Sector afectat

L’ocupació hotelera de Barcelona toca fons, però encarrila la reactivació imminent

  • Els establiments estan ara sota del 15% de reserves, amb la vista posada en el congrés de telefonia i la tornada del turisme internacional

  • Han deixat de facturar 2.500 milions des de l’inici de la pandèmia, però esperen que a finals de primavera tots els allotjaments hagin pogut reobrir

L’ocupació hotelera de Barcelona toca fons, però encarrila la reactivació imminent

ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El gener és tradicionalment un mes dolent per al turisme a Barcelona, però la sisena onada de la covid està resultant especialment nefasta per a la ciutat a l’haver paralitzat en bona mesura la mobilitat internacional. Fins al punt que els hotels de la ciutat han començat l’any amb ocupacions que estan anant del 8 al 15%, malgrat que el 2021 va acabar encara amb un 27% de la planta hotelera tancada. Amb aquest panorama, el president del Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos, considera clau la reactivació del turisme de negocis per començar a remuntar el vol. Confia que el «potent calendari» del 2022, que inclou ben aviat grans congressos com el mundial de telefonia mòbil, marquin l’imminent canvi de tendència.

La dependència de Barcelona respecte al turisme internacional, que representa un 83% dels seus visitants, s’ha posat de manifest des de l’inici de la pandèmia. Amb la mobilitat restringida i malgrat els esforços per recuperar viatgers de la resta d’Espanya, la capital catalana ha tingut ocupacions hoteleres molt baixes en molts moments. Ha patit molt més que Madrid, per exemple, ja que a la capital espanyola el turisme interior té molt més pes. Quarantenes, connexions aèries pendents i la sisena onada han frenat la recuperació que va semblar germinar a la primavera a Barcelona.

De fet, Clos ha fet balanç de l’impacte de la crisi sanitària en aquest sector, que el 2020 va arribar a paralitzar l’activitat durant mesos, però que el 2021 va estar marcat pels ensurts, amb un saldo final «dolent», ha remarcat. En dos anys, el sector de l’hoteleria local ha deixat d’ingressar 2.500 milions euros, ha explicat en roda de premsa aquest dimecres. Per ser competitius de cara a atraure aquest turisme espanyol, les tarifes han arribat a baixar entre el 30 i 40%, segons les seves dades.

Aquesta situació ha trastocat les previsions més optimistes, que eren acabar el 2021 amb un 85% d’hotels reoberts: la xifra es va quedar en un 73%, dels quals una dotzena han tornat a tancar fins al Mobile World Congress (MWC), que començarà el 28 de febrer. El director del gremi, Manel Casals, espera que aleshores hi hagi un 80% en marxa, i que la plena activitat podria produir-se per fi a finals de primavera. De moment, un 40% dels treballadors segueixen en erto, sense comptar tota l’ocupació indirecta i de la seva xarxa de serveis i proveïdors afectats.

De cara a aquest 2022, i si la pandèmia no porta noves sorpreses, l’hoteler vaticina una progressiva recuperació. Congressos com el MWC porten 10.000 habitacions reservades per l’organització, molt per sota de les edicions prèvies a la covid, però assegura que donaran «un respir» al sector. L’any compta amb altres cites potents: l’ISE, el de cardiologia i l’IBTM reforcen aquesta idea, així com la tornada del turisme internacional d’oci. Clos estima una possible ocupació entorn del 60% aquest estiu, entre 10 i 15 punts per sota d’un any prepandèmia. Un dels puntals clau serà la tornada del viatger nord-americà –un dels principals filons per a la ciutat–, que va començar el 2021 i ara hauria d’enlairar-se, ha recalcat.

Incerteses davant perspectives

Notícies relacionades

No obstant, qualsevol vaticini és complex davant el coronavirus, com ja va passar fa un any. De l’acabat de tancar 2021 ha detallat que del gener a l’abril va estar marcat per un estancament de l’activitat (sense gairebé reobertures i un 20% d’ocupació), mentre que la vacunació i la relaxació de les mesures anticovid van fer augmentar la mobilitat internacional i es va animar l’activitat fins al setembre, tot i que amb un 50% de l’ocupació mitjana en aquell període, malgrat que gairebé la meitat d’establiments seguien tancats.

Posteriorment, les xifres van tornar a descendir, sense visitants de negocis i sense turisme estranger, davant la sisena onada i les severes restriccions als desplaçaments internacionals. D’aquesta manera, la campanya de Nadal va registrar ocupacions entre el 20 i el 30%, que només es van animar fins al 60% la Nit de Cap d’Any, ha desgranat el màxim responsable de la patronal.