Bretxa digital

L’Ajuntament de Barcelona proposa instal·lar caixers a les seves dependències

  • El Consistori considera a més que així es proporcionaria als grans «un entorn segur i accessible a prop de casa» per treure l’efectiu que necessiten per a les despeses quotidianes

2
Es llegeix en minuts

L’Ajuntament de Barcelona proposarà a les entitats bancàries que instal·lin caixers automàtics en dependències municipals, com centres cívics o llars de jubilats, ubicats en barris de la ciutat on els bancs han reduït oficines en els últims anys fins a la «desertització».

Així ho ha avançat a EFE el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, en l’opinió del qual a la ciutat «hi ha hagut un autèntic desmantellament de la xarxa d’oficines bancàries que presten un servei molt important per a les persones grans, que busquen tenir l’efectiu que necessiten per anar al supermercat o a comprar el pa».

«La pandèmia i les noves tecnologies han afavorit el pagament electrònic de forma generalitzada però tenim un percentatge de persones grans que no té accés a les noves tecnologies i que, ara per ara, no té accés a un caixer a menys d’un quilòmetre», ha afirmat Collboni per argumentar la proposta del consistori.

A més, el regidor socialista ha afirmat que amb la instal·lació de caixers en alguns del mig miler d’equipaments de proximitat de l’Ajuntament de Barcelona es proporcionaria als grans «un entorn segur i accessible a prop de casa» per treure l’efectiu que necessiten per a les despeses quotidianes.

Està previst que el consistori plantegi aquesta proposta a la banca en una reunió amb responsables del sector que tindrà lloc aquest mes de gener.

Fonts municipals han indicat que «jurídicament és admissible» l’ocupació d’equipaments municipals amb caixers automàtics per facilitar la disponibilitat de reintegrar i ingressar diners i fer altres operacions en llocs on hagin desaparegut les oficines d’entitats bancàries, segons la llei 33/2003 de patrimoni de les administracions públiques.

Nombroses associacions, especialment les que atenen gent gran, han denunciat la fractura digital que pateixen les persones grans, a qui moltes entitats bancàries deixen desassistides, segons aquestes entitats, a l’imposar l’ús del telèfon mòbil, de les targetes bancàries o fer transaccions bancàries per ordinador o ‘app’, una cosa que normalment aquest col·lectiu no té o a qui costa fer anar, cosa que obliga sovint els seus fills a fer-se càrrec d’obtenir-los diners o fer pagaments.

Segons l’informe sobre la fractura digital a la ciutat de Barcelona durant el 2020, un 35% dels majors de 74 anys mai s’ha connectat a internet, de manera que són la franja de població més vulnerable en termes de desigualtat digital.

Notícies relacionades

«Evident, això ens ha de preocupar a nosaltres i a les entitats bancàries, que són un servei públic», ha argumentat el primer tinent d’alcalde.

La proposta de l’Ajuntament de Barcelona a les entitats bancàries serà la de desplegar caixers automàtics en diferents equipaments públics, especialment en territoris on, previ estudi, s’hagi detectat una falta considerable d’aquests dispositius.

Temes:

Bancs