Urbanisme

Així han sigut les primeres hores del túnel de Glòries

  • Uns 10.300 vehicles han circulat per la galeria des de les 5.20, hora en què ha obert, fins a les 13 del migdia

4
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

L’esperat túnel de Glòries, a Barcelona, ha començat a funcionar aquest dissabte a les 5.20 del matí. I ho ha fet amb normalitat i sense cap incident. Cap a aquella hora, la galeria, ubicada a la Gran Via amb el carrer de Padilla, s’ha obert al trànsit en sentit Besòs. Fins a les 13 hores d’aquest migdia, hi havien passat uns 10.300 vehicles.

Amb l’obertura, per fi, d’aquest túnel de tres carrils, el trànsit de sortida de Barcelona, des de la Gran Via cap a la C-31, s’ha passat a realitzar només per sota de la plaça de les Glòries. L’altre túnel, el que funcionarà en sentit Llobregat i serà el d’entrada a Barcelona, estarà a punt al gener.

«Durant la nit, ahir a partir de les 22.30 hores, van començar les obres [per obrir el túnel]. A les 2.45 hores es va obrir un primer carril de circulació i, a les 5.20, s’ha obert el túnel amb tota la seva capacitat», segons ha explicat avui el gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’ajuntament, Manuel Valdés, als mitjans de comunicació des de l’entrada del túnel. L’absència de pluja ha permès pavimentar-lo i obrir-lo, puntualment, a la ciutat.

El túnel de Glòries té tres carrils: dos per al trànsit privat i un altre per als autobusos interurbans i taxis. Els busos urbans circularan per la superfície de la plaça. El carril bici, també a la superfície de la plaça, estarà llest «en els pròxims dies», segons Valdés.

Els cotxes que entrin al túnel de Glòries des de Gran Via passaran d’una circulació de tres carrils a dos (perquè el tercer estarà destinat als busos). El gerent de Mobilitat i Infraestructures creu que el túnel podrà absorbir els cotxes que procedeixin de la Gran Via. «És veritat que té dos carrils, però el carril de la Gran Via de la dreta pot agafar el lateral i sortir pel carrer de Castillejos», ha dit.

A la primera hora de la matinada pel túnel havien passat 300 vehicles. Fins a les 7 h, uns 1.300. I fins a les 13h, uns 10.300, segons xifres de l’ajuntament. El comportament dels vehicles i el trànsit ha sigut «bastant normal», segons ha valorat Valdés. «El trànsit no és poc, però s’està portant de manera correcta; esperem que continuï així», ha dit.

L’ajuntament espera que, els primers dies, hi hagi molt trànsit en les hores punta a causa del «canvi d’hàbit». Els conductors més despistats frenaran perquè no tindran clara la nova configuració viària de l’entorn. «Però esperem que [el trànsit] vagi baixant i es vagi normalitzant», ha dit Valdés.

Quan s’obri al gener l’altre túnel de Glòries, en sentit Llobregat, per les dues galeries circularan al dia uns 78.000 vehicles, que són els que passaven abans per la plaça. En els pròxims dies, el consistori espera que el trànsit es vagi redistribuint i estarà pendent, segons Valdés, de «qualsevol incidència o ajust».

Amb la posada en marxa del segon túnel, finalitzarà una de les obres de més complexitat tècnica que s’han portat a terme a Barcelona i de gran rellevància històrica i veïnal, segons l’ajuntament. L’actuació, iniciada amb la desconstrucció de l’antiga baula viària, permetrà enterrar el trànsit rodat i generar un nou espai per a la ciutadania a la superfície, lliure de cotxes.

Canvi de mobilitat

El túnel dona servei a tots els vehicles que van en direcció Badalona i Mataró (C-31) i als que han de sortir del carrer Bilbao.

Els vehicles que accedien a la C-31 des del carrer de Llacuna ja no ho poden fer des d’aquest punt i han d’anar a buscar el tronc central de la Gran Via des de la incorporació del carrer de la Selva de Mar, passant pel carrer Perú.

Pel que fa al trànsit local de la zona, la mobilitat s’articula a través dels carrers de l’entorn del parc de les Glòries. Concretament, s’han d’utilitzar el carrer de Castillejos (sentit mar), Bolívia (sentit Besòs), Badajoz amb Independència (en sentit muntanya) i Aragó (en sentit Llobregat). No obstant, de moment, i fins que no s’obri el túnel d’entrada a la ciutat, els vehicles que es desplacen en sentit Llobregat poden continuar circulant per mitjà de la plaça.

El carril de la dreta del tronc central de la Gran Via, a l’altura del carrer de Padilla, es desvia obligatòriament per enllaçar amb el carrer Castillejos.

Notícies relacionades

El lateral mar de la Gran Via és exclusiu per a bus, taxi i veïns en el tram Ciutat de Granada a Rambla del Poblenou. També en el tram de Marina a Padilla.

Des del carrer de Castillejos, els vehicles no poden accedir a la Gran Via.