Reforma en l’eix de mobilitat

Els ‘nobel’ de l’arquitectura projecten una estació de Sants lluminosa

  • RCR Arquitectes concep la reforma que ha de culminar el 2026 amb un edifici amb més llum natural i obert pels quatre costats

2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La futura estació de Sants és el repte més gran que ha afrontat fins ara el despatx RCR Arquitectes, guardonat amb el premi Pritzker del 2019, considerat el Nobel de l’arquitectura. «En 35 anys que ens dediquem a això un treball de la complexitat com el d’aquest no l’havíem fet abans», ha assegurat Ramon Vilalta, un dels integrants del prestigiós bufet, que ha presentat el projecte aquest dimecres al Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya. El pla traça que la remodelació absoluta de l’edifici ha de finalitzar el 2026 i es desafia a captar més llum natural a l’interior i que resulti menys hermètic.

«Una de les preocupacions de l’edifici actual és que, espacialment i des del punt de vista lluminós, és molt trist», defineix Vilalta, que recalca que la cobertura de l’immoble s’ampliarà cap a la plaça dels Països Catalans i es concep «gairebé com unes làmpades, amb cossos absolutament translúcids». Filtraran la llum solar a través d’unes obertures al sostre, dissenyades com una rèplica gegant de les vies dels trens que continuaran circulant al subsol.

Al seu torn, Vilalta ha recalcat que la renovada estació s’ha d’obrir als barris i els veïns de l’entorn. «El nou Sants busca ser molt porós, que hi entri la llum natural i obrir-se per les quatre façanes», ha destacat l’arquitecte, que ha confessat que l’equip d’arquitectes aspira a conformar «l’atmosfera més relaxada possible» a l’estació, per la qual transiten 46 milions de passatgers a l’any. Per al 2030, s’augura que ascendiran a 58 milions. 

Notícies relacionades

«És impactant pensar que hi passen al dia 150.000 persones i que arribaran a ser-ne 190.000. Nosaltres venim d’Olot, on som uns 36.000 habitants. ¿Quantes vegades hi hauríem de passar tots els veïns al dia per igualar-ho?», ha ironitzat Carme Pigem, una altra de les integrants de RCR Arquitectes. Ha explicat que l’interior de l’edifici es dividirà en forma de creu i que la calçada al nord de l’estació desapareixerà per encaixar-hi una àmplia zona verda. «On no hi ha vies al subsol, es plantaran arbres de veritat. Traient-hi viabilitat, l’estació pot obrir-se. També es guanya un nou nivell d’espai per a la ciutat», afirma.

El gabinet d’arquitectura s’ha coordinat amb Adif i l’Ajuntament de Barcelona, que vaticinen que el futur edifici es convertirà en una icona. L’encàrrec inclou reformar-ne l’entorn. Vilalta ha indicat que es vol conservar l’«esperit» de la plaça dels Països Catalans i fomentar la plaça de Joan Peiró com un eix de la vida de barri a Sants. «A l’estació, volem intentar que la gent tingui unes sales on quan s’està a prop d’entrar al tren, es pugui estar tranquil, sabent on és la via i no sentir-se apartat. És un gran centre de mobilitat, però volem pensar que aconseguirem que pugui transmetre pau i serenitat», ha completat.