Tendència urbana

Una ‘app’ revoluciona a Barcelona la compra de súper en 10 minuts

  • Blok és una iniciativa nascuda a la ciutat on empleats en plantilla preparen les comandes i reparteixen en bicis elèctriques

  • Operen des de tres magatzems de barri, permeten la compra sense planificació i amb suport als productors

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Si alguna cosa ha deixat darrere seu la pandèmia ha sigut un màster accelerat en la compra d’alimentació ‘online’. Estudis de mercat situen ja en un 30% la població espanyola que omple la nevera amb un clic. Una cosa molt visible als carrers de Barcelona, on el nou hàbit i el tragí de repartidors han derivat també en polèmiques laborals i fins i tot en ferotge competència de la compra de proximitat. ¿Qui es resisteix a una comanda d’urgència a través d’una gran plataforma?

El caldo de cultiu de tants mesos de demanda disparada va animar a principis d’any Hunab Moreno (cofundador i COO) i Vishal Verna (cofundador i CEO) –que es van conèixer a Singapur i es van retrobar a la capital catalana– a esprémer els seus llargs currículums en empreses com Deliveroo, Glovo o Uber Eats per portar el concepte de les comandes a domicili diversos passos més enllà: amb ètica i sostenibilitat. Tot això, 'made in Barcelona 'que és on s’ha gestat i nascut Blok, 'la botiga dels nostres dies' en temps gairebé rècord. Van aconseguir finançament en un mes i al febrer ja tenien treballadors, cronòmetre en mà, preparant i repartint comandes per la capital catalana, relata Moreno, coneixedor de totes les virtuts i pecats dels ‘market place’.

Perquè ells no ho són, destaca. No venen i reparteixen per a tercers, sinó que exerceixen de supermercat amb entrega només a domicili, en resum. Van debutar amb un magatzem a la Sagrada Família que cobreix aquesta zona i l’Eixample dret, als quals han seguit dos més per a les zones d’Eixample esquerre, Poble Sec i Raval, i per a Sant Gervasi-Gràcia, explica. La desertització turística ha propiciat el tancament d’alguns súpers que ells han rellevat tot i que com a punts de distribució tancats al públic. A l’interior, tot s’organitza amb disciplina estadística, atenent els productes de més demanda perquè puguin sortir disparats. De moment, cerveses, fruiteria i aigües, sobretot. Perquè l’aplicació no persegueix una cistella de la compra exhaustiva per a tot el mes (tot i que és possible), sinó facilitar «qualsevol compra no planificada». Que si una pasta per preparar al moment, que si algun producte de proximitat que incita al desig, però des del cordó umbilical d’internet.

Millorar i humanitzar l’oferta

«Vam veure que durant la pandèmia per a molts compradors l’experiència era millorable», continua. De vegades per dies d’espera per a un ‘delivery’, o per falta d’algun producte en estoc o per una mínima despesa per accedir al repartiment. Així que van versionar models que ja funcionaven a Turquia (com a precursor del repartiment pròxim i ràpid) i el nord d’Europa, per calçar-lo al sud, començant pel carrer de Sicília, 159. Els seus valors afegits són diversos. Començant per la velocitat supersònica. Hi ha compromís d’entrega en 10 minuts per a una compra mitjana (que en el debut sol rondar els 20 euros), la qual cosa suposa una gestió a propulsió de la comanda, preparatiu i repartiment. En aquest sentit, la seva quinta essència com a empresa és clau: «No tenim repartidors externs, sinó personal en plantilla que tant s’ocupa de reposar el magatzem com preparar un encàrrec [els carros incorporen tauletes que recullen l’ordre i en un minut i mig completen la comanda] o fer el repartiment», explica.

No hi ha, doncs, ‘riders’ externs ni comissions, sinó que el negoci surt de la mateixa venda «a preu de qualsevol hipermercat» i amb les promocions de rigor. «No volíem repetir un model que genera precarietats», se sincera. En sintonia amb la sostenibilitat que encapçalen, les bicis són elèctriques i cobreixen distàncies integrades en un algoritme que se salda amb entregues en una mitjana de vuit minuts, gairebé olímpiques. I el producte s’endinsa també en el proveïdor local i fins i tot de barri, amb les opcions que etiqueten com a «genuïnes».

Notícies relacionades

El debut emprenedor ha agafat també velocitat, amb l’expansió a Madrid (quatre magatzems ja) i a Milà (Itàlia) que han activat 200 llocs de treball, dels quals 60 són d’oficina (tecnologia, màrqueting, comercial...) i la resta de magatzem i carrer.

Per donar-se a conèixer i trencar barreres practiquen encara el repartiment gratuït, que després costarà 1,8 euros, i també estimulen comandes més àmplies. Les xarxes socials i el boca-orella són els seus aliats, com manen els temps.