Enquesta de mobilitat

El RACC alerta que el 19% dels patinets que circulen per Barcelona van amb excés de velocitat

A1-114266113.jpg

A1-114266113.jpg / JOAN CORTADELLAS (EPC)

  • L’any passat hi va haver 598 sinistres amb vehicles de mobilitat personal (VMP) a la capital catalana

  • L’informe recomana baixar els carrils bici a la calçada per reduir els conflictes entre ciclistes, vianants i patinets

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El RACC ha alertat aquest dimecres de l’augment d’accidents amb vehicles de mobilitat personal (VMP) involucrats a Barcelona, on hi va haver 598 sinistres amb patinet el 2020 i un 19% dels conductors diu que circula a més velocitat de la permesa quan no hi ha altres usuaris a la via. Així ho han remarcat el president del RACC, Josep Mateu, i el director de l’àrea de Mobilitat, Cristian Bardají, durant la presentació de l’estudi ‘Els comportaments dels usuaris de VMP a Barcelona’, amb el qual han recomanat baixar els carrils bici a la calçada per reduir els conflictes entre ciclistes, vianants i patinets.

D’acord amb l’estudi, elaborat a partir de 600 enquestes i més de 3.000 observacions, en 9 dels 10 districtes de Barcelona, el patinet és l’únic mitjà de transport que ha crescut el 2020 –un 17,6%–, però el 94% dels usuaris de VMP no respecta el límit de velocitat quan circula per carril bici a la vorera (10 km/h), mentre que el 97% sí que ho fa quan va pels que hi ha a la calçada (25 km/h). A més, el 9% dels usuaris admet que té el patinet modificat per poder anar a més de 25 km/h, la velocitat màxima que permet la Direcció General de Trànsit, i més d’un 40% no respecta la normativa de circulació, ja que circula per calçada o acera quan no hi ha carril bici.

Creixement en accidentalitat

Aquestes dades se sumen al fet que el 12% dels usuaris de patinet diu que han tingut alguna vegada un accident amb danys personals, gairebé la meitat dels quals involucren ciclistes o altres VMP, xifra que situa aquest mitjà de transport en el que pateix més accidents, només per darrere de les motos. En xifres absolutes, durant el primer semestre de l’any s’han produït 334 accidents amb VMP a Barcelona, un 5,3% del total (per sobre del 4,3% de 2020 i el 2,7% de 2019) i, tot i que la majoria són sinistres lleus –col·lisions (67%) i atropellaments (17%)–, també hi ha hagut dues morts en el que va de 2021.

«És una dada molt preocupant perquè s’acosta a la ràtio de sinistralitat de les motos», ha alertat Bardají, que ha atribuït aquest fenomen a un «cúmul de factors», entre ells la tendència dels usuaris a circular a molta velocitat, el desconeixement de la normativa i l’ús que en fan algunes persones que mai abans havien conduït cap vehicle.

De fet, el perfil d’usuaris de patinet és de 33 anys amb una experiència d’ús de menys de dos anys, que el fa servir sobretot per anar a treballar fent trajectes inferiors a 5 quilòmetres i que opta per un VMP per anar més ràpid que caminant i més barat que en transport públic.

La importància de la formació

L’informe també posa en relleu que el 51% dels usuaris desconeix els aspectes bàsics de la normativa de circulació i que el nombre de multats ha crescut del 7 al 13% després d’haver comès infraccions com saltar-se semàfors o passos de vianants o anar en contra direcció, un comportament que admeten el 37%, el 22% i el 29% dels conductors, respectivament. Així mateix, el 42% dels usuaris de patinets que arriben als 25 km/h no utilitzen casc obligatori i un 17% tampoc els llums.

Notícies relacionades

Per tot això, el RACC ha tornat a insistir en la importància d’impartir una formació obligatòria per a tots els usuaris de patinets, inclosos els adults, no només en escoles: «Demanem que es faci un pas més perquè hi ha gent que no ha conduït abans vehicles de motor i no coneix la normativa», ha assegurat Mateu. També han recomanat, entre altres mesures, baixar els carrils bici de les calçades per eliminar els conflictes entre VMP i vianants, simplificar el disseny de la xarxa viària perquè els patinets no utilitzin les voreres i impulsar un registre d’aquests vehicles amb l’objectiu de minimitzar el risc de robatoris i facilitar-ne la recuperació.