Nova porta d’entrada

Les Glòries: una immensa plaça sense cotxes apunta ja a Barcelona

  • Amb la inauguració aquest diumenge del túnel en sentit Llobregat, la superfície, lliure de trànsit, comença la seva candidatura a nou gran parc barceloní

Les Glòries: una immensa plaça sense cotxes apunta ja a Barcelona

Jordi Otix

3
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No era, no, el millor dia perquè els barcelonins sortissin a passejar per la plaça de les Glòries Catalanes amb flocs de neu caient a Vallvidrera i un fred impropi de l’abril, i imaginar-se el que allà ha de florir. Una zona verda de 12 hectàrees, l’anomenada Canòpia Urbana (nom del projecte arquitectònic), que ha d’obrir-se pas i créixer en l’avui gelat asfalt.

Una mena de parc que està previst que sigui una realitat en un màxim de tres anys i que, d’aquesta manera, acabi amb el panorama actual de la plaça de les Glòries –un trencaclosques per als últims quatre alcaldes de la ciutat–, atapeïda de blocs de formigó groc i restes de material d’obra, rastre inequívoc de vuit anys de treball per eliminar el vehicle privat de la superfície.

S’inaugurava aquest diumenge el túnel en direcció Llobregat sis mesos després que les entranyes de la plaça obrissin el seu pas ja en sentit Besòs. Per tant, una porta d’entrada i sortida de Barcelona totalment operativa. Fins a l’hora de dinar, i malgrat que a aquesta novetat se li sumaven les restriccions de trànsit per la mitja marató que es disputava als carrers de la capital catalana, el resultat semblava bastant satisfactori. Avui, una agraïda primera presa de contacte; aquest dilluns, primer dia feiner amb el túnel viari plenament en marxa, atents.

L’artèria barcelonina ha vist com amb el pas dels anys anava disminuint el volum de cotxes que hi passaven. Fins avui, circulen diàriament 78.000 vehicles (43.000 d’entrada i 35.000 de sortida), mentre que en temps de Trias, quan es va enderrocar l’anell viari, eren 95.000 diaris (45.000 en sentit Llobregat i 50.000 cap al Besòs).

Conductors advertits

Al migdia una parella jugava a calcular els cotxes que passaven cada vegada que el semàfor situat just al sortir del túnel (en l’encreuament amb el carrer Padilla) es posava en verd: una desena des del carril que obliga a continuar recte; uns cinc per al que dona l’opció a girar a la dreta. El tercer carril és reservat per a bus i taxi. Agents de la Guàrdia Urbana situats a la sortida del túnel i en els laterals de Gran Via advertien als conductors que s’equivocaven que avui els donaven el títol de despistats, però que més endavant passarien a ser infractors (no han concretat quant durarà el període de tolerància).

El gerent de Mobilitat de l’ajuntament, Manel Valdés, ha recomanat aquest diumenge fer ús del transport públic i que els que no puguin deixar el vehicle privat, sobretot els primers dies, vagin amb temps i evitin el tram entre les 7 i les 9.30 hores. La parella calculadora, que per anar a treballar aquest dilluns hauran de passar pel túnel, repensaven la seva hora de sortida de casa: avançaran de 8 a 7 hores.

En la superfície aquest matí no es parlava de cap altra cosa: des dels clients que prenien alguna cosa a la terrassa del bar El Portal dels Encants, situat just quan els vehicles tornen a treure el cap a la ciutat («el que es perdi per aquí a dalt, ja veuràs la volta que haurà de fer»), fins a veïns del pont del carrer Bilbao que creua la C-31/Gran Via. Aquí, estrategs de l’urbanisme, debatien sobre el semàfor previ a entrar al túnel, que pretén oxigenar-ne l’interior.

Notícies relacionades

L’Antonio, un veterà veí del barri, contemplava l’obra faraònica i, amb cert alleujament, aplaudia que ja donés senyals de vida: «Feia temps que l’estàvem esperant; i ara, a esperar la zona verda». Perquè, en resum, el propòsit és que hi hagi vida on hi havia diòxid de carboni.

En la superfície, amb escassíssim trànsit (tan sols poden circular pels laterals els veïns, transport públic i serveis), mares i pares amb els seus fills desafiaven anant amb bicicleta un cel amenaçador. «¡Ostres, és veritat, que avui obrien el túnel!». La zona del parc de la Gran Clariana i les pistes de bàsquet i ping-pong, al costat de muntanya de la plaça, avui amb molta més vida que graus el termòmetre, són exemple del que pot arribar a ser les Glòries en terra ferma. Una altra cosa serà l’enrenou al seu subsol.