Quo Vadis

Xavier Ferrer, president del Gremi de Garatges de Barcelona: «La pandèmia li ha anat molt bé a Colau per actuar contra el cotxe»

  • El representant del col·lectiu dels aparcaments afirma que el govern local no atén els suggeriments del sector i no descarta portar davant la justícia la seva política de mobilitat

Xavier Ferrer, president del Gremi de Garatges de Barcelona: «La pandèmia li ha anat molt bé a Colau per actuar contra el cotxe»

Joan Cortadellas

5
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

¿La política de l’ajuntament per retallar espai al cotxe a la calçada beneficia els pàrquings o els perjudica? Crec que els perjudica. Som essencials a Barcelona, però tenim molts clients que venen de fora, i si els posem moltes traves al final es cansaran de fer cues.

¿El risc és que deixi de venir gent de fora de la ciutat? És la intenció que sembla tenir l’ajuntament, però crec que tots hi cabem, a Barcelona.

El gremi representa el 70% del sector a la capital catalana. Sumem 700 pàrquings a Barcelona. Alguns de petits, també els grans: Saba, BSM, Bamsa. Públics i privats. Donem feina a 5.000 persones i gestionem unes 122.000 places d’un total de 145.000.

El govern d’Ada Colau està sent clar, rotund, amb la seva política sobre el cotxe. ¿Com ho viu el gremi? La pandèmia els ha anat molt bé per fer aquestes coses sense cap impediment, per actuar contra el cotxe. He intentat parlar amb Colau i amb la regidora de Mobilitat, els he enviat missatges. No responen mai als nostres suggeriments. Ara últimament hem tingut contacte amb el consistori i ens han demanat que tornem a enviar aquests suggeriments.

«He intentat parlar amb Colau i amb la regidora de Mobilitat, els he enviat missatges. No responen mai als nostres suggeriments»

¿Troben a faltar més interlocució? Sí. He anat diverses vegades a les reunions del Pacte per la Mobilitat i quan hi arribes tot està fet i decidit.

Es consideren un actor decisiu per a la mobilitat. Som essencials a Barcelona. Contribuïm al fet que la gent que arriba a la ciutat vagi directament a aparcar, no faci voltes i contamini menys.

¿Quan estiguin fets els eixos verds de l’Eixample, serà més important trobar on aparcar? Pot ser. Depèn de com enfoqui la mobilitat l’ajuntament en aquestes zones.

Es perdran places en superfície, com ha passat en els entorns escolars. Entorns escolars d’escoles públiques, a les escoles privades no ho fan.

I com ha passat en casos en què les places per a cotxes han deixat pas als carrils bici. En aquests llocs el ciutadà ha de vigilar més que amb el cotxe. Perquè cal estar pendent tota l’estona de les bicicletes.

¿Creu en un futur que tot estarà als pàrquings? Cotxes, motos, bicicletes. Crec que sí, però cal veure com es trauran les motos de les voreres. Les motos van a les voreres, no van als pàrquings. I així serà fins que la moto hagi de pagar per aparcar al carrer. Crec que és un canvi de mentalitat que trigarà a arribar. Sovint no trobes lloc: a Barcelona hi ha moltes motos. Quan cada vegada més siguin elèctriques, als pàrquings no carregaran les seves bateries, les canviaran. Al final la gent no comprarà motos, les llogarà.

«Les motos van a les voreres, no van als pàrquings. I així serà fins que la moto hagi de pagar per aparcar al carrer»

¿Quins riscos veu en les mesures de mobilitat? Risc de contaminació.

Però el govern de Colau cita com una motivació decisiva per a la seva política de mobilitat la contaminació i les morts que causa. Quan els carrers són més estrets hi ha més contaminació per la circulació. I els comerços també patiran que els cotxes no puguin accedir a parts de la ciutat. Molts hauran de tancar.

L’àrea verda sera un gran canvi per a la ciutat. S’ha acabat l’aparcament gratuït. Ens va perjudicar, perquè al ser el carrer una mica més barat que els pàrquings, i com que hi havia més rotació, vam perdre clients.

¿No creu en la ciutat sense cotxes? ¿Ho veurem? El transport públic hauria de millorar molt. I per a això falta molt temps.

¿Creu que la flota serà elèctrica ben aviat? És un tema complicat. No hi ha punts de recàrrega, és caríssim.

¿És el futur del seu negoci? A la ciutat quallarà, però no crec que sigui el futur. La gent compra cotxes híbrids per si de cas.

¿Però això no pot millorar ràpidament? Crec que si tots els pàrquings posessin punts de recàrrega, la xarxa no ho aguantaria.

Les obres dels primers eixos verds comencen al juny. A veure, una plataforma ha portat aquest tema a fiscalia.

¿Què opina de l’urbanisme tàctic? Aquí al costat té Consell de Cent, una de les vies que més s’han modificat, ara només hi ha un carril. És desastrós. És el pitjor carrer de Barcelona. Procuro no passar per allà. Has de parar a cada semàfor. Contamines més. És un pàrquing de furgonetes de càrrega i descàrrega.

«Procuro no passar per Consell de Cent. És un desastre. El pitjor carrer de Barcelona»

¿Què diu la gent del gremi sobre els plans de l’ajuntament? Està molt preocupada. Alguns hauran de tancar els pàrquings amb això dels eixos verds.

¿És menys rendible tenir un pàrquing ara que fa unes dècades? Sí, indubtablement. I si et posen una superilla al costat, el valor del teu aparcament baixa.

¿Hi ha gent que opta per reconvertir el negoci? Els pàrquings poden convertir-se en supermercats. El Nacional, els restaurants, era un aparcament. Jo soc la segona generació. El meu pare, de jove, va comprendre que seria necessari un lloc per aparcar. Va comprar un aparcament i després els locals adjacents. El meu fill és la tercera generació, també es dedica a això.

¿No són molt petites les places a la ciutat? Ho són. En el meu cas les he anat reconvertint i he posat places més grans i, amb això, més clients. Nosaltres som a Londres, entre Muntaner i Casanova. És un interior d’illa i estem negociant un canvi d’ús per fer una zona enjardinada, i a canvi l’ajuntament et permet créixer cap avall. Fins i tot em deixarien fer un supermercat en un dels pisos.

«Si tanquéssim els pàrquings dos o tres dies, la ciutat es col·lapsaria. Potser hem de fer-ho perquè ens escoltin»

¿I com va la interlocució municipal sobre aquest tema? Bé fins que arriba el moment de negociar amb els veïns. Una cosa que et deixen per a tu. Si no funciona, la ciutat haurà perdut l’oportunitat de guanyar una zona verda. Crec que al final arribarem a un acord.

Notícies relacionades

Després de l’obertura del túnel de les Glòries, el govern ha sigut clar: que els conductors que venen de fora canviïn d’hàbits i optin pel transport públic. Bé, amb la pandèmia ens han forçat a canviar d’hàbits. Igual els funciona.

¿Insistirà a intentar parlar amb Colau sobre això de l’Eixample? A veure si algun jutge ho para. Vam presentar al·legacions i són paper mullat. Sospesem portar la política de mobilitat de l’ajuntament al contenciós administratiu. Si tanquéssim els pàrquings dos o tres dies, la ciutat es col·lapsaria. Potser ho hem de fer perquè ens escoltin.