tinguin en compte, per allò de calibrar l’optimisme, que es van fer promeses el 2012 i el 2017 i cap d’elles s’ha complert.

En defensa de l’actual Govern, per ara ningú aporta dates oficials. Si s’han perdut, aquí va un resum de la cronologia: estudi informatiu (2007), estudi bàsic (2020), redacció del projecte constructiu (2023), concurs per adjudicar les obres (¿2024?), inauguració de la nova pota de l’L1 fins a Badalona (¿abans del 2030?).

El nou tram de metro, d’1,75 quilòmetres, donarà servei als barris de Montigalà, Lloreda i Sant Crist. L’L1 arribarà a Badalona per l’avinguda de Mònaco i el carrer de Mendelssohn fins a la nova estació de Montigalà, que tindrà andanes laterals, una longitud de 100 metres i dos accessos des del carrer (inclòs un ascensor). Estarà situada al costat del poliesportiu municipal, sota el parc de les Montanyetes. El traçat seguirà per la rambla de Sant Joan i fins a l’escola de Joan Llongueras i l’institut escola Llibertat, ja a l’avinguda de Puigfred, no gaire lluny de l’estadi municipal de Badalona. Aquesta terminal tindrà una andana central de vuit metres i dos vestíbuls amb sortides al carrer. Quant a la cotxera, el pla inicial era que tingués una capacitat màxima de 14 combois, però és una cosa que es revisarà a l’alça a partir del setembre a petició de TMB, l’empresa pública que explota el metro.

Connexió amb Rodalies i L2, en l’horitzó

El pressupost de l’obra era el 2011 de 260,1 milions d’euros, però el 2020 ja es parlava de 310 milions. L’any u de la pandèmia, el 21 de maig, per ser exactes, el Departament de Territori ampliava les expectatives per a la prolongació de l’L1: des de Lloreda-Sant Crist fins a l’estació de l’R1 de Rodalies de Badalona, i va crear tres noves estacions i un important intercanviador amb la línia costanera que opera Renfe.

Notícies relacionades

Es culminaria així el projecte que s’arrossega des del Pla Director d’infraestructures (PDU) 2001-2010. En una altra comparativa sagnant, tot el tram ampliat des de Fondo fins a la parada de trens de rodalies tenia el 2002 un preu de 111 milions d’euros. El 2009 ja eren 402 milions.

Aquesta nova prolongació també permetria connectar amb l’L2 de metro a través del baixador de Badalona Pompeu Fabra. Aquesta fase està en un moment molt incipient, ja que llavors es van encarregar els estudis d’impacte ambiental, previs a tota la cronologia que ja ha superat el tram que salta de Santa Coloma a Badalona. Amb les cinc estacions noves des de Fondo fins al mar, s’espera captar prop de 40.000 nous viatges diaris. Quan passarà això, ningú ho sap. Però si els agrada jugar, ¿què s’acabarà abans, la Sagrada Família o el traçat complet de la línia 1 del metro?