Nova regulació

El futur de les VTC a Barcelona queda en mans del gestor públic del taxi

L’IMT podrà decidir si atorga o no un any de pròrroga a empreses com Cabify per adaptar la seva flota als nous requisits del decret aprovat pel Parlament

El futur de les VTC a Barcelona queda en mans del gestor públic del taxi

Zowy Voeten

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El decret que regula el lloguer de vehicles amb conductor, aprovat al Parlament dimecres passat, delega en els ens municipals i metropolitans la decisió última en matèria de moratòries. Sobre el paper, la immensa majoria de VTC es quedarà sense llicència a partir de l’1 d’octubre al no disposar d’un vehicle d’una longitud mínima de 4,90 metres, un dels requisits de la nova normativa. En el cas de la capital catalana, l’Àrea Metropolitana de Barcelona podria donar una pròrroga de fins a un any perquè les flotes s’actualitzin. Caldrà veure-ho. Però d’entrada pot cridar l’atenció que l’organisme de l’AMB que s’encarregarà de reglamentar els negocis de companyies com Cabify, Uber i Bolt sigui l’Institut Metropolità del Taxi (IMT).

Així ho confirma a aquest diari un portaveu d’aquest organisme, que avança que estan treballant «per aplicar el que diu el decret llei». «Quan tinguem el procediment administratiu, el publicarem a la web de l’IMT», avança. La presidenta d’aquest organisme és Laia Bonet, regidora de Mobilitat a l’Ajuntament de Barcelona. El seu partit, el PSC, és precisament qui ha permès la tramitació del decret llei al Parlament amb el seu vot favorable, i seu és el requisit de la longitud mínima del vehicle que l’Autoritat Catalana de la Competència ha qualificat de «restricció injustificada». Tot i que l’ens porti incorporada la paraula ‘taxi’, als seus estatuts s’estableix que l’IMT s’encarrega de la «gestió del servei metropolità de transport de viatgers en automòbils lleugers de lloguer amb conductor», cosa que inclouria les VTC.

Notícies relacionades

Les persones (físiques o jurídiques) que vulguin sol·licitar una llicència per realitzar serveis urbans de VTC hauran d’elevar la seva petició a l’IMT entre l’1 i el 30 de setembre. L’1 d’octubre acaba la pròrroga de quatre anys atorgada pel Govern central (el denominat ‘decret Ábalos’) i sense un permís municipal o metropolità ja no es podran fer aquests viatges. En el cas de l’AMB es considera urbà qualsevol trajecte realitzat entre les 36 localitats que conformen l’ens, per això la importància del decret, ja que la immensa majoria de les llicències, prop del 95%, operen als voltants de la capital catalana.

A Catalunya hi ha unes 4.000 llicències de VTC, però mil no estan actives i, per tant, ja no podran exercir l’activitat econòmica. En queden unes 3.000 amb vehicle assignat, però només la meitat han treballat de manera continuada l’últim any (un mínim de 100 serveis). La cosa ja queda en 1.500 credencials. Segons càlculs del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, prop de la meitat d’aquestes últimes compleixen en el dia d’avui amb la longitud mínima requerida. És a dir, unes 750, xifra que el sector de les VTC desmenteix. En el cas de Cabify, empresa que no revela quants cotxes té a la ciutat, el 99% dels cotxes no compleixen amb els 4,90 metres. L’IMT decidirà si li dona un temps de gràcia. O si no l’hi dona.