Mobilitat

El RACC recolza una prova pilot per valorar si les motos han de circular pel carril bus a Barcelona

Malgrat que el 2011 no ho recomanaven, l’automòbil club considera que les coses han canviat i «val la pena provar-ho»

  • Els motoristes de Barcelona desenterren l’eterna demanda de circular pel carril bus

El RACC recolza una prova pilot per valorar si les motos han de circular pel carril bus a Barcelona

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El RACC no veuria malament fer una prova pilot de sis mesos per analitzar la possibilitat que les motos circulin pels carrils bus de Barcelona. El 2011, aquesta mateixa entitat va recomanar no mesclar i mantenir la separació física entre transport públic i motoristes, al·legant qüestions de seguretat viària i advertint d’un «augment significatiu» de la sinistralitat. Ara, no obstant, tal com ha assenyalat el president de l’automòbil club, Josep Mateu, «les coses han canviat i val la pena provar-ho». Aquesta és precisament la demanda que va llançar divendres passat l’associació Motoristes per Barcelona en una trobada amb cinc dels candidats a l’alcaldia de la capital catalana, que es van mullar de manera desigual davant les reivindicacions d’aquest col·lectiu. Ara, amb el del RACC, sumen un suport significatiu.

Jaume Alguersuari, un dels impulsors de Motoristes per Barcelona, va ser l’encarregat de llançar la reivindicació abans que els polítics prenguessin la paraula. Els demano que el seu programa electoral, de manera taxativa, inclogui un assaig de sis mesos perquè les motos puguin circular pel carril bus. I si no funciona, fora». S’hi van sumar Eva Parera (Valents), Anna Grau (Ciutadans) i Daniel Sirera (PP). És, de fet, una iniciativa que durant una dècada va perseguir, sense sort, l’ara exregidor del PP Alberto Fernández Díaz. Xavier Trias (Junts) i Jaume Collboni (PSC) van optar per no posicionar-se, segurament perquè al ser candidats amb opcions de formar part del govern, algú podria després recordar-los aquesta promesa.

Els girs del cotxe

Notícies relacionades

Mateu ha assumit l’informe del RACC del 2011, que també advertia del perill que generarien els girs a la dreta des dels carrils centrals, i ha afirmat que ara sí que estarien disposats a estudiar aquesta possibilitat, tot i que no ha esquivat el fet que la sinistralitat de la moto a la ciutat «és altíssima». En els últims 10 anys, el 50% dels morts en sinistres de trànsit a Barcelona eren motoristes, quan la moto no representa ni el 10% dels desplaçaments diaris. Ha recordat que les bicis podran utilitzar el carril bus de Via Laietana (també van pel de Creu Coberta, de fet), de manera que, ha afegit, «seria lògic com a mínim provar-ho amb les motos».

A més de l’informe del RACC, un parell d’anys abans es van redactar tres estudis més contraris a la proposta. Un de TMB, que advertia de la baixada de la velocitat comercial dels busos, uns raquítics 12 km/h de mitjana; un altre de la Guàrdia Urbana, que posava l’accent en la sinistralitat, i un quart dels serveis de Mobilitat de l’ajuntament, que resumia el sentiment de tots els anteriors. En qualsevol cas, la paraula final la tindrà el govern que surti de les eleccions del 28 de maig.