Norma en vigor des del 2018

Barcelona denuncia «l’estafa» de 17 promocions que no han dedicat el 30% de pisos a vivenda protegida

  • Janet Sanz adverteix que les empreses responsables han d’oferir 70 pisos amb preu limitat i anuncia que seran sancionades amb multes de 90.000 a 900.000 euros

A1-153428636.jpg

A1-153428636.jpg / ELISENDA PONS (EPC)

4
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Barcelona va aprovar al ple del setembre del 2018 una norma pionera que preveu que les promocions o rehabilitacions de vivenda de més de 600 metres quadrats hagin de dedicar un 30% a vivenda pública. És a dir, els pisos continuen sent del promotor, però s’ofereixen a un preu limitat, que fixa la Generalitat.

Quatre anys després, el govern d’Ada Colau ha denunciat aquest dimecres que ha detectat «una estafa», en paraules de la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, mitjançant la qual els promotors de 17 obres estan incomplint la norma. Ha anunciat que se’ls obligarà a respectar-la, a oferir 70 pisos a preu protegit, a més de sancionar-los amb multes que aniran de 90.000 a 900.000 euros.

El parc públic

La mesura del 30%, que neix de la llei de la vivenda del 2007, va ser plantejada per incrementar el parc municipal de pisos protegits, un repte que Colau va situar com una de les seves principals prioritats a partir de l’inici de la seva gestió, el 2015. L’objectiu és doble: proveir de vivenda famílies sense recursos i incrementar el parc, sempre de lloguer, fins que un dia tingui un volum tan elevat que el seu preu, en general de format assequible –un punt mitjà entre el de mercat i el de vivenda social–, influeixi en el sector privat i porti a la baixa les tarifes, tan elevades a Barcelona que expulsen de la ciutat veïns que, molt sovint, no poden residir on ho feien els seus pares.

Inspecció

La mesura del 30% va entrar en vigor uns mesos després del ple municipal abans esmentat, el desembre del 2018, quan la subcomissió d’Urbanisme de Barcelona va aprovar definitivament la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) preceptiva en un cas com aquest. Llavors es va calcular que la ciutat guanyaria 334 vivendes públiques anuals, a les quals podrien aspirar el 75% dels barcelonins pels seus ingressos. En el cas d’un pis de 80 metres quadrats, es va xifrar el lloguer en uns 500 euros mensuals i el preu de compra en 136.000 euros, partint dels preus fixats per la Generalitat..

Passats gairebé quatre anys d’aquest punt d’arrencada, Sanz ha comparegut aquest dimecres per denunciar que l’ajuntament ha detectat que els promotors de 17 obres han mirat d’eludir la norma del 30% amb irregularitats. Acompanyada per Eva Mur, cap de la direcció de Serveis d’Inspecció del consistori, Sanz ha explicat que s’ha «detectat i s’ha destapat una estafa» després d’una tasca de revisió que ha implicat la inspecció de 1.368 obres a Barcelona entre gener del 2019 i abril del 2022, període en què la mesura del 30% estava vigent. «Hem trobat 138 obres que no s’ajustaven a la normativa de forma general», ha concretat. Obres amb «grans rehabilitacions encobertes, segregacions de vivendes i canvis d’ús sense llicències», ha afegit.

En cinc districtes

D’aquestes 138 que registren incompliments, ha continuat Sanz, n’hi ha 17 que no preveuen generar un 30% de vivenda protegida, quan hi estan obligades per la seva dimensió: una a Ciutat Vella, vuit a l’Eixample, dos a Sants-Montjuïc, tres a Sarrià-Sant Gervasi i tres a Gràcia. En total, les 17 promocions sumen 222 vivendes, per això, si s’apliqués el 30%, donarien peu a prop de 70 vivendes de preu públic, «un número considerable i necessari», segons la tinenta d’alcalde.

«Hem detectat que algunes constructores presenten diferents comunicats sobre un mateix edifici, com si es tractés de petites obres, quan sumades suposen una gran rehabilitació, que requereix una llicència d’obres majors», ha explicat Sanz, que ha advertit que al fer-ho no només vulneren la norma del 30%, sinó també qüestions «de seguretat, de manteniment, d’accessibilitat i de reserva d’energia solar».

«Alguns pisos estan en oferta, d’altres ja s’han venut, i és també una estafa per a qui els compri», ha dit. Malgrat tot, ha relatat que en el cas dels ja venuts, el comprador no tindrà cap problema.

Restitució i multa

En el cas d’aquestes 17 promocions, que encara no és clar a quants promotors corresponen, el consistori planteja dues actuacions. «Una és que posin aquestes 70 vivendes a disposició de la ciutat». Si no s’han venut, al mateix edifici. Si s’han venut, en un altre edifici que sigui «al mateix barri».

Notícies relacionades

Això no els estalviarà una sanció, que Sanz ha xifrat en una quantitat que va de 90.000 a 900.000 euros: «És una infracció molt greu. Aquesta roda de premsa ha de servir com un avís a navegants per evitar que això torni a passar. Mantindrem aquest dispositiu especial (d’inspecció) tot el temps que sigui necessari».

Balanç

Sanz ha xifrat en 52 les vivendes socials a Barcelona que estan en tràmit, és a dir, a prop d’estar disponibles, per la norma del 30%. A aquestes s’afegirien les 70 reclamades a les 17 promocions, i 50 més estan «en estudi». Sumades, són prop de 200 les vivendes que el 30% deixaria a la ciutat ben aviat.