GREMI EN LLUITA

El taxi esgarrapa el compromís de la Urbana de controlar més les VTC

L’ajuntament anuncia que formarà millor la policia per perseguir xòfers infractors i assegura que l’‘app’ pública de taxis inicia ben aviat la seva tramitació per estrenar-se durant el Mobile del 2022

El taxi esgarrapa el compromís de la Urbana de controlar més les VTC

Laura Guerrero

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El taxi ha tornat al carrer aquest dijous amb una nova marxa lenta i l’enèsima reunió amb autoritats que acaba amb promeses que el temps dirà, primer, si sota o no paraules buides, i segon, si en cas de cristal·litzar no són més que l’origen de la següent mobilització del gremi cap a un altre front. Els taxistes han circulat al ralentí des de plaça d’Espanya fins a Sant Jaume, on s’han reunit amb representants de l’Ajuntament de Barcelona. A la motxilla, dues reivindicacions: més control dels vehicles amb llicència VTC (bàsicament, de l’empresa Cabify) i més gràcia a tirar endavant l’‘app’ pública del taxi promesa fa més d’un any pel consistori.

Crida l’atenció com Uber ha desaparegut del debat. I no sembla una absència gratuïta. Com si el sector menystingués la companyia després d’aconseguir que escassíssims taxistes s’acullin a l’’‘app’, que ja tenen tots els permisos però li falta el més important, vehicles. Ara els focus estan més centrats a Cabify, empresa que explota llicències de lloguer de vehicle amb conductor (VTC) que, segons Élite Taxi i la resta d’associacions del sector (com el Sindicat del Taxi de Catalunya o Taxi Companys), incompleix de manera descarada amb la regulació vigents.

Notícies relacionades

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, i la regidora de Mobilitat i presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), Rosa Alarcón, han rebut la comitiva de taxistes i han brandit un informe sobre les actuacions de la Guàrdia Urbana en matèria de control de VTC. Tito Álvarez, portaveu d’Élite, ha assegurat al final de la trobada que el 70% dels expedients acaben amb algun tipus de sanció. Però més enllà de les estadístiques, els taxistes han exigit més persecució policial. Batlle els ha promès que es formaria més i millor els agents i que a partir del juliol s’intensificarà la vigilància d’aquests vehicles negres. Les sancions més habituals són circular buits a la recerca de passatge o estacionar a la via pública a l’espera d’un servei.

Sobre l’aplicació única que ha de substituir la mà alçada, Álvarez ha assegurat que el ple de l’Àrea Metropolitana de Barcelona aprovarà la seva contractació la setmana que ve, cosa que inicia tot el tràmit perquè comenci la seva etapa fins a l’estrena, previsiblement, per al Mobile del 2022. El taxi vol que permeti contractar serveis de preu tancat, però això és una cosa que pot aixecar la cella del tribunal de competència. Els límits legals de l’aplicació són, de fet, el principal mal de cap d’aquesta aplicació, que al principi serviria per demanar un taxi però la resta de tràmits (elegir comercialitzadora o pagar) quedaria a terceres mans.

Temes:

Taxis