Contaminació lluminosa

Barcelona obliga a canviar els llums del polèmic anunci de la façana de la Catedral

La gran lona publicitària de Samsung instal·lada a la façana de l’edifici continua generant polèmica

2
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La gran lona publicitària de Samsung instal·lada a la façana de la Catedral de Barcelona continua sent objecte de polèmica; aquesta vegada, per la seva excessiva il·luminació nocturna. I és que els focus de l’anunci superen els límits que marca la normativa municipal sobre contaminació lluminosa.

Fonts municipals han confirmat a EL PERIÓDICO que l’Ajuntament de Barcelona s’ha posat en contacte amb l’operador publicitari perquè redireccioni els focus i disminueixi la intensitat de la il·luminació, per complir el conveni d’autorització de lones publicitàries de la capital catalana.

Sobre la il·luminació nocturna de les lones publicitàries, el conveni vigent diu que «en cap cas s’acceptaran il·luminacions disposades a la part inferior i els laterals tant de la lona com de la bastida d’obra, per evitar la dispersió de llum i l’augment de contaminació lluminosa zenital» i que s’ha «d’evitar la intrusió lluminosa en l’entorn domèstic i, en tot cas, minimitzar les molèsties i els perjudicis». Així mateix, especifica que «en cas d’incompliment d’aquestes condicions, es donarà per caducada i sense efecte l’autorització i l’empresa estarà obligada a desmuntar immediatament la instal·lació». A més, la normativa també especifica que l’horari d’il·luminació de la lona ha de ser fins a les 22.00 hores.

Les mateixes fonts municipals afirmen, després d’advertir l’operador de la problemàtica, que aquest «s’ha compromès a fer canvis de manera immediata per corregir la il·luminació». L’ajuntament, per la seva banda, assegura que «farà el seguiment del compliment de la norma».

Samsung patrocina les obres de la Catedral

Aquesta lona publicitària es va instal·lar l’estiu passat per finançar i cobrir físicament les obres que s’estan portant a terme per reforçar el cimbori de la Catedral de Barcelona. Està previst que continuï allà fins al desembre del 2023. Moltes persones que l’han vist no han pogut evitar obrir un debat sobre aquest fet. Algunes, indignades, opinen que és una falta de respecte.

Notícies relacionades

Des de la mateixa catedral defensen el fet de finançar les seves obres de manteniment amb bastides per a la publicitat, argumentant que és una opció que «ja s’ha utilitzat en molts altres monuments, tant de la ciutat com d’arreu del món i, a més de la seva aportació al sosteniment econòmic de l’obra, intenta dissimular la lletjor de les bastides que envolten l’edifici». Així mateix, afirmen que «el Capítol de la catedral de Barcelona vetlla perquè les imatges que s’exhibeixen siguin respectuoses amb el context i que el contingut no pugui ofendre la dignitat de l’edifici».

Es desconeix quina és la quantitat de diners que Samsung ha pagat a la catedral per anunciar-se a la seva façana durant més d’un any. El que sí que se sap és que la companyia coreana també ha fet una contribució d’almenys 53.943 euros a l’Ajuntament de Barcelona, que s’utilitzarà per portar a terme reformes a la ciutat.