Espai públic

El carrer de Lincoln de Barcelona es ‘pacifica’ amb 20 anys de retard

  • Els veïns demanaven arreglar les voreres, retirar-ne els contenidors i reduir l’aparcament i el trànsit

A1-119062413.jpg

A1-119062413.jpg / JOAN CORTADELLAS (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Més val tard que mai. Però, ¿tan tard? Els veïns del petit i estret carrer de Lincoln, entre Laforja i Madrazo, respiren per fi alleujats després que l’Ajuntament de Barcelona hagi començat aquests dies a trepar l’asfalt d’aquest viari per pacificar-lo, és a dir, treure’n els estacionaments de cotxes i motos, crear una plataforma única (voreres i calçada al mateix nivell) i decorar-lo de colors (urbanisme tàctic) per fer-lo més amigable. La primera instància dels veïns perquè el districte de Sarrià-Sant Gervasi arreglés el petit però sorollós carrer data del juny del 2002, fa 19 anys.

Els veïns de la finca numero 12 de Lincoln van instar el seu administrador que informés el consistori del mal estat del carrer: voreres deteriorades on les persones grans ensopegaven, cotxes i motos mal aparcats a sobre i el soroll i la pudor d’uns contenidors de reciclatge de superfície l’efecte nociu dels quals es dimensiona en un carrer estret. Des d’aleshores, a través de l’administrador, han presentat una vintena d’instàncies, una per any, i fins i tot han tingut alguna entrevista amb representants dels diferents partits que han anat passant per l’alcaldia i el districte. «Però sempre ens contestaven: “Aquest mandat no toca”», explica Carles Ribes, de VM3 Fincas, administradors de la comunitat. Mentrestant, els residents a Lincoln veien com altres carrers pròxims, com la rambla del Prat, soterrava els contenidors d’escombraries i ampliava i millorava les voreres.

Però ha sigut ara, 19 anys després de la primera queixa, quan per sorpresa s’ha produït el ‘miracle’. L’actual Pla municipal de millora dels entorns escolars a Barcelona, una de les grans estratègies de l’alcaldessa Colau, ha servit de carambola per arreglar Lincoln, on s’ubica la porta posterior de l’escola Nostra Senyora de Lurdes. «L’objectiu és que al voltant d’aquesta escola com a les de la resta de la ciutat hi hagi un entorn saludable i segur. Que els nens i nenes siguin els primers a veure l’efecte de pacificar la ciutat, de donar més importància i espai al vianant que a l’automòbil», explica una tècnica municipal implicada en el projecte.

Urbanisme tàctic

De moment, la reforma exprés de Lincoln inclou l’eliminació de les places d’aparcament de cotxes i motos, el canvi de sentit del carrer (ara és de Laforja cap a Madrazo), l’equiparació en altura de les voreres amb la calçada (plataforma única) i la decoració del terra amb colors, com ja s’ha fet en nombrosos punts de la ciutat en un pas més cap al denominat urbanisme tàctic, amb què la ciutat pretén ser un referent amb les seves polèmiques i vistoses actuacions.

Notícies relacionades

Toni Naves, veí de Lincoln, 12, la finca més nova del tram que s’està reformant, es mostra satisfet i esperançat. «Fa 15 anys que visc aquí i sempre hem demanat les millores. Aquests dies al grup de WhatsApp dels veïns no parem de comentar que per fi han començat els treballs». Santiago Torrent, un altre dels veïns de la mateixa finca, de què a més va ser president, es mostra també satisfet que es facin les obres de millora, tot i que lamenta la falta d’informació sobre el sentit de circulació o si l’obra es limita només a asfaltar el carrer. «El pitjor és que no aprofitin per treure els contenidors», lamenta.

Fonts municipals van explicar que són conscients dels problemes que pateixen els veïns de Lincoln per l’estretor del carrer, agreujats per la presència de la discoteca Otto Zutz. «Ja hem treballat el tema dels sorolls dels clients amb agents cívics i instant el local al fet que posi vigilants. Però ara, amb el que està passant el sector de l’oci per la pandèmia, no podem pressionar gaire», indiquen. De moment, sembla clar que Lincoln, que té una vida de dia, marcada per la presència de l’escola i les altres vides de barri, i una altra vida de nit, més conflictiva, almenys reduirà ara l’impacte del trànsit a l’estreta calçada en què els vianants guanyaran espai. L’estrena, al setembre, abans de tornar al col·le.

Temes:

Urbanisme