Seguretat viària

Barcelona ja registra més sinistres de patinet que de bicicleta

Els accidents amb VMP han crescut un 78% respecte al 2019, però cotxes i motos concentren el 70% dels vehicles implicats

Barcelona ja registra més sinistres de patinet que de bicicleta

Jordi Cotrina

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La sinistralitat és un bon termòmetre de la mobilitat a les grans ciutats. A Barcelona, per exemple, el ‘boom’ de l’ús de patinets elèctrics és una realitat incontestable que té el seu reflex, lògic, en les xifres d’accidentalitat. A la capital catalana ja hi ha més patinets implicats en accidents que bicicletes, cosa que no havia passat mai. Són pocs respecte al total, però assenyala una tendència i uns hàbits a tenir en compte en la planificació de la seguretat viària. Per posar-ho en context, en tot el 2022 hi va haver 13.525 vehicles implicats en sinistres, dels quals 870 (el 6,4%) eren vehicles de mobilitat personal (VMP) i 793 (5,9%) eren bicicletes. Però que els arbres no tapin el bosc, perquè 4.748 eren turismes (35,1%) i 4.299 eren motos (35,3%).

El nombre de VMP implicats en accidents s’ha disparat respecte al 2019, amb un creixement del 78%. Contrasta amb la caiguda dels cotxes (-29,52%) i de les motos (-26,59%), mentre que les bicis s’han mantingut pràcticament igual, amb un increment de l’1,41%. Això, però, no significa que tinguin un paper important en la gravetat dels ferits o morts. De les 23 persones que van perdre la vida en un sinistre de trànsit a Barcelona el 2022, 16 eren motoristes, cinc eren vianants i dues persones anaven a l’interior d’un turisme. De fet, segons ha informat l’intendent gran de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, la immensa majoria dels ferits en patinet van ser lleus, per només cinc de greus (d’un total de 172).

Notícies relacionades

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, que ja des de l’inici de mandat va deixar clara la necessitat d’«ordenar i regular els VMP a Barcelona», ha explicat que l’any passat es van imposar un total de 21.030 sancions a usuaris de patinet, un 221% més que el 2019, sobretot respecte a circulació de risc, que ha passat de 2.731 multes a 13.389.

Quant a la normativa, la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha recordat que l’ajuntament està treballant en la modificació de l’ordenança perquè l’ús del casc sigui obligatori per als usuaris de VMP. De moment, per a la bici, està descartat.