Efectes de la pandèmia

L’estiu amb un 50% de turisme reanima les visites a les icones de Barcelona

  • Els equipaments culturals assoleixen entre un 40 i un 60% de l’afluència habitual, mentre miren de continuar estimulant el públic local

A1-123879554.JPG

A1-123879554.JPG / Ferran Nadeu (EPC)

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El termòmetre turístic de l’estiu que s’acaba deixa a Barcelona una ampolla mig plena, que per a alguns resultarà mig buida en funció de l’impacte econòmic a què estaven acostumats fins al 2019. Amb una arribada estimada del 50% de viatgers respecte a la prepandèmia, els balanços de visitants a les icones culturals i turístiques van de bracet d’aquest percentatge, tot i que oscil·len entre el 40 i el 60%, segons les tipologies. Comencen a agafar oxigen després d’un 2020 negre, amb la vista posada a mantenir l’interès despertat entre el públic autòcton durant els llargs mesos en què s’ha viatjat poc però s’ha aprofundit en les joies locals o de proximitat.

Molts dels espais més visitats de la ciutat no han tancat els seus balanços estivals, tot i que tenen estimacions dels últims mesos i una clara percepció de creixement, que ha arribat a les seves millors xifres aquest agost. Des de Turisme de Barcelona, que treballa amb dades de tots aquests i sondeja regularment el sector, destaquen en línies generals que els equipaments públics que gestiona l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) han viscut un repunt d’afluència al juliol i l’agost fins a arribar en conjunt a la meitat que el 2019. En aquest paquet s’inclouen enclavaments amb molt ganxo, com el Museu Picasso, el castell de Montjuïc o el Born CCM, però també els museus de Ciències, del Disseny, Etnològic i d’altres, o el Monestir de Pedralbes. En el cas dels espais privats, les dades mostraven caigudes del 65% a principis d’estiu, que també s’han acabat suavitzant fins al 50% aproximat, afegeixen.

Les dades turístiques semblen fluir correlatives a les afluències dels espais culturals. Una cosa que podria no haver passat tenint en compte que el visitant d’aquest estiu era més jove (31,9 anys de mitjana segons les últimes dades en aquest àmbit, corresponents al juliol) perquè ha sigut el primer a atrevir-se a viatjar, amb l’oci com a principal motivació i coneixement previ de la ciutat, ja que era repetidor. Tot i que al llarg d’agost s’ha registrat més turisme familiar, sobretot de la resta d’Espanya i de França.

La seva presència, que com ja va avançar el Gremi d’Hotels de Barcelona ha elevat l’ocupació hotelera al 70% les dues últimes setmanes d’agost (tenint en compte que la meitat de places segueixen tancades), ha sigut com una transfusió per a molts equipaments culturals.

La corba de dos anys

Els balanços globals de l’Icub reflecteixen la singularitat dels dos últims dos anys. En l’última setmana d’agost del 2019, en plena normalitat, els seus equipaments van sumar 63.630 visitants. La mateixa data del 2020 van ser 11.675, mentre que aquest any n’han sigut 33.602, més de la meitat de la prepandèmia. En l’acumulat fins aquesta data, s’ha passat de gairebé 2,1 milions a 550.865 i 680.672. L’auge se cimenta en més mesos d’obertura i en la injecció de viatgers recent.

El director de Memòria, Història i Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona, Carles Vicente, emfatitza que si la situació sanitària no es complica la tendència és «cap a la recuperació, amb xifres bastant positives» en els últims mesos. Sent prudents, espera acabar l’any amb entre un 50 i un 60% dels registres a què estaven acostumats a la xarxa de l’Institut de Cultura.

En els mesos de sequera turística, el públic local ha arribat a representar més de tres quartes parts. Però si a principis d’any la proporció era del 90% de visitants locals, aquest agost ja ha sigut de 80% de turistes, en vista del desembarcament de viatgers. Vicente destaca que la pandèmia ha generat un retorn de barcelonins a museus i centres culturals –sobre tot el primer diumenge de cada mes, amb gratuïtat– que s’ha de mantenir amb activitats i programació de qualitat. Una cosa possible en el cas dels espais públics, per les aportacions extraordinàries de l’administració, però que pot ser més complicada per a alguns recintes privats amb ingressos minvats.

Anant al detall de les instal·lacions, l’enlairament d’agost s’ha deixat sentir sobretot al castell de Montjuïc, que a l’agost ha assolit fins al 70% de l’afluència habitual, mentre que l’any passat va estar «un 80% per sota». El 2019 va superar els 600.000 visitants, i aquest any acabarà per sobre de la meitat perquè la seva ubicació i vistes l’han convertit en un imprescindible per a primeres visites a la ciutat.

En el cas del Museu Picasso, destaca que en aquests moments ja ha superat les 160.000 visites de tot el 2020, tot i que queda lluny el milió dels temps prepandèmia. En uns i altres, les cues han donat pas a visites molt més fluides.

Des de Barcelona de Serveis Municipals (BSM), expliquen que dels entre 80.000 i 98.000 visitants mensuals registrats fins a l’abril al parc Güell s’ha arribat als gairebé 300.000 aquest agost, liderat per un 22% de francesos empatats amb espanyols, seguits per un 10% d’holandesos.

Equilibri de públic

El MNAC, que ha plantat cara als mals temps amb una programació potent que inclou noves sales de la Guerra Civil, sol tenir equilibrats els seus fluxos de visitants locals i forans. Però indubtablement ha patit tant la caiguda del turisme com la de grups d’estudiants. El 2019 va sumar 837.694 assistents, que l’any passat van ser 210.465 i fins ara assoleixen els gairebé 177.000, a falta d’incorporar alguns conceptes. Aquest estiu han estat a un terç de l’afluència habitual.

El seu administrador, Víctor Magrans, explica que des de començament d’any un 63% han sigut barcelonins, però si s’atén juliol i agost les xifres absolutes s’engreixen i la proporció d’estrangers passa del 12% al 40 i el 75%, respectivament.

La Sagrada Família, el número 1 sense rival, ha refusat donar ni una sola dada. Però en un altre pes pesant dels imants barcelonins, el Museu del Barça (que inclou visita al Camp Nou), a falta del recompte final d’estiu estima que s’ha arribat al 40% del volum d’abans de la Covid-19. El 2019 van ser el tercer espai més visitat de Barcelona, amb 1,6 milions de visitants. Fonts del club indiquen que els seus percentatges són en un 85% turista nacional, contra el 15% forà, aquest estiu marcat per un augment de francesos.

Notícies relacionades

Un altre element que mostra una corba cap a la recuperació l’aporta el transport. Fonts de TMB indiquen que el Bus Turístic (tancat fa un any) al juliol va tornar a operar amb 11 vehicles, que a l’agost i en vista de la demanda van créixer fins a 19; mentre que altres transports d’oci com el telefèric han multiplicat per sis la seva activitat respecte al trist 2020.