Restes arqueològiques
Unes obres al Paral·lel de Barcelona treuen a la llum les restes d’un baluard amb més de cinc segles d’història

A les obres d’instal·lació d’una nova xarxa d’aigua a l’avinguda del Paral·lel de Barcelona s’han localitzat les restes del Baluard del Rei, que es va construir per defensar l’edifici de Drassanes entre finals del segle XV i inicis del segle XVI. En el dia d’avui no en queda res dret, ja que aquesta fortificació es va enderrocar el 1890, i va permetre obrir fins al mar l’avinguda del Paral·lel, han informat fonts municipals.
Les restes que s’han trobat corresponen a un tram d’uns quatre metres de longitud i una potència d’uns 2 metres d’altura, de forma atalussada i fet amb pedres de Montjuïc. També s’han trobat restes de construccions interiors del baluard, però sense poder determinar-ne la funcionalitat. Totes aquestes restes s’han documentat i no es veuran afectades per les obres, ja que s’han desviat els serveis d’aigua, segons han explicat des de l’ajuntament. Quan els treballs acabin, aquestes restes es tornaran a cobrir i protegir.
Els baluards a Barcelona
Notícies relacionadesL’evolució de les armes de foc, en concret dels canons, va provocar que, en menys de 200 anys, s’hagués de modificar en gran manera la forma de construir les fortificacions. La primera notícia d’una arma de foc a Barcelona va ser l’any 1359. Gairebé dos segles després, es va fer necessària la reconfiguració de les muralles barcelonines, per suportar l’impacte de projectils molt més efectius i destructius. Així, es va haver d’incrementar notablement el gruix dels murs, i reduir l’altura per oferir una superfície d’impacte menor.
Un problema que calia solucionar urgentment eren les torres, un objectiu molt «llaminer» per als canons. La resposta a aquest problema es va trobar en la construcció dels baluards: terraplens de planta poligonal, i que es construïen en els angles sortints del traçat de la muralla, i mai sense superar l’altura d’aquesta. Entre el 1554 i el 1559, es va acabar d’envoltar tot el perímetre de la ciutat.
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Habitatge turístic Multes de fins a mig milió d’euros per als propietaris d’habitatges que no realitzin aquest tràmit
- Òbit Qui era Diogo Jota, el jugador del Liverpool mort en un accident de trànsit a Zamora
- Servei al límit "¿Per què no surt el meu tren?" Així controla Rodalies les incidències des del seu Centre de Gestió
- Una genial Vicky López gaudeix a la ‘platja de Berna’
- El 50% de les assegurances a Espanya es contracten a través de mediadors
- Espanya ultima l’esborrany de l’estratègia espacial per créixer a la UE
- Un accident de trànsit acaba amb la vida de Diogo Jota
- El Tour es prepara per al duel entre Pogacar i Vingegaard