Informe de la patronal

Foment del Treball demana més poder per a l’Àrea Metropolitana de Barcelona davant les municipals

Adverteix de reptes comuns en infraestructures, desigualtat, transport, salaris i vivenda a la capital i el seu entorn

Foment del Treball demana més poder per a l’Àrea Metropolitana de Barcelona davant les municipals

RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’imminent inici de la campanya de les eleccions municipals aviva la presentació d’informes, decàlegs i altres fulls de ruta de temes que reclamen que els aspirants de l’alcaldia de Barcelona anotin a les seves agendes. En aquesta línia, Foment del Treball ha presentat un dictamen propi aquest divendres, que insta a estrènyer els llaços entre la capital i el seu entorn, amb més poders cedits a l’Àrea Metropolitana de Barcelona per afrontar reptes en transport, vivenda, pobresa, desigualtat, desenvolupament tecnològic i urbanisme, harmonitzant polítiques comunes entre les ciutats que envolten l’urbs.   

L’informe ‘Repensar la metròpoli. El repte metropolità’, presentat aquest divendres, enumera gairebé una vintena de desafiaments assenyalats per una cinquantena de representants de la política, la societat civil i el sector social de la capital, reunits per Rethink BCN, òrgan de Foment del Treball. Habitualment crític amb la gestió de l’alcaldessa Ada Colau, el dictamen diagnostica que Barcelona ha perdut lideratge i que l’Àrea Metropolitana «ha de deixar de ser la gran desconeguda de les administracions públiques». 

Al seu torn, posa l’accent en la necessitat de desplegar infraestructura tecnològica potent que vertebri i «doni sentit al fet metropolità, que uneix cinc milions de persones», ha assenyalat el director d’estudis econòmics i socials de Foment del Treball, Fèlix Riera. Al seu torn, el dictamen es posiciona a favor de l’ampliació de l’aeroport del Prat, tal com la patronal empresarial ha expressat en el viu debat obert.

«Un aeroport intercontinental és determinant per al desenvolupament tecnològic, millorar el rendiment de l’economia del visitant i dotar-nos de talent que pugui venir a Barcelona», ha argumentat Riera. El document es declara a favor de descentralitzar el turisme i postula també la millora de connexions de Rodalies.

Crisi social

Així mateix, Foment de Treball esmenta alguns símptomes de la crisi social en el seu informe. A part de reclamar «compromís» davant les desigualtats que entreveu en les necessitats en vivenda, la fractura digital, l’atenció a la tercera edat i la immigració, posa èmfasi en la necessitat de baixar l’alta taxa de temporalitat. Adverteix que el percentatge de contractes de curta durada es van mantenir inalterables entorn del 85% a l’àrea metropolitana entre el 2015 i el 2019. 

Notícies relacionades

A part, també apressa a corregir la bretxa salarial entre els sous d’homes i millors. En aquest sentit, Foment indica que les diferències entre els sous del personal femení i el masculí a Barcelona i el seu entorn «continua sent molt alta». Precisa que les dones menors de 34 anys cobren de mitjana un 11,5% menys que els homes, un marge que creix al 20% entre els empleats de 35 a 54 anys i al 29% per als treballadors de més de 55 anys.

D’altra banda, Foment també alerta de la preocupació creixent per la inseguretat, elevada a Barcelona i encara més en ciutats de la seva perifèria, segons corroboren sondejos recents. La patronal requereix «una millor coordinació entre els cossos policials». En aquest sentit, concreta suggerint que es creu un «instrument formal de coordinació policial» per a cinc ciutats limítrofes que formen un nucli únic: Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs. El document també advoca per promoure les energies renovables i les zones verdes que articuli «una estratègia que millori la salut, la qualitat de la mobilitat i els espais verds de les ciutats».