Ambici el 2023

Què se sap (i què no, encara) del futur Bicing metropolità

  • La posada en marxa posarà fi a un llarg compàs d’espera per estendre les bicicletes d’ús compartit, però coixeja al no unificar-se amb el servei de Barcelona

Què se sap (i què no, encara) del futur Bicing metropolità

Manu Mitru

5
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La versió del Bicing de l’Àrea Metropolitana de Barcelona començarà a operar a principis del 2023. Amb un cost de 40,5 milions d’euros per posar-se en marxa, el servei de bicicletes compartides Ambici s’implantarà en l’entorn de la capital catalana a l’avantsala de les eleccions municipals. Aterrarà primer a inicis de l’any vinent a Cornellà de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat i Sant Joan Despí, tres poblacions veïnes entre elles. En els tres mesos posteriors, s’estendrà a 12 localitatssituades dins d’un radi d’uns 20 quilòmetres.

Notícies relacionades

Concebut després d’un llarg compàs d’espera, l’Ambici reprèn un pla frustrat en altres ocasions. L’Entitat Metropolitana del Transport va arribar a treure a concurs el projecte per expandir les parades de bicicletes d’ús temporal a 17 municipis el 2010, tan sols tres anys després que el Bicing irrompés, amb bona acollida, a Barcelona. No obstant, les dues empreses que van presentar-hi ofertes no complien els requisits i es va desaprofitar l’ocasió que el sistema de transport sobre dues rodes de la ciutat s’expandís a les poblacions de l’entorn.

Gairebé 13 anys més tard, l’AMB pretén saldar ara el compte pendent i surt gairebé amb el desavantatge que l’Ambici no es fongui amb el seu bessó barceloní. A l’espera que es comencin a instal·lar les estacions amb els models de bicicletes elèctriques, els ajuntaments involucrats en el projecte han revelat les primeres dades del futur servei, encara amb certes incògnites per resoldre. A continuació, les certeses sobre què se sap sobre la novetat i quins dubtes queden per resoldre.

Preus

L’Ambici s’estrenarà amb unes tarifes d’ocasió. L’abonament anual sortirà a la venda amb un cost rebaixat a 25 euros durant el primer any de funcionament. Les persones que l’adquireixin podran circular sense cost afegit durant la primera mitja hora de trajecte el 2023. A partir del 2024, la inscripció per 12 mesos pujarà a 40 euros i s’hauran de pagar 15 cèntims pels primers 30 minuts de recorregut. S’hauran d’abonar 50 cèntims per cada mitja hora addicional de pedaleig a partir de l’any que ve. El títol combinat per compatibilitzar Bicing i Ambici costarà 53 euros en cas de disposar de la tarifa d’ús del servei de bicicletes compartides de Barcelona, que ara costa 35 euros a l’any, o 65 euros en el supòsit de tenir la tarifa plana de la capital, amb un import actual de 50 euros a l’any. El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) troba a faltar tarifes per a usos esporàdics. «Demostra que queda relega a un segon pla com a sistema de transport públic», lamenta Carles Benito, membre del col·lectiu.

Poblacions

El sistema metropolità de bicicletes compartides arrencarà en 15 localitats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Són l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Per ara no s’incorporen 21 municipis de l’AMB, inclosos sis del Vallès Occidental, dos del Maresme i 12 del Baix Llobregat. Les bicicletes de l’Ambici no es podran aparcar a Barcelona, on el Bicing continuarà sent el sistema públic exclusiu.

Transbord

El Bicing i l’Ambici no conflueixen amb bicicletes i estacions comunes. L’AMB defensa que, malgrat no convergir, els dos serveis estaran integrats mitjançant unes estacions pont en punts de la perifèria pròxima a Barcelona en les quals es podran intercanviar els vehicles d’un servei pels de l’altre per continuar circulant sobre dues rodes, ja sigui d’entrada a la ciutat o per sortir cap a les localitats veïnes. Cada estació tindrà entre 20 i 26 ancoratges. «Haver de deixar la bici per agafar-ne una altra i buscar una estació empitjora l’experiència i duplica els motius que porten a no utilitzar el servei de bicicleta compartida. És nefast per a la gestió i, a més, la seva capacitat quedarà sobrepassada en pocs minuts. Està modelat per a un ús residual», critica Benito.

Bicicletes

L’Ambici es crea amb 2.600 unitats, totes elèctriques. El motor amb el qual estan equipades s’activa amb les primeres pedalades i té el límit en els 25 quilòmetres per hora. L’assistència es pot activar o desconnectar mitjançant la pantalla integrada en el vehicle i també a través d’una aplicació mòbil, que informa també del nivell de càrrega elèctrica de cada bicicleta. El servei ha sigut adjudicat a les empreses Nextbike, Movement i Movus, que replicaran el model que opera en ciutats com Berlín, Varsòvia, Glasgow i Bilbao.

Estacions

Entre els aspectes que falten per concretar hi ha les adreces en les quals s’ubicaran els 236 punts d’aparcament de l’Ambici. Se sap que la majoria seran pròximes a estacions de transport públic per facilitar que els passatgers de tren, metro o bus completin el trajecte amb bicicleta. En tot cas, l’AMB estudia ara amb els ajuntaments on se situen les parades per complir els requisits tècnics i logístics del sistema.

Ampliació

¿L’Ambici creixerà més enllà de les 15 localitats que el veuran néixer? De moment, l’AMB no anuncia cap pla per fer el salt a més localitats. «Hem intentat agrupar els municipis que tenen més continuïtat urbana», comenta el vicepresident de Mobilitat de l’organisme, Antonio Poveda, que contraposa que la prioritat en els municipis més allunyats de la corona metropolitana és millorar la xarxa de transport públic. El sistema de bicicletes compartides exclou per ara Sant Cugat del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac i Sant Vicenç dels Horts, entre altres municipis.

Abonats

L’AMB ha evitat pronosticar quantes persones s’apuntaran durant el primer any en què el servei sigui operatiu ni quants el compatibilitzaran amb el Bicing. «No volem donar cap xifra perquè durant el primer any volem desenvolupar el projecte. El 2024 podrem marcar objectius clars», assenyala Poveda. En tot cas, admet que vol atraure els usuaris del Bicibox, uns aparcaments de bicicletes privades amb una flota d’unitats elèctriques que superen els 12.000 inscrits.

Fusió

El gran interrogant és si el Bicing i l’Ambici es fondran algun dia en un gran sistema únic de bicicletes públiques a Barcelona i en la seva conurbació. L’AMB ha lamentat que no operin sota un mateix segell. Per a una eventual unificació, caldrà esperar com a mínim que les actuals concessions vencin: la del Bicing acaba el 2027 i la de l’Ambici dura sis anys. L’Ajuntament de Barcelona prefereix no pronunciar-se al respecte i es limita a comprometre’s a sondejar fórmules perquè els dos sistemes estiguin més integrats.