Conflicte laboral

Inspecció de Treball alerta sobre la falta de descans dels conductors de bus de Barcelona

  • Un «elevat absentisme» causa una acumulació de lliurances pendents de concedir als xòfers de TMB, cridats a la vaga a partir d’aquest dijous

Inspecció de Treball alerta sobre la falta de descans dels conductors de bus de Barcelona

RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 44% dels conductors d’autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) es troba en una situació de risc elevat o molt elevat per un excés de càrrega de treball. Encara més, el 39,5% dels xòfers de la capital catalana sobrepassa el límit adequat de temps dedicat a la seva comesa. L’estimació figura en un estudi d’avaluació de riscos psicosocials elaborat el març del 2022 i que reprodueix un informe recent d’Inspecció de Treball, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO. Arran d’una denúncia d’UGT, l’òrgan laboral ha instat aquest setembre l’empresa de transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona a prendre mesures «de manera immediata» davant el nombre elevat de lliurances que deu a part dels conductors.

Els motius de les baixes per part del personal són un dels punts de fricció que ha desembocat en la convocatòria d’una jornada de vaga de 24 hores aquest dijous, que es prolongarà amb aturades parcials entre el 23 i el 30 de setembre. La crida del comitè d’empresa es dirigeix als 4.459 integrants de la plantilla de bus de la capital catalana i apressa també la companyia a apujar salaris per contenir la pèrdua de poder adquisitiu a causa de la inflació. Els sindicats addueixen que la gestió de TMB està provocant «danys en la salut» del personal, un extrem que la firma desmenteix.

«Els empleats acumulen molts dies de descans pendent de fer, fins i tot acumulant-los d’un any a l’altre», alerta el requeriment de la Inspecció de Treball, datat el 7 de setembre. El dictamen indica que l’origen del problema és l’«elevat absentisme» que es dona entre el personal encarregat de conduir els autobusos de Barcelona i el seu entorn.

Segons consta al document, TMB admet que es registra un nombre alt de baixes entre els xòfers. En les negociacions per mirar de frenar la convocatòria d’aturada, la companyia ha quantificat una taxa d’absentisme del 16,96% el gener passat i del 13,82% a l’agost. L’empresa va explicar a la inspectora laboral que mira de suplir les absències demanant voluntaris perquè treballin en dies festius. Els que responen a la trucada ajornen la festa, i es posen al volant per evitar que un autobús es quedi a la cotxera sense circular.

UGT assegura que, al llarg del 2022, «hi ha hagut unes 500 persones al dia de baixa en una plantilla amb uns 3.200 conductors». «És un percentatge molt alt i obliga a suprimir serveis diàriament», apunten fonts del sindicat, que justifica les absències per l’«estrès continu» dels empleats.

Més de 40 descansos posposats

Notícies relacionades

L’informe de la Inspecció de Treball detalla la quantitat de dies en què alguns xòfers van cobrir trajectes de les línies de bus quan tenien assignades lliurances el 2020 i 2021. Hi ha conductors que van postergar més de 40 jornades de descans per any. El sondeig d’avaluació de riscos psicosocials plasma que més de la meitat del personal consultat va declarar que treballa en caps de setmana i dies festius i que mai o només de vegades disposa d’almenys 48 hores de descans a la setmana. El 65% opina que afronta una càrrega de feina elevada o excessiva.

Els dies festius en què els conductors acaben ocupant suplències no es perden, sinó que es recuperen més tard. No obstant, la UGT es va queixar davant la inspectora que «l’empresa no facilita que es faci el dia del descans compensatori» quan els empleats ho sol·liciten. Davant aquesta tendència, la Inspecció de Treball ordena a TMB que garanteixi que les jornades del personal se cenyeixin al límit d’hores extres permeses per any i que els descansos posposats es recuperin dins d’un termini de quatre mesos. En tot cas, la companyia pública va respondre a l’òrgan laboral que poden donar-se dificultats per concedir dies festius endarrerits si el treballador no planteja immediatament una data alternativa de descans quan treballa. TMB i el comitè d’empresa van acordar el febrer passat alleugerir la massa de jornades de festa degudes als xòfers, indemnitzant fins a dos dies pendents amb una retribució i programant descansos per recuperar la resta. La Inspecció de Treball ressalta que l’empresa metropolitana ha contractat personal temporal per atorgar els dies festius deguts a la plantilla entre el juny i l’octubre. No obstant, la UGT anticipa que serà necessari un nou pacte per pal·liar les lliurances ajornades de 2022 i denuncia una falta «evident» de plantilla. Per la seva banda, TMB declina pronunciar-se sobre l’informe d’Inspecció de Treball per les negociacions encara en curs per evitar la vaga durant la Mercè.