Transport emblemàtic

La tornada del Tramvia Blau de Barcelona, sense data cinc anys després de l’últim viatge

La recuperació d’aquesta atracció va alhora amb la reforma de l’avinguda Tibidabo i les places Kennedy i Doctor Andreu

3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

El Tramvia Blau se’n va anar entre crits de joia i aplaudiments, però porta mitja dècada de silenci administratiu. No tenia data de tornada llavors ni la té avui. Aquest dissabte fa cinc anys de l’abrupte adeu del ferrocarril de l’avinguda Tibidabo, que Barcelona va enviar a la cotxera de forma temporal per rejovenir-lo. Poc després va reconèixer que per reordenar la infraestructura ferroviària s’havia de repensar tota l’avinguda i les dues places que la culminen, Kennedy i Doctor Andreu. Des d’aleshores han passat els dies, els mesos i els anys i les vies i catenàries en desús han seguit intactes al seu lloc, com a promesa d’una tornada incerta.

La restitució del Tramvia Blau i la reforma urbanística depenen d’un mateix projecte tècnic, que està en mans de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Preguntada per l’estat i el calendari de l’obra, l’empresa pública es limita a respondre que «és un projecte molt complex» i que «actualment es troba en la fase final de redacció». L’Ajuntament de Barcelona detalla una mica més el full de ruta: preveu «disposar del projecte en els pròxims mesos» i assenyala que «a continuació s’ha de licitar i adjudicar l’execució del projecte». TMB és qui fa formalment l’encàrrec, però les línies mestres les havien pactat prèviament l’ajuntament, l’empresa municipal B:SM i TMB.

L’abril del 2021 TMB va adjudicar el projecte a la consultora Tec-Cuatro, que disposava d’any i mig per elaborar-lo. L’inici de les obres també depèn d’un altre factor: la disponibilitat pressupostària. El primer càlcul d’11 milions d’euros ha quedat obsolet perquè només cobria la infraestructura ferroviària. El 2020 TMB va apujar la previsió a 19 milions d’euros, tot i que el cost definitiu el determinarà el document que s’està acabant de redactar. Tot apunta, doncs, que la inversió salta al pròxim mandat. De fet, el gener del 2019 el primer govern d’Ada Colau preveia executar els treballs durant el mandat que ara s’acaba, però els quatre anys han passat de llarg de l’avinguda Tibidabo.

I és que rere aquest humil ferrocarril s’amaga una intervenció amb moltes ressonàncies. Les actuacions a la plaça Kennedy s’han de sincronitzar amb una altra reforma sense data, la del carrer Balmes. I a més el lot del Tramvia Blau inclou també el taller-cotxera al costat de la Ronda de Dalt i el petit carrer Bosch i Alsina que el comunica amb l’avinguda Tibidabo. Per no parlar de decisions més prosaiques com el preu del bitllet o la sinergia turística amb el renovat funicular que puja al parc d’atraccions, la Cuca de Llum.

El que ha transcendit del futur Tramvia Blau, poca cosa, és que el traçat canviarà de vorera i el punt d’inici serà al costat dels jardins de la Tamarita, en comptes de davant l’edifici de la Rotonda. Quant al patrimoni, es conservarà el cotxe número 2, que data de 1901, com a peça de museu.

Mocions i firmes

Notícies relacionades

Mocions i firmesL’interès ciutadà i polític pel Tramvia Blau no ha desaparegut en aquests cinc anys. L’oposició barcelonina ha exigit en diverses mocions i queixes al govern d’Ada Colau un compromís concret d’inversió i data. L’últim retret polític sobre aquest ferrocarril l’ha llançat aquest dijous Valents, que l’ha convertit de passada en promesa electoral precoç. Al marge de les picabaralles al consistori, aquesta setmana ha arrencat una recollida de firmes a Change.org, que ha aconseguit gairebé 100 suports en dos dies sense gairebé publicitat.

Lemes i llàgrimes

El Tramvia Blau es va inaugurar el 1901 i des dels anys 80 el gestiona TMB. L’agost del 2012 un accident va causar 15 ferits i va obrir el camí de la decisió municipal de retirar-lo de circulació per excés d’edat. L’últim viatge es va anunciar tot just dues setmanes abans. Com va explicar El Periódico aquest dia, la popular atracció es va retirar dels carrers de Barcelona el 28 de gener del 2018 exactament a les 19.10h. Unes entusiastes manifestants corrien rere seu, al crit de «Salvem el Tramvia Blau». El maquinista més veterà, Lauren Quer, va tancar la porta de la cotxera entre llàgrimes, acompanyat de família i amics.